Макс Верстапен иска още по-леки болиди през сезон 2026. Пилотът на Ред Бул не е много съгласен с предложеното намаляване на теглото с 30 кг. Според него, следващата генерация автомобили трябва да бъде по лека поне със 100-150 кг.
През последните години теглото на болидите се увеличи драстично в сравнение с началото на века. Причините за по-голямата маса са свързани с по-големия размер на крилата, системи за безопасност и добавянето на хейло. Използването на хибридни системи също добави още килограми
По-рано този месец ФИА публикува техническите правила за шаситата, които влизат в сила от 2026 г. Планът е общата маса на болидите да бъде намалена с 30 кг. Новите болиди също така ще бъдат по-къси, по-тесни и с по-олекотен защитен ореол.
Намаляване на теглото с 30 кг е добра новина за пилотите от F1. През последните години те многократно заявяват, че автомобилите стават все по-малко приятни за каране и много тромави в някои завои.
Някои отбори все още се борят с теглото на своите болиди. Най-големи затруднения изпитват от Алпин и Уилямс. По-голямото тегло коства време за обиколка и износва повече гумите. Затова екипите правят всичко възможно, за да накарат техните автомобили да „отслабнат“. Един от начините за намаляване на масата е използването на черен цвят. Той присъства върху някои от болидите през настоящата кампания.
Верстапен е един от най-големите критици на настоящото тегло на болидите в F1. Пилотът на Ред Бул не е много сигурен, че тимовете ще успеят да намалят масата с 30 кг през 2026 г.
„Ще бъде много трудно с оглед на това, което се случва, но нека да видим“, сподели Верстапен.
„Искам да кажа, че дори сега някои отбори са с наднормено тегло, нали така? Така че, да бъдем дори с 30 кг по-малко… Разбира се, знам, че размерите се променят малко. Въпреки това не съм сигурен, че 30 кг по-малко ще е перфектният сценарий“, добави пилотът на Ред Бул.
Относно това дали планираното намаление на теглото е достатъчно, за да задоволи желанията на пилотите и да осигури по-вълнуващо изживяване зад волана, Верстапен отговори: „Нужни са поне 100-150 кг.“
„В момента със сигурност не е възможно. Това е свързано и с двигателя, нали така? Двигателят и батерията са свързани. Честно казано той е много тежък, дълъг, широк“, обясни Верстапен.
„В момента това е само пожелание. Определено имаме нужда от това да направим автомобила по-гъвкав и вероятно малко по-забавен.“
„Безопасността“ добави много тегло, което, разбира се, е добре. Въпреки това съм сигурен, че можем да направим нещата по малко по-различен начин. Всичко изцяло от правилника, който се пише“, каза още пилотът на Ред Бул.
Следващата генерация F1 болиди няма да разполага с DRS. Вместо това ще има система с допълнителна мощност, която да се използва при изпреварвания. Тя трябва да наподобява режима „overtake“, който се използва в Индикар и някои други шампионати
„Не знам колко ефективна ще бъде новата система за подпомагане на изпреварванията. Това е нещо, което все още не съм видял и няма как да го коментирам. Може би ни трябват банани и червена черупка“, пошегува се Макс Верстапен.
Who’s ready for a triple header?!🙋♀️
📸🔙 2023, Barcelona#F1 || #RedBullRacing pic.twitter.com/seN6uCJVhY
— Oracle Red Bull Racing (@redbullracing) June 17, 2024