Гран при на Белгия е кръг №12 от сезон 2023 в световния шампионат на Формула 1. Състезанието се провежда на пистата „Спа-Франкоршамп“. Трасето е с дължина 7.004 км и се намира близо до град Ставело. Белгия също така приема третия спринтов уикенд от началото на годината, след който започва лятната пауза.
It’s RACE WEEK again! 🙌🇧🇪
With some added #F1Sprint action ✨#BelgianGP #F1 pic.twitter.com/numXLWiXUg
— Formula 1 (@F1) July 24, 2023
Спа-Франкоршамп е най-дългата писта в календара на F1 и приема стартове още от създаването на шампионата през 1950 г. Тогава дължината на трасето е била повече от 14 км. С напредване на времето, пистата претърпява сериозна реконструкция в началото на 80-те години на миналия век. Последната промяна по пистата „Спа“ бе през 2006 г. Тогава се извършва сериозен ремонт в участъка около старт-финалната права в боксовете. Освен това прословутият завой „Автобусната спирка“ е заменен с бавен шикан
Спа е с най-голямата промяна в надморската височина в F1. Разликата между най-високата точка (Ле Комбс) и най-ниската (Ставело) е 100 метра
82% от обиколката на Спа се взима на пълна газ. Това е второто най-дълго време в такъв режим в календара. Единствено на Монца в Италия пилотите карат повече на пълна газ – 85%. Пилотите сменят предавки 44 пъти в една обиколка на пистата в Белгия.
Пирели ще предостави средните по твърдост продукти от гамата си в Белгия- С2, С3 и С4, които са съответно хард, медиум и софт. Досега италианската компания заложи на тези смеси в Саудитска Арабия, Австралия и Маями.
Наред със Силвърстоун и Сузука, Спа е писта, на която гумите са подложени на значителни натоварвания. Най-предизвикателната част за гумите е завоя „Червената вода“, последван от изкачването към „Радийон“. Тук има високоскоростен ляв завой, където притискащата сила притиска автомобила към земята. Той е последван от друг високоскоростен десен-ляв завой, където автомобилът излиза на върха на хълма на правата „Кемъл“. Този участък е смятан за един от най-опасните в целия календар на F1.
Спа е една от най-използваните писти в графика на F1. Затова еволюцията на трасето е ниска. Абразивността на асфалта е сравнително висока, докато механичното сцепление е на средни нива.
Миналата година почти всички отбори избраха стратегия с две спирания, като използваха и трите смеси. Макс Верстапен от Ред Бул спечели състезанието, макар да потегли от по-задната част на полето. Пилотът на Ред Бул стартира с гуми софт и след това направи два стинта с медиум.
Времето на Спа е изключително непредвидимо. През годините сме ставали свидетели на редица състезанията, които са били засегнати от дъжд. През 2021 г. надпреварата бе най-кратката в историята на F1 заради лошите метеорологични условия.
Този уикенд има вероятност за валежи във всяка една сесия. Очакванията са в петък да има кратки превалявания по време на единствената тренировка и квалификацията. В събота вероятността за дъжд е по-малка, докато надпреварата в неделя трябва да се проведе на сухо. Температурите на въздуха не се очаква да надвишат 25 градуса по Целзий
„Този уикенд предстои още едно състезание от F1- последното преди лятната ваканция. Гран при на Белгия е едно от най-престижните състезания в календара, провеждащо се на писта, която е особено предизвикателна за пилотите, автомобилите и гумите“, сподели Марио Изола.
„Номинирахме същия набор от смеси като миналата година – C2, C3 и C4. Така ще предложим широк набор от възможности за стратегия, освен ако на пистата не завали дъжд. По традиция времето на Спа е ключов фактор през целия уикенд. Фактът, че Гран при на Белгия бе преместена- от първото състезание след лятната ваканция в последното преди нея – не би трябвало да има голямо значение, тъй като прогнозата винаги е променлива. Дължината на трасето, на което се провежда най-дългата обиколка за годината, както и разликата в надморската височина, която е и най-голямата за целия сезон, означават, че е лесно да се открият мокри условия в една част на трасето, докато на друго място е напълно сухо.“
„Новото за тази година е, че Спа става третото място за провеждане на спринт състезания през сезона след Баку и Спилбърг. В събота сутринта ще се проведе спринтова квалификация, последвана от 100-километрово състезание следобед“ продължи Изола. „Така на практика пилотите и отборите имат само един час за тренировки и още по-малко време от обикновено за настройка на автомобилите. На Спа се наблюдават някои от най-големите разлики по отношение на аеродинамичните настройки между отборите. Някои предпочитат повече притискаща сила, за да натискат по-силно във втория сектор, докато други предпочитат автомобил, който да има допълнителна скорост, с която да атакуват и да се защитават повече на правите. Очакванията са Спа едно от най-зрелищните места за сезона ще предложи още по-голямо шоу“, добави спортният директор на Пирели за F1.
Spa is hosting its first #F1Sprint race this weekend 🙌#BelgianGP #F1 https://t.co/GoswNj4QAe
— Formula 1 (@F1) July 25, 2023