Начало Други WEC удължава правилата за Hypercar до 2032-ра?

WEC удължава правилата за Hypercar до 2032-ра?

WEC Hypercar 2025
снимка: Мишлен

WEC планира да удължи правилата за Hypercar до 2032-ра. Това намекна ръководителят на шампионата Фредерик Лекиен. Той посочи, че трябва да бъде активирана клауза, която да удължи настоящите технически разпоредби с още три години и посочи като мотив идването на все повече производители.

По всичко изглежда, че съществуващият правилник на Световния шампионат за издръжливост (WEC) за клас Hypercar е бъде удължен. Това ще позволи на сегашните машини да се състезават до края на 2032 г.

Ръководителят на шампионата Фредерик Лекиен разкри, че се обсъжда продължаване на предишния договор, който беше до 2029 г. То беше обявено малко след края на 24-те часа на Льо Ман.

„Единственото, което мога да кажа, е, че трябва да бъдем реалисти“, каза той. „Имаме нещо, което работи толкова добре. Скоро ще посрещнем още производители в Hypercar [Хюндай, Форд и Макларън].“

„Да не мислим за удължаване на хомологацията би било грешка. Не казвам, че ще го направим, но определено мислим за това“, допълни ръководителят на WEC.

Лекиен не спомена за какъв период може да се удължи действието на съществуващите правила в WEC. Най-обсъжданият вариант е три години, т.е. до края на сезон 2032.

Правилата за хиперавтомобилите на Льо Ман (LMH) влизат в сила през 2021 г. В него участват Тойота, Ферари, Пежо и Астън Мартин. В миналото тук участваха още Гликенхаус, Isotta Fraschini и Floyd Vanwall. Вторият подклас за хиперавтомобили- LMDh, се открива през 2023 г. Тук са Порше, Кадилак, Алпин и БМВ. Догодина към тази категория се присъединява и Хюндай чрез марката Genesis. Ламборгини и Acura също имат прототипи в категорията LMDh, но те участват в IMSA

Допълнителното удължаване на правилата беше обявено в навечерието на миналогодишното издание на „24-те часа на Льо Ман. Тогава ФИА и Автомобилният клуб на Югоизточна Европа затвърдиха плановете си за въвеждане на автомобили с водородно задвижване през 2028 г.

Визията, очертана от ръководните органи, предвиждаше тези автомобили да могат да се конкурират със следващото поколение хиперавтомобили с конвенционално гориво от 2030 г. нататък.

Идеята за отлагане на крайната дата на настоящите правила както в WEC и IMSA беше приветствана от производители като Порше и Пежо.

„Ние бихме подкрепили такова решение. Това би било нещо добро за производителите и в двата шампионата. Това е нещо, което знаем, че се обсъжда. Ние обаче все още не участваме в тези дискусии. Разбира се, от наша гледна точка би имало смисъл“, каза ръководителят на LMDh програмата на Порше Урс Куратле.

„През 2027 г. в WEC ще влязат нови производители. Те ще разполагат със само три състезателни години, в които да се опитат да създадат някаква стойност от направените инвестиции, което е твърде малко. Затова едно удължаване на правилата би имало смисъл. Условията на удължаването не са обсъждани с нас. Сега чакаме да видим какво искат да направят ACO и ФИА“, коментира спортният директор на Пежо Спорт Оливие Жансони.

Не е ясно също така кога ще бъде въведен класът за водородни автомобили в WEC. Той ще позволява както автомобили с вътрешно горене, така и такива с горивни клетки. Предполага се, че това няма да се случи още през 2028 г.

Единствено Тойота ясно потвърди интереса си към използването на алтернативно гориво в WEC. През 2023 г. японците показаха концепцията GR H2, но подчертаха трудностите при подготовката на такъв състезателен прототип още през 2028 г.