Южна Африка може да се върне в F1 най-рано през 2027 г. Това стана ясно, след като правителството на страната удължи срока за подаване на кандидатури за организиране на старт от световния шампионат до 18 март. По всичко изглежда, че Гран при на Южна Африка няма да попадне в календара за следващия сезон и ще трябва да изчака поне две години.
: South Africa has extended its F1 host bid deadline to 18 March, giving bidders more time to submit proposals. Kyalami and Cape Town remain key contenders as the country pushes to bring F1 back after 32 years. A 2027 debut remains an ambitious target.#F1 pic.twitter.com/KuldSmXG7D
— F1 Naija (@f1_naija) January 29, 2025
Южноафриканското правителство удължи крайния срок за подаване на оферти за домакинство на старт от F1. Първоначално документите трябваше да бъдат подадени до 31 януари. Сега срокът е удължен до 18 март. До момента има поне две оферти за организиране на Гран при в страната
Южна Африка направи опит да се завърне в F1 през 2023 г. За съжаление, разговорите със Стефано Доменикали пропаднаха поради финансови и политически причини. Въпреки това правителството усилията си да сложи край на дългото отсъствие на Формула 1 от Южна Африка. За последно световният шампионат посети Киалами през 1993 г.
По-рано този месец спортното министерство на Южна Африка отправи покани към компании, които биха организирали старт от F1. Договорът на потенциалният промоутър трябва да се за 10 години. Така трябва да се гарантира сигурността при провеждане на глобално събитие от такъв висок клас.
Първата оферта е от собственикa на Киалами. Пистата край Йоханесбург се нуждае от реконструкция, за да получи най-високата категория на ФИА- 1. В момента трасето е с дължина 4.529 км. Ръководството на пистата вече има проект за модернизация, изготвен от Apex Circuit Design.
Друга оферта идва от Cape Town Grand Prix SA. Компанията възнамерява да организира състезание на 5.7-километрова улична писта около крайбрежието на Кейптаун и стадиона DHL. Именно в този регион се проведе старт от Формула Е през сезон 2022-23, спечелен от Антонио Феликс да Коща. Въпреки успеха на събитието, то не попадна в календарите за последните две кампании. Друг вариант е специално построена писта в покрайнините на града.
Правителството на Южна Африка в крайна сметка удължи крайния срок за подаване на документи. Така ще да даде на кандидатите повече време да подготвят и изразят своя интерес.
„Министерството на спорта, изкуствата и културата, в сътрудничество с Ръководния комитет по офертите (BSC), удължи крайния срок за подаване на Искането за изразяване на интерес (RFEOI) за кандидатурата на Южна Африка за Гран при от Формула 1 до 18 март 2025 г.“, заявиха от министерството.
„Това удължаване има за цел да даде на заинтересованите страни допълнително време за подаване на изчерпателни, добре структурирани предложения в съответствие с изискванията на RFEOI [Молба за изразяване на интерес]. Министерството се ангажира с прозрачен и конкурентен процес за осигуряване на това престижно събитие в областта на моторните спортове.“
„Министерството призовава заинтересованите страни да използват тази възможност, за да подкрепят амбициите на Южна Африка за F1.“
Отлагането на крайния срок за подаване на документи на практика означава, че Южна Африка няма как да се върне в календара на F1 за следващата година. Очаква се той да бъде финализиран до началото на лятото. До момента има само три писти, чиито договори изтичат в края на сезон 2025- Имола, Мексико Сити и Лас Вегас. Някое от тези състезания трябва да бъде извадено, за да се направи място на събитието в Мадрид, което ще дебютира догодина. Най-застрашена от изваждане е Имола
Най-реалистичната дата за завръщане на Южна Африка е 2027 г. Разбира се, първо страната трябва да има писта, отговаряща на изискванията на F1, както и да осигури нужното финансиране. Предполага се, че голяма част от него ще дойде от правителството на страната.