Южна Корея е близо до завръщане в календара на F1 през 2026 г. Страната публично изрази намерението си отново да приеме старт от световния шампионат. Домакин на потенциалното състезание трябва да бъде нова улична писта, разположена в Инчон.
Южна Корея приемаше кръг от F1 в периода 2010-2013 г. Домакин беше пистата Корея Интернешънъл с дължина от 5.615 км и разположена близо до град Йеонгам в провинция Южна Джола
Първоначално имаше планове около пистата да се изгради цял град, който да превърне мястото в привлекателна дестинация. В крайна сметка обаче тези планове така и не се осъществиха поради липса на достатъчно финансиране.
Южна Корея беше една от страните, към които Бърни Екълстоун насочи вниманието си по време на експанзията на F1 в Азия през миналото десетилетие. Британецът подписа четиригодишен договор с пистата край Йеонгам. Първото издание на състезанието беше спечелено от Фернандо Алонсо. Двукратният световен шампион се справи перфектно в хаотичната надпревара, провела се при смесени условия. Следващите три издания на Гран при на Южна Корея бяха спечелени от Себастиан Фетел.
За нещастие, Гран при на Южна Корея се оказа може би най-неуспешната надпревара в историята на F1. Събитието беше най-непопулярното и най-нерентабилно в целия календар на Формула 1. Локацията на пистата Корея Интернешънъл също така създаваше огромни логистични и оперативни затруднения.
Гран при на Южна Корея опита да се завърне в F1 и дори беше включена в календара за сезон 2015. В крайна сметка обаче състезанието беше извадено от графика и никога не се върна обратно. В момента пистата Корея Интернешънъл приема само състезания от национални и регионални шампионати. По-голямата част от тях се провеждат на по-късата конфигурация на трасето.
Преди половин година се появи информация, че Южна Корея обмисля да се върне в календара на F1. Тази идея съвпада с намерението на Либърти Медия да разшири присъствието си в тази част на света. Понастоящем Формула 1 организира стартове в Китай, Япония и Сингапур. В миналото в този регион имаше и надпревари в Индия и Малайзия.
По-рано тази седмица се разбра, че планът за завръщане на Южна Корея напредва. Предложението е състезанието да не се върне в Йеонгам, а на улична писта в Инчон. Това отговаря напълно на амбициите на Либърти Медия да добавя все повече градски трасета в календара на F1.
Кметът на Инчон, Йо-Чон-Бок, даде да се разбере, че е готов да започне мащабни преговори с Либърти Медия. По-рано тази година той се срещна със Стефано Доменикали по време на рейс уикенда в Сузука. Сега властите в Южна Корея продължават да работят усилено, за да привлекат вниманието на F1 и да се върнат в календара още през 2026 г. Не се изключва завръщането да бъде отложени за 2027 г. или след това
„Инчон е най-доброто място за провеждане на F1 тъй като разполага с основни транспортни възли като летището, пристанището и множество луксозни места за настаняване. Ще започнем широкомащабни преговори за организиране на Формула 1 в Инчон“, заяви Чонг-Бок в коментар, публикуван от британския вестник Индипендънт.
Южна Корея не е единствената страна, която иска отново да приема старт от F1. В този списък се включват още Турция, Германия, Аржентина и Южна Африка. Страни като Руанда и Тайланд пък изразиха желание да приемат кръг от световния шампионат в бъдеще.
За да се случи добавянето на някой нов старт, F1 трябва да извади някой от настоящите кръгове. Има няколко писти, чиито договори изтичат в края на следващата година- Шанхай, Мексико Сити, Монца, Имола, Спа, Зандвоорт и Монако. Има голяма вероятност някои от тези надпревари да отпаднат от календара или да се провеждат на ротационен принцип.
⚠️ | South Korea has announced its intention to reclaim its Formula One Grand Prix as early as 2026.
They have reportedly proposed a concept very close to Liberty Media’s ideas, with a street race in Incheon district, a city near the capital Seoul.
Germany and Turkey have also… pic.twitter.com/Rzea7MQo2c
— Fastest Pitstop (@FastestPitStop) October 13, 2024