Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 зад стените – Събудилият се гигант

зад стените – Събудилият се гигант

54
0

От Йордан Севов

Снимки: LAT

БАР Хонда бе тимът отбелязал най-забележителен напредък през сезон ’2004.

През 2003 г. “белите” бяха само посредствени участници, докато през последните месеци се превърнаха в най-сериозния съперник на Ферари на повечето писти.

Какво ще се случи догодина предстои да видим, но ако се съди по начина, по който вече се работи тази зима, екипът ще е още по-силен и двигателят затова се казва Хонда.

Целта е ясна – световната шампионска титла във Формула 1.
Благодарение на пресофиса на тима успяхме да надникнем зад стените на централата в Бракли и да научим доста за случващото се и в Токио.

Заводът на БАР е едно от най-модерните предприятия във Формула 1. Изборът на Бракли за мястото, където ще се построи базата на тима при създаването му през 1998 г., става в резултат на дълги дискусии.
Едно от основните действащи лица при изграждането на екипа – Ейдриън Рейнард – е най-големият привърженик на построяването на напълно нов завод, вместо на да се ползва старата, купена от Тирел база в Уокинг. Самият той иска да премести голяма част от работата на фирмата си Рейнърд от Бистър в Бракли.
Планът за съоръжението е направен от Рейнард, Рик Горн и Крейг Полок.
Нито един от тримата вече не е част от екипа, но те притежават земята, а с Бритиш Американ Тъбако се подписва договор за спонсорството на строежа.

На екипа му трябва по-малко година време, за да превърне мястото от кално поле в база на отбор от Формула 1.
Фабриката е внушителна и с размерите си, и с външния си вид – от стъкло и метал. Простира се на площ от 7 989 квадратни метра. Събира всички необходими операционни отдели, включително аеродинамичен тунел, който е за 40-процентни модели. В БАР работят вече над 400 души, като в това число не влизат състезателният екип и тест тимът.

Непрекъснато в завода се намират най-малко 30 японски инженера от Хонда, които помагат не само по интегрирането на двигателите, но и участват при изграждането на колата – революционната скоростна кутия с карбонов корпус, задното окачване и изобщо всичко.

Всъщност оказва се, че дори и в Баркли, Хонда е водещата сила.
Японците искат титлата независимо от това какво ще струва тя.
Съвсем открито шефовете на БАР и Хонда признават, че работят по двигател с 1000 к.с. за 2005 г. независимо от ограничението на правилата за един двигател в два състезателни уикенда.

Техническия директор на Хонда за F1 Такео Киучи е единственият, който е имал възможност да се занимава с агрегати, надхвърлящи митичната граница през 80-години на миналия век по време на турбо ерата и не изпитва страх от нея. Така поне се твърди от всички. Но нагледно и той не е имал възможност досега да види тази мощност. “Никой от нашите стендове не можеше навремето да отчете подобна мощност”, разказва Киучи. В момента обаче от Хонда са се оборудвали оптимално.
Максималната стойност, която могат да отбележат осемте им стенда е 800 kW. А това са 1200 к.с. Според хората от БАР преди финала на шампионата като капацитет на двигателите е била засечена стойност от 960 к.с. и няма да е проблем вдигането й с още “малко”.

Японците имат предимство в тази област, но са наясно, че догодина ще е големият им шанс да го реализират, защото през 2006 г. ФИА вероятно ще въведе ограниченията си за пробег от 1500 км и обем 2,4 литра.

До преди година Хонда бе един заспал гигант с умерени резултати, а БАР търсеха пътека, макар че разполагат с наистина чудесна база и ресурс. Всеки се питаше къде е отишла онази воля за победа на всяка цена, която направи японците безпрекословен шампион през годините от 1988 до 1992 и на която разчитаха Полок, Вилньов и всеки в Бракли. Сега не е така. Японците носят духа на Соиширо Хонда, който направляваше първата и втората спортна генереция на фирмата: “Не искам да чувам за проблеми, искам да чувам решения за тях.”

Това вдъхновява британците, които пък са още по-обнадеждени и от факта, че Дженсън Бътън ще е в тима и догодина.

Сегашният президент на Хонда Такео Фукуи е решен да успее. Той е обсебен от моторните спортове. Става в 4 часа сутринта в САЩ, за да чуе от своите подчинени техници във Формула 1 как са протекли свободните тренировки. Появява се без предупреждение на състезание и прекарва целия уикенд пред мониторите, показващи данните от телеметрията.
Или пък просто сяда в болид на БАР и прави безброй обиколки на пистата Монтеги. Когато забележи, че механиците са ограничили мощността на 500 к.с., иска още. Следващите обиколки вече са със 750 к.с. зад гърба му.
Такео Киучи пък бил поставен начело на екипа и защото може да разказва с часове на младите инженери как Прост и Сена мачкали всичко на пистата. Само две дузини от общо 500-те човека Формула 1 персонал имат подобни спомени. Останалите се взимат от 9000 души, работещи в развойния център на Хонда Точиги в Уцономия, намиращ се на 150 км северно от Токио и работят на ротационен принцип.

Така например Кацуо Сакурахара, конструкторът на актуалната Хонда RA 004Е, е създателят и на 4-цилиндровия мотор за Хонда Акорд.

Във фоайето на центъра Точиги, точно както и в Бракли (където пък са наредени колите) били изложени всички мотори използвани от БАР между 2000 и 2004 г. Разликата между тях предполага дистанция във времето сякаш от 40, а не от 4 години! Същото не може да се каже за автомобилите, които си изглеждат почти еднакви. Дори само двигателите от 2003 и 2004 г. обаче са от различни планети. Последният е с 35 кг по-лек и 23 см по-нисък, а мощността му е