Зак Браун е изпратил писмо на ФИА и ръководството на Формула 1 с искане за строго наказание на Ред Бул заради посочения от федерацията преразход в бюджета на екипа от Милтън Кийнс за сезон 2021. Главният изпълнителен директор на Макларън Рейсинг иска и сваляне на границата, до която нарушение се смята за незначително. Екипът от Уокинг и Зак Браун бяха сред най-настоятелните за въвеждане ограничение на разходите.
„Преразход и възможни процедурни нарушения представляват измама, тъй като дават значително предимство по всички показатели – технически, спортни и финансови. Всеки отбор, похарчил повече пари определения лимит, е спечелил нечестен аванс и в настоящото, и в бъдещото развитие на колата си.“
„ФИА проведе изключително подробен, обстоен и отворен процес. Имахме цяла година, която на практика бе генерална репетиция с всякакви възможности да се търсят уточнения ако нещо е неясно. Няма никаква причина който и да е отбор да твърди, че е изненадан“, пише в писмото си Зак Браун.
„Ние смятаме, че само финансова санкция няма да е достатъчно наказание за преразход или сериозно процедурно нарушение. Очевидно е, че в такива случаи е необходимо да има спортно наказание в тези случаи, както е определено от ФИА. Ние предлагаме преразходът да бъде санкциониран чрез намаляване лимита на съответния отбор за следващата година плюс допълнителна глоба. Тоест $2 млн. преразход за 2021 г., който е засечен през 2022 г., да доведе до намаление на лимита с $4 млн. ($2 млн. за покриване на преразхода и още толкова глоба). Погледнато в контекст $2 млн. да между 25% и 50% от годишния бюджет за развитие, следователно дават сериозно и дългосрочно предимство.“
„В допълнение смятаме, че при такова нарушение трябва да има 20% намаление на времето за CFD и изпитания в аеротунела. Тези санкции трябва да важат за следващия сезон, за да се разсее нечестното предимство на съответния тим. За да се избегне натрупването и съответно печеленето на аванс посредством няколко последователни преразхода от категорията „незначителни“, предлагаме при второ такова нарушение то автоматично да отива в по-горната категория – сериозно нарушение.“
„Накрая, 5% праг за незначителен преразход изглежда като твърде висока граница. Затова предлагаме праг от 2,5%“, се казва още в писмото на Зак Браун
CEO-то на Макларън Рейсинг посочва, че резултатите от работата на ФИА трябва да се споделят с всички (подчертано чрез изписване с главни букви) отбори. Това предполага, че от федерацията не са дали допълнителна информация на останалите екипи.
Тото Волф от Мерцедес вече заяви, че е готов да наруши бюджетния лимит ако Ред Бул се отърве само с глоба. Същевременно продължава да се предполага кои са перата, по които тимът от Милтън Кийнс и ФИА не се разбират има ли преразход или няма. Любопитно е също така кое законодателство ще се приеме за решаващо. В случая с Ейдриан Нюи например се твърди, че той не е нает директно от Ред Бул Рейсинг. Смята се, че работи посредством собствената си фирма. Това според тима е достатъчно, за да го смятат за свой служител. Това означава да изключат възнаграждението му от бюджетния лимит като един от тримата най-високо платени хора на мениджърска позиция. От ФИА обаче твърдели, че това е наемане на външна фирма. Съответно заплащането към нея през компанията му са средства, които излизат точно от бюджета.
Winner, winner, @SChecoPerez dinner? 👏@CashApp #ThatsMoney pic.twitter.com/kIeAFOuRSq
— Oracle Red Bull Racing (@redbullracing) October 17, 2022