Днес бе представен поредният нов болид за 2012 г. Заубер С31 бе разкрит на пистата Херес, като целта пред отбора е да продължава да се изкачва нагоре.
„Искаме да започнем тази година толкова силно, колкото и предишната, но и да запазим едно високо ниво през целия сезон. Целта е да попадаме редовно в точките и по този начин да подобрим значително мястото си в класирането“, заяви Петер Заубер.
Неговият тим започва 20-ата си година в Гран при и е четвъртия по възраст сред настоящите отбори. Заубер винаги е залагал на високите технологии и базата на екипа е сред най-модерните във Формула 1. Именно това трябва да помогне да бъдат настигнати водещите отбори. Единствената пречка е ограниченият бюджет.
„В много области Заубер С31 е революционна разработка, в която сме вкарали много свежи идеи, особено що се отнася до задната част на болида“, обясни шеф дизайнерът Мат Морис. „Еволюцията е в областите, в които сме видели възможност за сериозен напредък. Идеята бе да се премахнат слабостите на предходния болид и в същото време да се запазят силните му страни.“
Една от главните цели в развитието е била да се разшири областта, в която старият болид е функционирал добре.
„В края на миналия сезон определено намерихме добра посока за развитие и решихме да продължим в същата посока“, продължава Морис. Това важи и за развитието на системата за намаляване на съпротивлението на задното крило – така нареченият DRS (Drag Reduction System). „Идеята бе да се подобрят и възможностите за настройки на болида, за да подобрим значително представянето си в квалификацията, без да жертваме това в състезанията.“
Най-голямата промяна в техническия регламент е относно местоположението на ауспуховите тръби, които през 2012 г. трябва да се намират на определено разстояние от пода. Затова и тук е трябвало напълно нов подход.
Въпреки че доставчиците на гуми от Пирели обещаха последователност, Морис вижда някои предизвикателства и в тази област.
„Очакваме през новия сезон различна характеристика на гумите. Пирели започват втората си година, като „рафинират“ своите смеси и профила на гумите си. Като тенденция виждаме смесите да стават по-меки от миналата година, но въпреки това идеята е предните гуми да могат да поемат по-сериозни натоварвания, отколкото до момента. Това, разбира се, има директно влияние върху настройките на колата.“
Предната част
Инженерите са решили отново да заложат на един като цяло висок нос. Заради новите правила обаче той трябва да е малко по-ниско от миналата година от съображения за сигурност. При свързването с монокока се наблюдава една типична за новите коли форма, като целта в предната част на самия монокок е била да се намали максимално напречното му сечение.
При предното окачване на С31 е заложено на класическа схема пушрод с високо стоящи А-рамена. Самата вътрешна подредба на пружините и амортисьорите обаче е напълно различна от тази в предишната кола. Новото решение трябва да позволи повече възможности за настройване на предното окачване.
Дизайнът на предното крило пък следва посоката, която бе избрана в края на миналия сезон.
Средна част
Областта под кутиите на радиаторите е така изградена, че да остави повече възможности за аеродинамично развитие. Позицията на радиаторите пък е базирана на тази от миналогодишната кола. Тя позволява най-широката част на кутиите на радиаторите да бъде изтеглена максимално напред и съответно изграждането на стройна задна част, което носи допълнителни предимства.
При изграждането на отвора за въздух за двигателя с прилежащия към него ролбар също е използвана старата версия, която по отношение на разпределението на тежестите и аеродинамичната ефективност донесе добри резултати. При новия С31 тази концепция е развита допълнително.
Системата KERS, получавана от Ферари през миналата година, се оказа също доста ефективна. Нито по отношение на сигурността й, нито потношение на работата й, имаше проблеми. През тази година Ферари отново са преработили и подобрили тази система.
Задна част
Двигателят на Ферари е една позната величина, най-малкото като габарити. Към него пък е свързана новата карбонова трансмисия, също получавана от италианците. Монтираният по дължина агрегат е доста „изчистен“ и „слаб“. Това позволява задната част на С31 да бъде максимално компактна, не на последно място и благодарение на дизайна на скоростната кутия.
По отношение на пода инженерите са поели в нова посока. Промените в регламента относно тръбите на ауспусите са повлияли значително върху изграждането на задната част на болида.
При задното окачване виждаме версия на типа пулрод. Окачването е доста издължено и отива към предната част на скоростната кутия. А-рамената пък са с доста широк ъгъл. Въпреки промяната от пушрод към пулрод кинематиката на окачването остава същата, както и при предходния модел.
Задното крило пък за 2012 г. е предвидено без централен пилон. То е закрепено към страниците и долният елемент на крилото разполага с така наречения DRS.
„Заради новия регламент нашето изоставане относно обдухването на дифузьора вече не е проблем“, обяснява Морис. „Направили сме всичко възможно по отношение на аеродинамиката С31 да продължи и развие посоката зададена от С30.
За началото на тестовете искаме да пуснем най-опростената версия на С31, която впоследствие да бъде допълнително дефинирана. В следващите седмици предвиждаме изпробването на множество компоненти, преди да предложим обширен ъпгрейдван аеродинамичен пакет преди първото състезание на 18 март в Австралия.“