След три бурни надпревари в началото на сезон 2011 г. във Формула 1 Петер Заубер споделя преценката си за екипа и развитието на събитията до момента.
– Как преценявате първите три старта на Заубер?
– За този сезон искахме да имаме кола, която да е конкурентоспособна и издръжлива от самото начало. Ясно е, че постигнахме тази първоначална цел. Ако не беше пропускът със задните крила в Мелбърн, точките ни щяха да отлични досега. Седем пункта обаче все още е добро постижение. Най-важното обаче е, че вече се борим редовно в топ 10, макар надпреварата в Шанхай да показа, че надпреварата става все по-трудна. Затова ще е още по-важно да продължим да правим подобрения. Няколко екипа обявиха, че ще имат доста нови неща за следващия старт в Истанбул, а това със сигурност отново ще разбърка подреждането. Нашите сериозни нововъведения са планирани за Барселона.
– Означава ли това, че целите за сезона са се променили?
– Не, няма такова нещо. Целта ни все още е да печелим точки във всяко състезание, да подобряваме позицията си в класирането на конструкторите.
– Колко сте доволен от новака Серхио Перес?
– Ние знаехме, че Серхио е млад, но бърз пилот. При дебютант обаче няма гаранции за това дали ще успее да използва пълния си потенциал при напрежението, създавано в един състезателен уикенд. Имах високи очаквания за Серхио и трябва да кажа, че досега той всъщност ги надскочи. Не само умее да се грижи за гумите си невероятно добре, но кара много постоянно в надпреварите. Серхио обаче е съвсем наясно, че е в началото на безкрайно дълъг учебен процес, част от който са инциденти като случилите се в неделя в Шанхай. Не се съмнявам, че Серхио ще реализира огромния си потенциал стъпка по стъпка. Критичният фактор в неговото положение е да се чувства достатъчно добре в отбора, да му създадем среда, в която да се развие възможно най-добре.
– Как се справи Камуи Кобаяши с предизвикателството да е водещ пилот в отбора?
– По принцип искам да отбележа, че пилотите ни са напълно равнопоставени. Но при присъединяването на дебютант към екипа, то по-дълго работилият с отбора пилот – а в нашия случай това е Камуи – поема известна лидерска роля. Камуи се разви чудесно като пилот в рамките само на една година, а сега изпълнява новата си роля, като дава предизвикателства на инженерите, същевременно помагайки за следване правилната посока на развитие. Освен това продължава, разбира се, да ни доставя огромно удоволствие с изпреварванията и маневрите си на писта. Друг много важен фактор е, че е истински член на екипа, а от това Серхио може да има само полза. Двамата се сработват наистина чудесно.
– Какво мислите за въвеждането на подвижното задно крило?
– Системата предизвика огромно количество дебати между пилотите, шефовете на отбори и феновете. Факт е, че крилото работи по-добре в едни екипи, в други не чак толкова. При нас се получава още от първото състезание и изпълнява целта, с която ФИА го въведоха – подпомагане на задминаванията. Според мен обаче все още е прекалено рано да се търси крайно заключение. Може би е по-полезно да седнем през лятото и да преценим какво се е случило дотогава.
– Как преценявате ситуацията с гумите?
– Пирели получиха бойното си кръщене в битките по пистите. Изискванията към тях не бяха никак леки, а времето за работа и развитие – безкрайно кратко. Молбата към тях бе да направят гуми, които да се износват по-бързо, за да се върне напрежението в състезанията. След три състезания трябва да аплодираме Пирели за това, че се справиха толкова блестящо с предизвикателството. Нашият автомобил щади гумите, но това не е случайно. Инженерите ни работиха по този въпрос дълго и взеха необходимите мерки, за да стигнат до този резултат. Сега се радваме на предимствата от този си подход. Не е нужно да споменавам, че самите надпревари се промениха значително заради по-големия брой спирания в бокса, а феновете и телевизионните коментатори се сблъскват със сложната задача да следят как се развива действието. Същото обаче важи и за стратезите на питуола.
– Как бихте обобщил цялостното развитие на Заубер?
– Ситуацията в отбора ни е далеч по-стабилна спрямо тази отпреди 12 месеца. 2010-а определено бе трудна година за нас. Трансформацията от заводски отбор обратно към частен тим отне голяма част от енергията ни. Особено в началото на миналия сезон резултатите ни бяха особено лоши. При подобна ситуация на практика бе невъзможно да привлечем спонсори за 2011 г. Колата ни обаче вече не е чисто бяла и можем да се гордеем с този факт. За екип като нашия, където идеите на инженерите определено са повече от ресурсите на разположение, допълнителните финансови постъпление се отразяват директно на представянето. Затова и продължаваме да търсим спонсори. Що се отнася до техническата страна на нещата, то бих искал да подчертая, че Заубер С30-Ферари е първият автомобил, за който Джеймс Кий отговаряше изцяло. Измина година от неговото присъединяване и той вече има редица прекрасни постижения зад гърба си. От една страна са направените от него структурни промени в организацията ни. А болидът изпълнява поставените от техническия ни директор цели. При С29 основните проблеми се отнасяха до лекотата на управление върху по-неравна повърхност и бордюри, а това няма как да се оправи с механични промени в настройките. С30 ни дава значително по-голяма свобода на действие и наистина добра аероефективност. Да обобщя: мога да кажа, че цялостното развитие на Заубер F1 Тийм върви напред с добри темпове, но продължаваме да се трудим с огромна отдаденост въпреки лимитираните си ресурси, за да постигнем целите си за сезона.