Начало Автомобилни новини Заводът на Audi в Брюксел затваря през февруари

Заводът на Audi в Брюксел затваря през февруари

65
0
Заводът на Audi в Брюксел

Производството на Audi Q8 в завода на VW в Брюксел ще бъде преустановено през февруари и фабриката ще бъде затворена. 3000 служители ще загубят работата си.

Преговорите на Audi със синдикатите и работническия съвет на завода в Брюксел окончателно се провалиха. С това и преговорите за социален план за приблизително 3000 служители са приключили без резултат. Още през октомври Audi обяви, че производството в белгийския завод   ще бъде преустановено в края на февруари 2025 г. Според фирмата по това време все още са се водели преговори с потенциален инвеститор. От известно време Audi планираше закриването на завода и в продължение на месеци преговаряше с работническите съвети и синдикатите. Тези преговори са задължително изискване на закона в Белгия.

Няма отделен социален план

След неуспеха на преговорите няма да има схема за социално компенсиране на служителите. Техните представители отхвърлиха и шестото предложение на компанията. Според шефа на производството Герд Валкер Audi вече предлага свой собствен доброволен фирмен бонус. Той ще е в допълнение към законоустановеното обезщетение при съкращение. „Като цяло Audi ще похарчи за обезщетения при освобождаване от работа над двойно повече повече, отколкото изисква законът“, каза Валкер.

Още през есента информационната агенция Bloomberg съобщи, че заводът е пред закриване. Управителят на Audi Герд Валкер обяви това на място след извънредно заседание на работническия съвет. Валкер е член на Управителния съвет на Audi AG и отговаря за производството и логистиката.

Липсва концепция за бъдещето

Според мениджъра нито един от 26-те потенциални инвеститори не е предложил „жизнеспособна и устойчива концепция“ за бъдещето на фабриката. През септември в многобройни медии се появиха слухове, че китайската автомобилна компания Nio е кандидат да поеме завода. Това обаче беше отречено след по-малко от 24 часа. Главният изпълнителен директор на производителя на електромобили Уилям Ли обяви, че няма истина в тези спекулации. Китайският портал за електрически автомобили cnevpost цитира шефа на Nio да казва: „Как може Nio да си позволи завод, който Audi не може да си позволи? Слуховете са неоснователни“. Според Уилям Ли в момента Nio е предпазлива по отношение на инвестициите в имоти, машини и съоръжения. Изключение правят станциите на компанията за смяна на батерии.

Производството на Audi Q8 E-Tron в Брюксел ще приключи през 2025 г. Заводът беше начело на списъка за затваряне на Volkswagen Group. Наскоро той попадна в заглавията на вестниците заради протестна акция на служители с откраднати ключове за нови автомобили. Търсенето на друг модел от концерна, който да бъде произвеждан, се оказа неуспешно. Друг проблем за завода в Брюксел е местоположението му – притиснат между жилищни райони, железопътни линии и магистрала. Това прави разширяването му невъзможно.

Заводът в Брюксел е на повече от 75 години. Първият автомобил слиза от производствената линия на 7 април 1949 г. Преди заводът да бъде поет от Audi AG през 2007 г., от 1970 г. той е част от Volkswagen AG и произвежда различни модели на концерна.

Нова ера бележи началото на производството на Audi A1 през 2010 г. В историята на завода Audi A1 е първият модел, който се произвежда изключително в белгийската столица.

През 2023 г. все още празнуваха

На 1 август 2018 г. от поточната линия в Брюксел слезе последното Audi A1 от първо поколение. Неговият наследник се произвежда в Марторел, Испания. Общо от май 2010 г. в Брюксел са произведени почти 910 000 автомобила Audi A1. От 2018 г. насам от монтажната линия там слиза Q8 E-Tron. През същата 2018 година заводът получи и сертификат за CO₂ неутрално производство. През 2023 г. във фабриката отпразнуваха 200 000 произведени екземпляра Q8 E-Tron.