Гран при на Япония е 18-ти кръг от сезон 2022 в световния шампионат на F1. Състезанието се провежда на пистата Сузука. Японското трасе е с дължина 5.804 км и има 18 завоя. Подобно на Сингапур, надпреварата в страната на изгряващото слънце не се проведе през 2020 и 2021 г. заради пандемията от коронавирус. По този ще има голям брой неизвестни за отборите, пилотите и новите 18-инчови гуми на Пирели.
Пирели ще предостави най-твърдите си смеси в Сузука
Италианският доставчик на гуми в F1 ще заложи на типовете С1, С2 и С3, които ще са съответно хард, медиум и софт. До този момент такава комбинация бе използвана в Бахрейн, Испания, Великобритания и Нидерландия.
Уикендът в Япония ще бъде малко по-различен, тъй като втората тренировка ще бъде с дължина 90 минути. В нея екипите ще тестват прототипи на гумите на Пирели за 2023 г. Същото ще се случи и в САЩ.
Тестовете в Сузука и Остин целят прецизиране на смесите за 2023 г. Цялата втора тренировка ще бъде посветена на тестването на гумите на Пирели. Ако даден отбор използва млад пилот в FP1, ще има право да изпълни собствената си програма през първите 30 минути на FP2, преди да се съсредоточи върху теста на гумите през останалата част от сесията. Прототипните гуми могат лесно да бъдат разпознати от традиционните, тъй като няма да имат цветна маркировка върху страничните си стени.
Подобно на Сингапур, Гран при на Япония се проведе за последно през 2019 г. Предизвикателството на Сузука ще бъде още по-голямо. Отборите от F1 трябва да подходят към трасето, метеорологичните условия и настройките по напълно нов начин заради последното поколение автомобили и гуми.
В Сузука се наблюдават повече странични сили, отколкото сцепление и спиране. Натоварванията са доста равномерно балансирани между лявата и дясната страна на автомобила. Автомобилите и гумите са подложени на едни от най-продължителните продължителни натоварвания, наблюдавани през годината. Например 130R е завой с голям радиус (130 градуса), но се взима на пълна газ. Не трябва да се пропускат и S-образните криви в първи сектор, както и завоя Дънлоп.
„Ако попитате пилотите кои са любимите им писти, Сузука винаги ще е на първо място в списъка. Тук има трудни завои като никъде другаде, например 130R и Spoon. Също така се наблюдава наистина специална атмосфера и история с невероятни фенове. В уникалното оформление на осмицата има приблизително равен брой леви и десни завои. Това означава, че изискванията към веригата са равномерно балансирани. Продължителните енергийни натоварвания на гумите са едни от най-високите, които регистрираме през цялата година. Разположението на пистата означава, че използваме трите най-твърди смеси в гамата ни заради високите нива на натоварване на гумите“, сподели спортният директор на Пирели за F1 Марио Изола.
„Тъй като последното поколение автомобили е по-тежко от преди и границите на производителността непрекъснато се разширяват, предизвикателството ще е по-голямо от всякога. Нововъведение за тази година е фактът, че ще тестваме някои прототипни гуми за 2023 г. по време на удължената свободна тренировка в петък следобед. В края на този сезон ще финализираме спецификацията за следващата година.“
We return to Japan this weekend!!! 🇯🇵
Look at all these memories we’ve created at Suzuka 🤩#JapaneseGP #F1 pic.twitter.com/7Swy1YyEPY
— Formula 1 (@F1) October 4, 2022