Гран при на Италия се провежда на една от класическите писти – легендарната Монца.
Това е най-бързото състезание като средна скорост. Рекордът от 1:21.046 (257.35 км/ч) е записан през 2004 г. от Рубенс Барикело с Ферари F2004. Изискванията към двигателите са изключително високи, тъй като има много дълги прави и се кара на пълна газ през над 70% от обиколката. Максималната скорост, която беше достигната на старт-финала през сезон 2020, e 360.8 км/ч.
Пистата е построена през 1922 и е домакин на Гран при на Италия от създаването на Формула 1 до настоящето с едно единствено изключение – сезон 1980, когато поради реконструкция я заменя Имола.
Рекордьори с най-много победи на Монца са Михаел Шумахер и Люис Хамилтън, които са печелили по 5 пъти състезанието
От настоящите пилоти победи имат и Фернандо Алонсо и Макс Верстапен (по 2), Пиер Гасли (1), Шарл Льоклер (1). От конструкторите във Формула 1 най-много победи имат Ферари (20), следвани от Макларън (11) и Мерцедес (9). Уилямс имат 6 победи, Ред Бул са печелили два пъти, а Алфа Ромео са победители в първото състезание на Монца за шампионата през 1950 година.
Аутодромо Национале ди Монца е построена през 1922 г. 3500 работници изпълняват целия проект за три месеца – от май до юли. Тогава е едва третата постоянна писта за автомобилни състезания в света – след Брукландс в Англия и Индианаполис в Съединените щати. Винченцо Ланча и Феличе Назаро полагат последните две тухли на трасето. Тогава пистата е 10 км дълга, има овална секция (която сега е възстановена, но не се използва) и улична част, комбинирани в едно. След няколко трагедии конфигурацията е преработена, за да се намали опасността.
Пистата се намира в парка в Монца сред невероятно красива гора. Има три конфигурации. Освен автомобилни надпревари е домакин и на други състезания – по колоездене и бягане.
Гран при на Италия пък е петото най-старо автомобилно състезание в света. Провежда се още от 1921 г. Преди него има надпревари за Големите награди само на Франция, Америка, Испания и Русия.
View this post on Instagram
Новини за състезанието:
- Монца остава в календара на F1 до края на 2031 г.
- Волф е наясно с напрежението над Антонели: Взимаме тези решения съзнателно, знаем какво може да се случи
- В Мерцедес все още не са разбрали напълно пода от Спа
- Льоклер предупреди да не се прекалява с очакванията след триумфа на Монца
- Сайнц се надява Ферари да победи Макларън при конструкторите
- Пиастри разкритикува карането на Строл в Италия
- Розберг: В Ред Бул не разбират къде са им проблемите. Сюрреалистично е и паниката може да ги превземе
- В Макларън готови да променят „папая правилата“, за да преследват и двете титли
- Корина Шумахер вдигнала публичен скандал на Ваулс заради коментара му за сина ѝ Мик
- Уилямс и Алонсо похвалиха Колапинто след добрия му F1 дебют
- Норис: Не съм тук, за да се моля на някого да ме пуска
- Ред Бул иска ФИА да провери предните крила на Макларън и Мерцедес
- Световната преса критикува Макларън: Философски пропуски, повторение на 2007-ма и харакири на Монца
- Верстапен: Винаги съм казвал, че предпочитах Ейдриан да остане. Марко: Опитът на Нюи можеше да помогне
- Гасли защити Магнусен: Нечестно е, инцидентът не беше нищо особено
- Хорнер: Ред Бул не може да се довери на инструментариума си – аеротунелът не показва проблем, пистата го демонстрира
- Какви са перспективите Ред Бул да защити титлите си? „Нереалистични“, отговори Верстапен
- Хамилтън и Ръсел: Нямахме темпо да се борим за повече
- Льоклер: Мислех, че вторият път няма да е същото
- Макларън: Мислехме, че ще имаме време да си върнем лидерството
- Официално: Магнусен пропуска Гран при на Азербайджан заради натрупани наказателни точки
- Льоклер взриви Монца с победа в Гран при на Италия
- 2024 Гран при на Италия – възможни стратегии, налични гуми и коментари по време на състезанието
- Ваулс се извини на Мик Шумахер: „Специален“ използвах в контекста на многократни шампиони като Сена и Хамилтън
- Волф решил, че иска Антонели в Мерцедес пет минути, след като Хамилтън му казал, че отива във Ферари
- В Макларън решават на брифинга си тази сутрин стратегията
- Верстапен: Не е нормално да си с 0,4 сек по-бавен накрая спрямо Q2, Перес: Все едно си на лодка
- Хамилтън бесен на себе си: Отборът заслужава по-добро представяне и може би ще го получи с Кими
- Според Льоклер управлението на гумите ще е ключово за състезанието на Монца
- Норис: Обиколката ми не бе страхотна, 10 000 евро глоба за Макларън за опасното пускане на Пиастри
- Йос Верстапен: Макс се оплака от баланса в началото на сезона, но от Ред Бул не му повярваха. Сега вече е късно
- Ръсел: Макларън-ите са супер бързи в момента
- Норис спечели квалификацията за Гран при на Италия
- Хамилтън пред Ръсел и Льоклер в последната тренировка на Монца
- Представиха новото поколение болид за Формула 3
- Труден F3 спринт за Цолов на Монца
- Официално: Андреа Кими Антонели в Мерцедес
- Брандъл: Антонели трябваше да подходи по-внимателно. Очакваше твърде много прекалено рано
- Макларън с предимство в квалификационната скорост, Ред Бул с най-добро състезателно темпо
- Мерцедес: Новата настилка води до доста високо износване на гумите
- Льоклер: По-близо сме до съперниците в сравнение със Зандвоорт
- Оптимизъм в Ред Бул: Според Марко темпото на RB20 е по-добро, отколкото изглежда
- Според Волф Антонели бил „изумителен“ преди катастрофата. Мерцедес: „Случилото се не променя нищо“
- Джеймс Ваулс за причината да не вземе Шумахер: Мик не е специален. Той щеше да е просто добър
- Хамилтън пред Норис и Сайнц във втората тренировка в Италия
- Хазартът в F3 квалификацията на Монца не донесе успех на Цолов
- Верстапен пред Льоклер и Норис в първата сесия на Монца, Антонели катастрофира
- Ферари с нов под, дифузьор, корпус. Ред Бул и Мерцедес сменят само крилата
- Време ли е за паника в Ред Бул? Джони Хърбърт: Пропадането е от високо и е много, много бързо
- Ралф Шумахер: Абсурдно е, че Уилямс взе новак, а не пилот с опита на Мик
- Верстапен: Дали искам да спечеля титлата? Разбира се, но с тази кола въпросът не опира до мен
- Служители на Рено организират протест на Монца днес и стачка във Вири
- F1 пилотите не са във възторг от промените на Монца: Пистата губи характера си
- Льоклер: Монца не е пистата, на която ще оценим напълно новия пакет
- Сейфти карът излетя на преасфалтираната Монца
- Ботас: Не очаквах, че представянето ни ще бъде толкова слабо
- Норис се надява да продължи доброто си представяне и на Монца
- Биното ще се появи на Монца за първи път като шеф на проекта на Ауди
- Ферари се завръща на Монца с леко променена разцветка и черни костюми
- F1 обмисля спринтово състезание за новобранци след края на сезона
- Сарджънт все още не знае къде ще продължи кариерата си
- Сайнц: Бях сигурен и убеден, че ще продължа да карам за Ферари
- Пирели представи новите трофеи за състезанието в Италия
- Алонсо очаква Ферари да са много силни в Италия и Сингапур
- Ситуацията в Уилямс: От Ред Бул не са склонни да пуснат Лоусън до края на сезона, Волф: Надявам се Мик да получи шанс