Предсезонните тестове не преминаха особено добре за Мерцедес и от отбора признаха след тренировките, че не знаят откъде точно идват проблемите им със задната част на болида F1 W12. Шефът на тима Тото Волф потвърди пред ORF, че ръководеният от него екип има повече проблеми от обичайно броени дни преди първия кръг от шампионата Гран при на Бахрейн.
„Изглежда имаме една малка дива, както ни се случи и преди две години. Не разбираме съвсем добре поведението й.“
„Ограничението на тестовите дни също не помогна. Има малки грижи, които трябва да се оправят. Определено не сме толкова подготвени, колкото през предишни години.“
„Всички твърдят, че крием скорост заради доброто ни представяне в предходни сезони. Според мен в Бахрейн ние определено карахме с най-много гориво, но колата пак беше трудна за управление и доста нестабилна“, обясни Волф.
Подобно нещо не се случва за първи път на Мерцедес, както отбеляза австриецът. Отборът обаче има забележителен метод на работа за справяне с всевъзможни проблеми. Алдо Коста, който работи в Бракли от 2012 до края на 2018 г., сподели през миналата година някои детайли за атмосферата и културата в тима. Главният инженер на отбора Ръсел Куули разказа пред Ауто Мотор унд Шпорт наистина подробно какви методи се прилагат в Мерцедес. Методи, благодарение на които за 17-те надпревари през 2020 г. – 34 старта за пилотите на тима – има 1 отпадане заради технически проблем: на Валтери Ботас в Гран при на Айфел.
Преди хибридната ера във Формула 1 в Бракли отчитат, че не завършват в 30% от състезанията. Куули разказва в интервюто си за немското издание, че се е налагало редовно да се намалява скоростта, за да са сигурни в тима, че пилотите ще завършат.
„Това означаваше, че сме прекалено бавни. А за Мерцедес подобно нещо е неприемливо.“
За отстраняване на проблема е създадена група, която каталогизира всички проблеми и причините за тях. Вследствие на заключенията от това разследване се прилагат редица мерки. Куули споделя, че повечето проблеми всъщност не са имали нещо общо с качествения контрол. Корените им са открити в ситуациите на комуникация между хора вътре в екипа. Освен това отделните департаменти работят самостоятелно, без съобразяване с това как ще се напаснат отделните компоненти. Конструкторският отдел създава проект за определени елементи. Те са произвеждани и предавани нататък по веригата без допълнителна комуникация. Една от основните промени включва общи срещи на специалисти от различните департаменти, които обсъждат всички възможни аспекти на една нова част.
„Почти всичко тръгваше от моменти на недобро общуване. Установихме, че сме изправени най-вече пред предизвикателство, отнасящо се до културата на работа, а не пред технологичен проблем. Създадохме работна етика, при която е недопустимо да се пренебрегват създадените процедури. Стана неприемливо да се отклоняваш от начертания път. Вече не си позволявахме да жертваме времето за обиколка в името на издръжливостта.“
Въвеждането на новия метод, при който целта е всичко да работи както трябва от самото начало, първоначално среща някои препятствия. Инженерите например решават, че той означава постоянна критика на работата им
Впоследствие се успокояват и се чувстват по-сигурни, тъй като на практика всички контролират създаването на отделните компоненти. В това се корени и културната особеност на Мерцедес F1 да не се хвърля вината за даден проблем върху един-единствен човек.
„Когато нещо се обърка, укоряваме процеса, не хората. Всички са много по-открити в такива случаи при търсенето на решения, защото не се притесняват, че ще бъдат нарочени лично и ще им се търси отговорност. Вече не мога да кажа колко точно хора работят в качествения контрол, защото на практика всички извършват тази дейност“, разказа още Куули.
Всяко правило си има изключения, особено в извънредни условия. Такъв пример е проблемът със скоростните кутии по време на Гран при на Австрия през миналата година. Ревизираният заради пандемията от коронавирус календар включваше два последователни старта на пистата Ред Бул Ринг. Още в първия от тях бе засечен проблем с увеличени вибрации и температури в скоростните кутии. Нямаше обаче време за прилагане обичайния метод на работа. Затова е намерено бързо, но временно решение, с което да се изкара и следващото състезание, докато в Бракли търсят постоянен вариант за разрешаване на грижите.
„По принцип методът включва работа от различните отдели, които се опитват да установят дали проблемът се дължи на износване, свръхнатоварване или нещо в конструкцията. Зад кулисите подобни неща се случват далеч по-често, отколкото е публично известно. Но точно тези полу-провали не се отразяват в статистиката.“
Заключението на Куули обобщава може би най-добре „метода на Мерцедес“:
„Хората бъркат. В един екип от 1000 души се случват и грешки. При нашия подход хората са не само проблема, но и решението.“
Специален материал за новостите в Мерцедес F1 W12, както и за останалите автомобили преди новия сезон във Формула 1, може да намерите в актуалния брой на списание ClubS1 – 245.
One. More. Week. 👊 Bahrain, we’re ready! Are you… 😉 pic.twitter.com/L9wspYC7j1
— Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team (@MercedesAMGF1) March 21, 2021