Хаас официално отхвърли иска на бившия си спонсор Уралкали. Според него екипът трябва да възстанови 13 млн. долара спонсорски средства на производителя на калиеви торове. В същото време американската компания иска компенсация за „пропуснати печалби“ в размер на 8.6 млн. долара.
Малко преди началото на сезон 2022 в F1, Хаас прекъсна връзките си с пилота Никита Мазепин, както и с руския титулярен спонсор и химически гигант Уралкали. Нейният мажоритарен собственик е Дмитрий Мазепин. Олигархът е баща на бившия руски пилот на отбора. Причината за прекратяването на взаимоотношения между двете страни бе нахлуването на Руската федерация в Украйна.
Уралкали оспорва прекратяването на договора и заяви, че възнамерява „да защити интересите си в съответствие с приложимите правни процедури“, като запазва и правата си „да започне съдебно производство, претендира за обезщетение и да поиска връщане на парите.“
Сега компанията е поискала от Хаас да възстанови 12 млн. долара от спонсорските средства, които са били изплатени предварително на американското дружество. Руският торов гигант също оспорва решението на екипа да прекрати договора си с компанията.
Според доклад на Motorsport. com, от Хаас са отговорили на иска на Уралкали. Американският екип е настоял, че има право да прекрати сделката в съответствие с клауза в договора. Тя гласи, че химическата компания не трябва да „накърнява, поставя под съмнение, осмива или намалява обществената репутация, добрата воля и благоприятния имидж на Хаас.“
Отборът твърди, че последната клауза е нарушена поради личните връзки на Дмитрий Мазепин с руския президент Владимир Путин, както и от санкциите, наложени от Европейския съюз на руски дружества и олигарси от страната.
„Според единодушното мнение на правните юристи и съдебната практика, страната прекратява споразумението поради нарушение на другия участник в споразумението. По този начин тя не е длъжна да му върне това, което вече е получила по споразумението“, се посочва в съобщението на Хаас.
„Поради това искът на Уралкали за възстановяване на авансово платената сума от 12млн. евро е неоснователен и се отхвърля.“
Хаас не само отхвърли искането на бившия си главен спонсор за възстановяване на разходите. Американския тим поиска допълнително плащане от страна на Уралкали в размер на 8,6 млн. долара като компенсация за загубената печалба в резултат на прекратяването на сделката.
Също така бе разкрито, че американският тим няма да изпълни клауза в договора си с руската компания за 2021 г. Според нея, отборът е трябвало да даде на Никита Мазепин един от автомобилите, с които той се състезаваше през миналия сезон. Все пак това няма да се случи, докато не бъде получена компенсацията от 8.6 милиона долара.
„Докато горепосочената сума не бъде платена на Хаас, отборът няма да достави автомобил от F1″, заявява екипът в писмо до бившия си спонсор.
Take your full pick on Haas+ 👉 https://t.co/rfBHnx7P35#HaasF1 #WallpaperWednesday pic.twitter.com/Iy5Ptt8OvJ
— Haas F1 Team (@HaasF1Team) April 13, 2022
Според източници, близки до Уралкали, руската компания е останала шокирана от исканията на Хаас и задържането на парични средства.
„Това е наистина шокиращо отношение към титулярен спонсор, който се включи през миналия сезон. Тогава отборът имаше остра нужда от ресурси. Освен това предложихме да надхвърлим договорените суми, за да осигурим допълнителни бонуси на персонала на отбора. Целта на тази идея бе постигането на по-добри резултати за всички участници“, заяви източник, цитиран от Motorsport.com.