Когато става дума за традиции във Формула 1, Испания не се споменава често. Общо 15 испански пилоти са участвали в световния шампионат. Някои за по един-два старта, други за по сезон или две години. Нещата обаче придобиват съвсем друго измерение, когато един от тези състезатели е Фернандо Алонсо. 40-годишният пилот от Овиедо буквално с двете си ръце превърна Формула 1 в един от най-популярните спортове в родината си. Той сподели, че когато се е запалил по Гран при, е трябвало да търси варианти как да гледа състезанията, защото в Испания не са ги давали. Дебютът и представянето му в F1 обаче бързо променят това и за няколко години от екзотика Формула 1 се превръща в конкурент на футбола по гледаемост.
Your #SpanishGP preview brought to you by home hero Fernando 🇪🇸#SpanishGP pic.twitter.com/Yzu5K0J5v1
— BWT Alpine F1 Team (@AlpineF1Team) May 18, 2022
Смятан за един от най-талантливите пилоти в историята на спорта въобще, Алонсо има две титли. След последния му сезон с Ферари (2014 г.), когато взима два подиума и двете години извън F1, Фернандо стигна до почетната стълбичка веднъж – в Катар през миналата година. За пилот като Алонсо това е изключително трудно изживяване, сподели той в обширно интервю за BBC.
„Аз съм изключително конкурентен, а когато не печелиш, чувството ти липсва. Освен това през сезона се натрупва разочарование. Сега все още искам наистина много трета титла, но същевременно разбирам как работи спортът в момента. Има само една или максимум две коли, с които може да се бориш за първенството. Опитваш се да изградиш такъв автомобил заедно с отбора, съоръженията и всичко останало.“
„Това е природата на спорта. Понякога имаш по-добър болид, друг път не толкова силен и трябва да се бориш, за да постигаш прогрес. Тази година виждаме, че пилотът е много важен, но не е жизненоважен“, обясни Алонсо
„Люис [Хамилтън] кара толкова добре, колкото и през последните 8 години, когато доминираше и чупеше всевъзможни рекорди. Сега прави мега обиколка и е на секунда назад. Добре дошъл. Това е F1. Тази дисциплина никога няма да е честна по отношение на отразяването. Това е екипен спорт, а често го забравяме, особено бележейки успехи. Дори да опитваме да ги споделяме с отбора, заглавията са за пилота.“
„Точно това се случи с мен, когато спечелих двете си титли. Побеждавах Михаел Шумахер. Това бе голяма тема, но тогава колата ми бе по-издръжлива. На автомобила обаче не се обръща толкова внимание – заглавието е за пилота. С Люис се случва същото. А той има повече от 100 полпозишъна, което е нещо невероятно. За това са нужни най-добрите тим и болид в продължение на много години. Ние правехме прекрасни обиколки (през това време) и бяхме 15-ти. Как обясняваш това на хората? Настоящият сезон е добро напомняне, че постиженията зависят от това, което караш.“
Все пак Алонсо, който бе съотборник с Хамилтън през бурната 2007 г., смята, че седемкратният световен шампион ще завърши сезона пред настоящия си съекипник Джордж Ръсел въпреки доброто начало на състезателната година за по-младия британец.
Испанецът не скри известно разочарование от новите правила, довели до не толкова сериозни размествания в колоната. В средата разликите са малки, но за победите отново се борят само два отбора. Сега Ферари е в челото, а не Мерцедес, но Алпин отново е доста по-назад.
„Може би очаквах да има повече баланс, повече възможности различни отбори да се представят по-силно. А всъщност пак само два екипа могат да печелят. Те са се възползвали от промените най-добре. Изглежда ние не сме се справили толкова силно.“
През кариерата на Алонсо има някои моменти, когато е можел да вземе различно решение. Той обаче не съжалява за нищо, което му се е случило и за това докъде са го извели изборите му.
„Когато вземеш някакво решение в определен момент от живота си, смятайки, че то е правилно, то ти отваря други възможности. Според мен няма значение дали щях да съм в други екипи, тъй като само един отбор доминираше в спорта дълго време. Аз там нямаше как да отида. Никога не съм говорил с Мерцедес. А дали ще съм втори в червена, оранжева или синя кола няма особено значение. Тъй или иначе си втори. Поне всичките ми решения доведоха до изпълнението на много мечти. 24 часа на Льо Ман, да опитам Инди 500. Доволен съм там, където съм в момента.“
„Още не сме говорили официално (да остана в F1), но възможността е налице. Би било страхотно да продължа догодина или през следващите две години, защото в момента чувствам, че съм в най-добрата си форма. Би било погрешно да гледам Формула 1 от дивана в хола, когато все още съм на 100%. В момента, когато усетя, че не е така, пръв ще вдигна ръка и ще спра, защото F1 изисква наистина много. Трябва да жертваш много неща, за да продължиш да се състезаваш. Но в момента още си струва“, каза още Алонсо.
View this post on Instagram