Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Жан Тод: Радвам се, че наложих хейлото въпреки силната опозиция

Жан Тод: Радвам се, че наложих хейлото въпреки силната опозиция

1645
0
Гуаню Жу
Гуаню Жу; снимка: Майкъл Потс

Две катастрофи на пистата Силвърстоун миналата неделя – между Денис Хаугер и Рой Нисани във Формула 2 и на Гуаню Жу във Формула 1 – демонстрираха отново ползата от хейлото – ореолът, поставен на състезателните болиди над главата на пилота преди няколко години. Компонентът стана задължителен от сезон 2018. Жан Тод, който по това време бе президент на ФИА, изрази удовлетворение след инцидентите за това, че наложи системата.

В разработката на хейлото бяха вложени сериозни средства и проведени редица изследвания. Устройството бе тествано през втората половина на сезон 2016. От ФИА поискаха пилотите да гласуват и получиха 16 гласа от 22 възможни – 7 против, 5 за и 4 въздържали се. В крайна сметка федерацията въведе ореола за сезон 2018.

„Радвам се, че последвах убежденията си и наложих хейлото въпреки силната опозиция!“, написа след уикенда на Силвърстоун Жан Тод.

Мика Хакинен, който бе сред специалните гости на английското трасе, бе сред похвалилите устройството след последните инциденти.

„Катастрофата (на Жу) бе наистина зрелищна. Случват се такива инциденти, когато на пистата се ударят няколко коли. Трябва да се признае, разбира се, че хейлото спаси живота на пилота на Алфа Ромео или най-малко го предпази от сериозни наранявания“, заяви в анализа си Хакинен.

„След решението на ФИА да въведе системата от сезон 2018 насам видяхме неведнъж, че хейлото ефективно защитава състезателите.“

„Така беше и в Монца миналата година например, когато болидът на Макс Верстапен се приземи върху кокпита на Люис Хамилтън. Случилото се миналата неделя обаче заслужава особено внимание. Разглеждайки видеозаписите и снимки видях, че предпазващата главата на пилота скоба се беше скършила. Алфа Ромео и ФИА несъмнено ще проведат подробно разследване. Ще установят какви повреди има колата и ще анализират информацията. Но най-важното според мен е, че когато автомобилът се обърна и се влачеше така през зоната за сигурност, то Жу бе защитен под хейлото.“

„Конструкцията е достатъчно проста, но въпреки това спасява живота. За въвеждането ѝ трябва да благодарим на ФИА и преди всичко на бившия президент на федерацията Жан Тод, както и на Чарли Уайтинг, който вече не е с нас“, заключи Хакинен.