Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Райконен ще се постарае да помогне на Лотус, не се притеснява от...

Райконен ще се постарае да помогне на Лотус, не се притеснява от нищо във Ферари

36
0
Кими Райконен

Кими Райконен за връщането си във Ферари, финансовите проблеми на Лотус, какви предизвикателства го очакват догодина в Маранело и бъдещото партньорство с Фернандо Алонсо. Световният шампион за 2007 г. обясни възгледите си по тези въпроси по време на първата пресконференция в Сингапур, където се срещна с представители на медиите за първи път след потвърждаването на новия му контракт със Скудерията.

– Поздравления за новия тим от догодина. Виждаме те за първи път след официалното обявяване на новината. Ако ти бяхме казали в началото на сезона, че през септември ще бъдеш потвърден за пилот на Ферари, как щеше да реагираш: че няма начин или си смятал, че подобно нещо е възможно?

– Мога просто да кажа, че ситуацията във Формула 1 се променя много. Никога не съм изпитвал лоши чувства към тях (Ферари – б.р.). Знаех, че договорът ми е до края на годината и очевидно трябваше да взема някакво решение какво ще правя по-нататък. Сега то вече е факт.

– Имаше ли нещо, което Лотус можеха да сторят, за да те задържат при тях? Или да се завърнеш във Ферари бе просто прекалено привлекателна възможност за теб?

– Да, имаше много неща и те със сигурност знаят кои са. Трудно е да се каже накъде можеха да тръгнат нещата, ако се бяха случили, но сделката е факт и аз съм много щастлив от нея.

– Какво ще е най-голямото предизвикателство за теб през следващия сезон във Ферари?

– Познавам отбора и хората. Има, разбира се, някои нови лица, други са напуснали, откакто аз не съм там, но общо-взето положението е същото. Не мисля, че ще е твърде трудно да свикна и да се справя както трябва. Ясно е, че автомобилите ще са различни и според мен това ще е най-трудното нещо – да ги настроим, да са издръжливи и който извади най-силния болид да успее да извлече максимума от него.

– Миналата година заяви, че си се почувствал освободен, когато напусна Ферари. Какво те накара да решиш да се върнеш и да загубиш свободата си, така да се каже?

– Там също винаги съм се радвал на свобода. Има много истории за миналото ми от различни отбори, но всички те идват от вас, момчета, (от медиите), а смятам, че вие не работите в тимовете и съответно не знаете наистина какво се случва. Пишете много неща, които понякога са верни, друг път – не. Изкарах си добре (във Ферари) и съм сигурен, че отново ще прекараме чудесно времето си заедно.

– Някои от останалите пилоти вече предположиха, че партньорството ви с Фернандо Алонсо няма да се получи – сред тях Дженсън [Бътън] и Себастиан [Фетел]. Би ли се спрял на този въпрос?

– Не виждам причина, поради която да не се получи. Достатъчно възрастни сме, за да знаем какво вършим, а отборът определено работи в правилната посока. Ако се появи нещо, със сигурност ще го преодолеем. Вече не сме на по 20 години. Може и да греша, времето ще покаже, но съм почти убеден, че нещата ще се подредят. Битките на трасето ще са сериозни, но понякога ситуацията се обърква… Както казах, съм почти уверен, че всичко ще е наред.

– [Лука] ди Монтедземоло заяви в интервю, че очаква победи и полпозишъни от теб, но и да помагаш на Алонсо в развитието на колата. Готов ли си да изкарваш повече време в Маранело – като Фернандо, повече в сравнение с миналото?

– Отговорът е много подобен на предишния. Има много истории, но според мен се справихме съвсем прилично с екипа, когато работихме преди и не виждам причина да не направим наистина добър болид за догодина, както и да продължим с развитието му. Ясно е, че има нови правила и предизвикателствата за всички отбори ще са по-големи, но аз не се притеснявам за тези неща.

– Изглежда Лотус ти дължат доста пари, така че въпросът е простичък: ако отборът не е изпълнил тази част от договора ви, защо ти изпълняваш своята и не си останеш у дома?

– Обичам да се състезавам и очевидно това е единствената причина да съм тук; няма значение с кой екип съм. Ясно е, че напускам отбора изцяло поради финансови причини – не съм си получил заплатата. Това не е приятно, но съм казвал и преди, че ще опитам да помогна колкото мога и ще продължа да се състезавам.

– По отношение на бъдещия ти съотборник (Алонсо) – какво според теб ще можеш да научиш от него догодина и може ли той да научи нещо от теб?

– Човек със сигурност се учи от различните си съекипници; всеки върши нещата по свой начин. Възможно е те да правят нещо по-добре от теб. Често обаче опитите да прилагаш други похвати не проработват, тъй като те прилягат на един определен състезател. Познавам хората, познавам отбора и вече казах, че не се притеснявам да отида там. Не се притеснявам и от факта, че никога досега не съм работил с Алонсо. Него го познавам от надпреварите, но съм сигурен, че всичко ще е наред.

– Има ли технически аспект в причините, поради които реши да се върнеш във Ферари? Скудерията прави и двигателите, и шаситата си – според теб това дава ли на екипа по-голям шанс догодина да е по-конкурентоспособен с новата кола в сравнение с Ред Бул и Лотус?

– Очевидно се надявам да е така. Те са правили много добри автомобили и агрегати в миналото, печелили са много шампионати. В същото време Ред Бул или Лотус с Рено също са се справяли чудесно. Много е трудно да се каже накъде ще се наклонят везните при новите правила и кой ще е с най-добрия болид. Има доста истории за определени мотори – че ще са значително по-силни, но има страшно много различни неща, които трябва да се вземат предвид и да сме сигурни, че работят. Трябва да изчакаме и да видим, поне до първите тестове.