Начало Избрани ФИА продължава с плановете си за подобряване на гумите за мокър асфалт

ФИА продължава с плановете си за подобряване на гумите за мокър асфалт

699
0
състезание на мокър асфалт 2022
снимка, Пирели

ФИА продължава с плановете си за подобряване на гумите за мокър асфалт. Това заяви Никола Томбазис. Техническият шеф на ръководния орган даде повече подробности за начините, по които ще се подобрят смесите на Пирели.

Миналия месец ръководният от ФИА разкриха, че ще започнат изпитания на специални арки на колелата, които да помагат при състезания, които се провеждат на мокра писта.

В момента липсата на достатъчно добра видимост поради разпръскването на пръски е основният ограничаващ фактор при силен дъжд. Затова Томбазис се надява, че ариките на колелата може да помогне в това отношение.

ФИА вече работи по оценката на тази иновация. Федерацията се надява, че прототипите на новите арки ще бъдат готови за използване още през втората половина на сезон 2023. От друга страна, това е по-вероятно да се случи в началото на 2024 г.

Оценката на идеята предизвика интриги за това как точно биха могли да се случат нещата. Във връзка с това, Томбазис обясни някои от причините за тази идея. Гръцкият инженер разкри защо арките на колелата ще се използват само при изключително тежки метеорологични условия.

„Смятаме, че това ще бъде нещо, което ще се използва само няколко пъти годишно и най-вече при изключително тежки метеорологични условия. Не искаме да ги слагаме още при падането на първата капка дъжд“, сподели Томбазис.

Техническият шеф на ФИА заяви, че крайната цел е да се избегне повторение на събитията от Гран при на Белгия 2021. Тогава пилотите направиха само няколко обиколки зад колата на сигурността заради тежките метеорологични условия на пистата Спа-Франкоршамп. Освен това, видимостта бе изключително лоша.

Същевременно забавянето на тазгодишната на Япония също повдигна някои въпроси. Състезанието на пистата Сузука бе съкратено наполовина заради огромно забавяне, причинено от лошото време и ниската видимост. Други от проблемите бяха огромното количество пръски, които се изхвърлят от новото поколение автомобили в F1, както и гумите за мокър асфалт на Пирели.

„Състезанието на Спа през 2021 г. все още оставя белези в спорта, защото това беше много нещастно обстоятелство. Смятам, че щеше да е 10 пъти по-лошо, ако бяхме стигнали до Япония и трябваше да се откажем. Затова съм сигурен, че наистина трябва да избегнем подобни неща в бъдеще.“

„Имаме толкова много хора, които ни гледат. Сред тях са зрители, които плащат билети, както и отбори, които постоянно пътуват по целия свят. Няма как изведнъж да кажем, че не можем да се състезаваме. Това не е много отговорно от наша страна.“

„Това ще доведе до състезателни условия, които да подобни при използването на гуми интермедия. Всъщност ние почти никога не се състезавате с гуми за мокра писта, което почти обезсмисля тяхната функция.“

Част от пилотите в F1 разкритикуваха гумите на Пирели за мокър асфалт след случилото се в Япония. От Пирели отговориха, че екипите на практика изобщо не тестват смесите за мокро.

Във ФИА вече са започнала да провеждат CFD на ползите от арките на колелата. Въпреки това Томбазис заяви, че не е никак лесно да се оцени как видимостта се влияе от пръските, които се изхвърлят от пода, а не от гумите на Пирели.

„Направихме много CFD симулации, защото искаме да сме сигурни, че ефектът на тези устройства е сравнително малък върху цялостната аеродинамика. Видяхме, че той все още е налице, но вече не е толкова огромен.“

„Също така симулираме капките на дъжда и т. н. Виждаме как те влияят на пръскането от автомобилите. Това, което е малко предизвикателство при симулациите, е да се определи относителното съотношение между това, което идва от дифузьора, както и това, което идва от гумите.“

„След като намерим решение, ще направим няколко прототипа и ще ги пуснем на някои автомобили, за да се опитаме да ги оценим правилно. Очаквам, че подобрението ще бъде може би около 50 %.“

Томбазис също така уточни, че арките на колелата ще останат на автомобилите през цялото състезание, след като бъдат монтирани. По този начин те няма да бъдат демонтирани при подобрение на метеорологичните условия.

„Няма да искаме да ги слагаме или махаме когато си поискаме. Може би монтирането или демонтирането им ще става или преди състезание, или по време на червен флаг. Ако надпреварата започне много мокра писта, която след това изсъхне, те ще останат върху колелетата на болидите“, завърши техническият шеф на ФИА.

В края на миналия месец Пирели представи графика си за зимни тестове преди началото на сезон 2023 в F1. В него участват Ферари, Алфа Таури, Мерцедес, Астън Мартин и Алфа Ромео. По време на тези изпитания ще се използват както мокрите гуми, така и новите сликове на Пирели, които влизат в употреба през 2024 г.