Начало Автомобили BMW i7: Електрически бос все пак отиде в Белоградчик

BMW i7: Електрически бос все пак отиде в Белоградчик

3450
0

В досегашния си опит с един не малък брой бръснещи острието на технологиите нови автомобили, мога да кажа, че за първи път изпитах това усещане: когато излизах от i7, вместо удобния гъдел от чувството да слезеш от борда на някое скъпо возило, аз изпитвах леко неудобство. Това неудобство идваше от факта, че нито съм министър, нито кмет, нито пък давам работна заплата на поне 300 човека в средно предприятие. Респектът, който BMW i7 всява, е наистина голям.

Трябва да се заслужава!

Моето лично мнение е, че това е най-луксозният изцяло електрически автомобил в Света към момента на излизането си. „Мълниите“ си имат нов шеф и това е i7

Както казах – неудобството беше само леко и то, идвайки от това, че се познавам. За всеки друг цвят, нюанс и сянка на комфорта ми, се бяха погрижили инженер-дизайн-композитор-рехабилитаторите от Мюнхен. И това не е преувеличено! Електрическата версия, предвождаща 7-а Серия в гамата на BMW е плод на добрата спойка и екипна работа на експерти и доказани виртуози в съвсем не една сфера на технологиите и изкуството.

Мога дори да дам един много бърз пример. Електрическият луксозен лимузино-подобен седан музицира движението си, благодарение на системата IconicSounds Electric. Тя е позната и от други два електрически колоса на марката. Сякаш обаче е емблематична за i7. Това е мнението, което събрах и от приятели. Може би е редно да кажа няколко думи за хитроумното и най-вече различно решение на баварците. IconicSounds Electric представлява система, която създава звук в корелация с ускорението, натиска на педала на газта, обстановката и рекуперацията. Това се случва и в няколко различни „аранжимента“, съответстващи на режимите на управление.

Звукът се чува отвътре, а в някои ситуации и при някои скорости на движение, се чува и извън автомобила. Може би най-важното, което трябва да се спомене тук, е че всичко това е направено в колаборация с не кого да е, а носителя на две награди Оскар, една Грами и Златен глобус – Ханс Флориан Цимер. Тъкмо той е вдъхнал музиката на движението в електрическия лад в i7, i4 и iX моделите на марката.

В същото време ефектът от шумовете от движението е редуциран заради скритите дръжки на вратите, формата на иначе огромните огледала, почти напълно затвореното дъно, както и гумите – със слой от пяна, абсорбираща шума.

Голям е! Дали дори не е най-големият сред луксозните седани?

G70, каквото е наименованието на модела според вътрешната номенклатура на BMW се предлага само в един вариант на междуосието, който е… дълга база и възлиза на 3215 мм. От край до край i7 е 5391 мм. За справка – предишната „седмица“ с дълга база – G12 беше „едва“ 5268 мм. Широчината е 1950 мм, което е с 42 мм повече. Спрямо предшественика си е пораснал и на височина и вече е 1544 мм.

И е тежък! 2640 кг обезпечават целия този електрически лукс с движима площ 10,5 кв. м

Така декларативно всичко изброено изглежда твърде много. Емоционално обаче истината изглежда по друг начин. Управлявайки i7, дори по тесните централни столични улици, усещането е, че сякаш управляваш един средно голям седан в обхвата на четирите метра. Отговорна за това е, разбира се, и системата Integral Active Steering, част от която е и завиващият заден мост. Той съответно се управлява в два режима. При ниски скорости задните колела се завъртат в посока, обратна на тази на предните, с цел намаляване радиуса на завоя и изместване моментния център на скоростите между двете оси. Във функция от скоростта ъгълът на завъртане се намалява до момент, в който не сменя и посоката си. Тогава – при по-високите скорости, задните колела са в „консонанс“ с предните, с което центърът се измества зад задната ос.

Управлението е твърде лесно. За това е отговорна и завидната електрическа динамика

Модификацията, с която имах удоволствието да се запозная отблизо, е xDrive 60 с 544 к.с. системна мощност.  Тя се съставя от два електромотора. Единият отговаря за задвижването на предната ос и има 258 к.с., а отговарящият за задната – 313 к.с. Сумарният въртящ момент пък наброява 745 Nm.

В електрическия арсенал е и тяговата батерия с капацитет 101,7 kWh. Комплектът предлага възможност за зареждане на 205 кW станция от 10% до 80% за едва 34 минути.

Според изпитанията електромобилът може да измине до 625 км с едно зареждане. Моят опит с едно зареждане от 100% за пътя от Видин, през пещера „Венеца“, прохода Петрохан, до Перник и след това до София – общо 340 км, в крайна сметка ми останаха 18% заряд и изчислен пробег от 90 км. Тук е много важно да си припомним теглото от близо 2,7 тона, целия лукс на снаряжение, 21-инчовите колела и възможността за ускорение от 0 до 100 км/ч за 4,7 секунди.

Който е минавал през Петрохан знае колко често се случват изпреварвания на тежкотоварните и селскостопанските машини. С i7 тези елементи са истинско забавление и нещо, което ме впечатли изключително е (както аз го наричам) – „бутонът за изпреварване“.  От лявата страна, зад волана, се намира лостче с надпис “BOOST”. Когато го натиснем, машината всъщност ни предоставя цялата мощност за 10 секунди, които се отброяват на инструменталния панел. Музиката на хер Цимер озвучава в спортния си мажор и всичко в колата се оцветява в „спринтово“ червено. С две думи – Става страшно!

Разбира се, ако искаме пълна мощност за още 10 секунди, просто трябва да натиснем лостчето още веднъж

И като споменах, че всичко става червено, е редно да поясня какво е това всичко. Интериорът на i7 е душепоглъщащ. Да – сега измислих тази дума и с нея имам предвид, че влезе ли веднъж там, запознае ли се с всичко „наоколо“, дори и най-приказливият сладкодумник ще онемее… поне за няколко мига. Едно от нововъведенията е така нареченият Interaction Bar. Това е кристална лента, която обхожда таблото отпред и вратите. Тя има възможността да се осветява в различни и преливащи цветове, в съответствие с „настроението“ на електромобила. В нея също така са интегрирани и тъч-бутони, например за аварийните светлини, като по този начин конвенционалните бутони са вече в миналото.

Понеже все още сме вътре, продължаваме огледа на 5-звездния салон. Поглед нагоре ни показва панорамния покрив от нов тип. В него има интегрирани светещи ленти, които създават фантастично галактическо вълнение.

Седалките са кашмирени, а мястото на задната седалка зад пасажера е специално. Executive Lounge опцията предлага, чрез избирането ѝ, по напълно автоматичен начин предната седалка се прибира и сгъва напред, от гърба ѝ се изправя подложка за стъпалата, докато в същото време задното кресло се изправя и предлага условието за полулегнала поза по време на пътуването.

А там – пред задния ред седалки, от тавана се спуска най-големият екран, оригинално интегриран някога в автомобил. 31-инчовият Theater Screen

На него, освен цялата налична мултимедия и BT стрийминг, може да се гледа и телевизия от Amazon Fire TV, посредством бордовата 5G свързаност.

За управлението на всички тези функционалности, във вратите са поставени сензорни екрани, през които возещите се отзад могат да контролират креслата си, масажите, кино-екрана и цялата мултимедия. Така, съвместно с инструменталния клъстер и инфотейнмънта – в този автомобил има пет дигитални екрана.

Нововъведение в гамата на BMW са и изцяло електрическите врати

Те се отварят и затварят посредством бутони и с нулево усилие от страна на пасажерите и водача. По 12 сензора за разстояние от всяка страна се грижат за това да се уверят, че амбиента е безопасен и да отворят вратата без да ударят нещо, намиращо се около нея.

Външно последната „Седмица“ е също толкова дръзка. Поглед към предната част на автомобила например показва новия размах, с който са „посечени“ предните светлини. Те вече са разделени в хоризонтално направление през средата и така се оформят общо четири осветителни тела. Кристалните фаровете танцуват при анимациите за „добре дошли“ и „до скоро“. Огромната бъбрековидна решетка също предлага анимирано осветяване, а „почетното килимче“, което се разстила покрай автомобила също искри и се движи, за да посрещне по най-подобаващия начин Негово Величество Клиентът.

Давам си сметка, че има още куп неща, не толкова уникални, но част от портфолиото на BMW, което е последен писък и всички те са част от оборудването на безспорно най-луксозния изцяло електрически Saloon на модерния пазар. За всички тях сме писали и в други статии, посветени на последните модели на марката и дори само да ги изброя – това ще се превърне в една егоистично голяма публикация.

В заключение мога да дам скромното си мнение, че BMW i7 е моментният електрически „шеф“ в световен мащаб. Тук като основен акцент влагам лукса и уникалността, които този електромобил предлагат. Ето затова го закарах в Белоградчик, където до скоро по грешка или не очакваха един друг голям бос в индустрията.