Начало Избрани BMW като част от модерното изкуство

BMW като част от модерното изкуство

3711
0

Винаги съм се вдъхновявал от формите на красивите автомобили. Вълнувал съм се, когато видя един изящен силует, още повече подсилен от разрязващ звук и потискаща сила

Не съм се съмнявал, че много голяма част от световните супер автомобили имат място в музеите по изкуствата. Не само в специализираните технически експозиции, а и в тези с живопис и скулптура. Със сигурност не един и два подобни експоната са намерили пристан в някои изложбени зали. Но съм впечатлен от идеята на шефа на BMW Словакия Оливър Радемашер да представи най-новите продукти на компанията в луксозния сегмент BMW i7 и BMW X7 в музея за съвременно изкуство Данубиана, недалеч от Братислава. Световните премиери на тези автомобили бяха направени броени дни по-рано. Срещата с тях бе подготвена за над 2000 клиенти, партньори на BMW и представители на медии от 28 държави.

Преди самото им разкриване в залите и наистина модерните пространства минаваме първо покрай THE 8 X JEFF KOONS. Джеф Кунс е един от най-важните живи съвременни художници, чийто творби са получили световно признание. Изложеният модел е резултат от последното му сътрудничество с BMW. Художникът е създал своята интерпретация на модерен и мощен спортен автомобил на BMW M850i xDrive Gran Coupé. Серията „Кунс“ е лимитирана до 99 броя, като последният неразпределен за продажба екземпляр бе продаден за 475 000 долара на благотворителен търг на Кристис в Ню Йорк.

След това разглеждам последователно новия мега SUV Х7 и супер лимузината i7. X7 се превърна през последните години в най-успешния модел на марката в луксозния сегмент със своята динамика, мощ и ексклузивност. Новата версия е с още по-впечатляващ дизайн. Особено изразителна е предната част, колата е с нов М Спортен пакет. Предлага се с първите за марката 23-инчови алуминиеви джанти, както и със системата за управление iDrive от най-ново поколение, включително BMW Curved Display и BMW Operating System 8 плюс най-новата 48-волтова технология Mild-Hybrid и за трите предлагани двигателя.

Колата е супер впечатляваща и ще се прави все така в Спартанбърг, САЩ, напълно логично с оглед пазарното й представяне

Моделът ще се появи в шоурумите през август 2022 г. и е забележителна обаче не само с външния си дизайн, но и с оборудването си. Той е с до 7 места. Има електрическото разгъване дори на последния ред, а системите за свързаност и сигурност са от последно поколение. Дискретното осветление тип „водопад“ на двата елемента от бъбрековидната решетка осигурява особено екстравагантна визия на предната част както в покой, така и при движение. Бъбрековидната решетка BMW „Iconic Glow“ е част от серийното оборудване на върховия модел BMW X7 M60i xDrive.

Домакините специално отбелязват, че средният разход на гориво за тази версия е около 13 литра на 100 км. Вредните емисии въглероден диоксид са около 290 грама на 100 км. Огромната кола стои наистина добре в залите на музея между произведенията на Анди Уорхол, снимките с изкуството на Кристо и картините на чешките и словашки модернисти. Но специалното внимание за екологичността на продуктите и изобщо на цялостното им „устойчиво“ производство ми се струват малко прекалени. Все пак говорим за тежащи тонове автомобили, струващи десетки хиляди и като производство, и като екплоатация, и като разход на енергия със своите задвижвания на всички колела, огромен брой системи и т.н. Отговарят ми, че всъщност самото производство е сравнително най-малко енергоемко, че компанията прави всичко възможно за опазването на природата и използването на материали и метали по абсолютно хуманен и легален начин.

В тази връзка само ще отбележа, че новият Х7 ще се предлага с най-модерна 48-волтова технология Mild-Hybrid

На върха в портфолиото е нов 4,4-литров, V8 бензинов двигател за топ версията Х7 M60i xDrive. Той е базиран на двигателите от High-Performance моделите на BMW M GmbH. Технологията M TwinPower Turbo и разположеният между двата реда цилиндри всмукателен колектор позволяват на двигателя с 530 к.с. и максимален въртящ момент 750 Nm да впечатлява с разгръщането на мощността.

В BMW X7 xDrive40i пък своята премиера ще направи новият редови 6-цилиндров двигател. Той е с множество иновации за подобряване на горивния процес, газообмена, управлението на клапаните, впръскването и запалителната система, които общо повишават както мощността, така и ефективността. Новото задвижване разполага с повишена с 47 к.с. до 380 к.с. максимална мощност и увеличен със 70 до 520 Nm максимален въртящ момент, който може да бъде повишен до 540 Nm с допълнителната сила на системата Mild-Hybrid.

Оптимизирани са както разходът на гориво, така и емисиите и в редовия шестцилиндров двигател за xDrive40d (среден разход на гориво: 8,7–7,6 л/100 км; CO2 емисии (комбинирани): 230–200 гр/км според WLTP). Максималната мощност на задвижващата система е 352 к.с. Дизеловият двигател има въртящ момент от 700 Nm, който може да бъде повишен до 720 Nm с Mild-Hybrid системата.

В следващата зала се разкрива и новата супер лимузина Серия 7 в напълно електрическата версия i7. Изяществото на формите е великолепно. Колата е наистина забележителна, импозантна и елегантна едновременно. Изработката на тази експозиционна бройка също е отлична. Смяната на поколенията на върха в моделната гама е свързана с нова дефиниция на лукс, фокусиран върху „свързаност и устойчивост“. Както се изразяват от компанията, „новата Серия 7 е насочена към светоусещането на модерна целева група, която се изправя пред предизвикателствата си с ангажираност и отговорност и използва индивидуалната мобилност като възможност да изживее уникални моменти във всекидневието и по време на пътуване“.

Иновативните елементи и системи в оборудването като BMW Theatre Screen, мултисензорното изживяване BMW iDrive с най-новото поколение на системата за управление BMW Operating System 8, както и BMW Curved Display и Асистентът за маневриране за автоматизирано паркиране и маневриране подчертават напредничавия характер на супер модела

Важно е още, че за пръв път за Серия 7 ще се предлага избор както от двигатели с вътрешно горене и Plug-in хибридни системи, така и с напълно електрическо задвижване. В Европа въвеждането на модела първоначално ще се осъществи само с BMW i7. В САЩ, на китайския пазар и в други региони в допълнение към изцяло електрическата версия от старта на продажбите ще се предлагат и 2 варианта с бензинов двигател и 48-волтова Mild-Hybrid технология.

На множество места още в началото на 2023 г. ще бъдат въведени и Plug-in хибридните версиите. Сред тях е и първият BMW M автомобил с редови шестцилиндров бензинов двигател и Plug-in хибридно задвижване. Освен това в Европа непосредствено след въвеждането на пазара гамата ще бъде допълнена с модел с дизелов двигател и 48-волтова технология Mild-Hybrid. По-късно ще има избор и между други варианти на напълно електрическия модел BMW i7. Сред тях и бъдещият върхов модел BMW i7 M70 xDrive.