Начало Избрани F1 започва втората половина от сезон 2023 в Нидерландия

F1 започва втората половина от сезон 2023 в Нидерландия

1314
0
Гран при на Нидерландия, Зандвоорт
снимка, Пирели

Гран при на Нидерландия е кръг №13 от сезон 2023 в световния шампионат на Формула 1. Състезанието се провежда на пистата Зандвоорт с дължина 4.259 км и разположена близо до брега на Северно море. Уикендът в Нидерландия слага край на лятната пауза, започнала в началото на месеца.

Зандвоорт е една от най-старите писти в календара на F1. Трасето приема първия си официален старт от световния шампионат през 1952 г. Зандвоорт остана непрекъсната част от графика на F1 до 1985 г. с някои изключения. След това трасето изчезва от шампионата за повече от 35 години

През 2021 г. Гран при на Нидерландия се връща в календара на F1. Разбира се, оформлението на Зандвоорт е сериозно променено спрямо това, което се използва до сезон 1985. Основната причина за завръщането на Зандвоорт е заради популярността на спорта в страната, свързана с успехите на Макс Верстапен. Пилотът на Ред Бул спечели последните две издания на състезанието. Верстапен стана и първият нидерландец, който триумфира в домашната си Гран при.

Пистата в Нидерландия е разположена между пясъчните дюни в непосредствена близост до Северно море. В резултат на това на асфалта може да се разнесе пясък и да се намали сцеплението на гумите. Това е случай, много близък с този в Бахрейн.

Зандвоорт е писта, която се използва сравнително често през годината. Затова еволюцията на асфалта по време на уикенда не е много голяма. Трасето в Нидерландия има две DRS зони. Първата от тях е разположена на правата между завои 10 и 11, а втората- на старт-финалната права след завой №14, който е със сериозен наклон.

характетистики на пистата в Нидерландия
снимка, Пирели

Пирели ще предложи едни от най-твърдите гуми от гамата си- С1, С2 и С3. Смесите са съответно хард, медиум и софт. Италианската компания заложи на същите комплекти и в предишните две издания на Гран при на Нидерландия. Тази година обаче сместа С1 е малко по-мека в сравнение със своите предшественици.

Миналата година повечето пилоти направиха три спирания в бокса. На хартия най-бързата стратегия в Нидерландия. е с две спирания. Все пак е възможно да се спре само веднъж при внимателно управление на гумите. Миналата година възможността за допълнително спиране на гумите с меки гуми стана възможна благодарение на късен автомобил за сигурност

налягане в гумите
снимка, Пирели

„Втората половина на сезона започва с уникално състезание. Гран при на Нидерландия се провежда в Зандвоорт. Това е една от най-традиционните писти в календара, която се завърна в календара на F1 преди три години на вълната на цялата местна подкрепа за Макс Верстапен. Разбира се, той се отблагодари на феновете си с две победи от последните две състезания. Пистата е с много завои, като два от тях са с наклон – завой 3 и завой 14. За сравнение, те са по стръмни дори от тези в Индианаполис“, каза Марио Изола.

„В такива завои натоварването върху гумите е по-голямо, отколкото в нормалните, тъй като вертикалните сили се увеличават при много по-висока скорост поради наклона. Ще предоставим същите гуми като през 2022 г. , поне що се отнася до имената- C1, C2 и C3. Сегашният C1 обаче всъщност е нов модел за тази година и е комбинация между C2 и предишната гума C1, която сега се нарича C0. Миналата състезанието имаше две неутрализации. В този случай не по-малко от 14 пилоти, включително първите трима, използваха и трите смеси. Това подчертава голямото разнообразие от възможности, с които разполагат стратезите на питуола“, добави спортният директор на Пирели за F1.