Гран при на Сао Пауло е кръг №20 от сезон 2023 в световния шампионат на F1. Състезанието се провежда на пистата „Интерлагос“ с дължина 4.309 км и е разположена в най-големия бразилски град. Сао Пауло е домакин на последния спринтов уикенд за тази година.
Бразилия е един от по-старите домакини на стартове от F1. Страната от Южна Америка приема първата си Гран при през 1972 г. Тя обаче не е включена в шампионата. Година по-късно състезанието е част от календара на F1. Домакин на събитието е Интерлагос. Тогава трасето е било с дължина 7.960 км и е включвало 26 завоя и няколко дълги прави
F1 остана в Интерлагос и Сао Пауло до сезон 1977. През следващата година F1 посещава тогавашната писта „Жакарепагуа“ край Рио де Жанейро. Година по-късно Интерлагос прием последния старт от F1, преди да изчезне от календара на шампионата за десетилетие.
През 1990 г. Интерлагос се завръща в календара на F1. Този път обаче дължината на трасето е намалена с повече от 2 км. В днешни дни пистата в Сао Пауло е дълга 4.309 км и включва 15 завоя.
Интерлагос е една от най-късите писти в календара на F1. Трасето е известно със своите бавни завои, висока надморска височина и променливи условия. Пистата в Сао Пауло приема непрекъснато стартове от F1, с изключение на 2020-та заради пандемията от коронавирус.
Сао Пауло е домакин на спринтови състезания от 2021 г. насам. Това е единственото трасе, което непрекъснато приема такъв тип надпревари.
Пирели ще достави средните по твърдост гуми в Сао Пауло- С2, С3 и С4, които са съответно хард, медиум и софт. Еволюцията на трасето в Сао Пауло е средна, както и абразивността. Настилката е малко по-неравна в сравнение с тази в Мексико Сити, но пък сцеплението е по-добро.
„Пистата „Интерлагос“ в бразилския град Сао Пауло е известна с това, че предлага вълнуващи състезания. Дължината на обиколката е само 4.309 км, което я прави една от най-кратките през годината. Единствено по-къси са пистите в Монако и Мексико Сити. Освен това надпреварата тук се провежда обратно на часовниковата стрелка и е разположена на склон на хълм, което ѝ придава уникален характер. След първия завой пилотите се изправят пред стръмен участък за спускане, последван от дълго изкачване нагоре с няколко криволичещи завоя, а след това дълга права, водеща обратно към финалната линия“, каза Марио Изола.
„Интерлагос има 15 завоя – пет десни и девет леви – с няколко промени на посоката. В Сао Пауло има от всичко по малко – завои с ниска и средна скорост, както и автомобили с доста високо ниво на притискане.“
„Силите, действащи върху гумите, са сравнително балансирани между страничните и надлъжните. Самият асфалт е с високо ниво на грапавост. Това е типично за постоянни писти с дълга история зад гърба си. Деградацията е предимно термична, заради което са избрани смеси C2, C3 и C4“, продължи Изола. „Стратегията с две спирания е най-вероятна за неделя, докато тази с едно спиране ще изисква много управление на гумите, което ще се отрази на състезателното темпо.“
„Колата за сигурност често се появява по време на Гран при, което внася още една ключова променлива. През последните две десетилетия видяхме, че метеорологичните условия могат да варират бързо и в широки граници по това време на годината. Освен това на Интерлагос ще се проведе последният спринтов уикенд кръг за сезона. Това ще даде на отборите и пилотите още една възможност да оценят поведението на гумите по време на дълги пробези. Откакто спринтовите състезания бяха въведени за сезон 2021, Интерлагос винаги е приемала едно от тях – сигурен знак за това, че пистата постоянно осигурява такъв тип близки състезания, които подхождат на спринтовия формат“, завърши спортният директор на Пирели за F1.
You never forget your first win 🏆 @GeorgeRussell63 was the star of the show 12 months ago 🤩#BrazilGP @MercedesAMGF1 pic.twitter.com/DX8NkCPrtm
— Formula 1 (@F1) October 31, 2023