F1, ФИА и Extreme H ще работят върху използването на водородни технологии в бъдеще. Трите страни ще си сътрудничат в създаването на нова съвместна работна група за водород, която ще започне работа през 2025 г.
🚨BREAKING NEWS🚨
Extreme E is to establish a Hydrogen Working Group with F1 and the FIA ahead of the launch of Extreme H in 2025.
For the full release, click the link below 👇#ExtremeH #HydrogenTechnology
— Extreme E (@ExtremeELive) December 7, 2023
Целта на тази група е да се оцени как водородната технология може да бъде използвана в моторните спортове за батерии и горивни клетки. Тук се набляга акцентът върху повишаване на устойчивостта на транспорта и инфраструктурата.
F1 ще има представител в лицето на главния технически директор Пат Саймъндс. Делегат на ФИА ще бъде директорът на Комисията за едноместни състезателни автомобили Николас Томбазис. От името на Extreme H ще присъства техническият директор на Extreme E Марк Грейн. Изцяло електрическите серии бяха създадени през 2021 г. Очаква се те да бъдат преименувани на Extreme H от 2025 г. и да използват водородни технологии
„За нас е привилегия да работим заедно с F1 и ФИА, тъй като продължаваме да развиваме нашето първо в света предложение за водородни състезания“, каза Грейн.
„Това е много новаторска инициатива. Преминаването ни към Extreme H ни превръща в пионери. Това ще бъде първата в историята тестова база на водородната технология в моторните спортове. Това ще е полезно както за състезателните ни автомобили, така и за транспорта, инфраструктурата, процесите на зареждане и правилата за безопасност.“
Идеята за Extreme H бе разкрита през август. Плановете са първите бъдещите автомобили да направят първите изпитания на своята състезателна технология, базирана на водород, до края на годината. През 2024 г. трябва да се проведе поне една пълна тестова програма. Същевременно ФИА ще отговаря за техническите и спортните правила и правилата за безопасност на Extreme H.
„Нашият спорт има традиция да извежда нови технологии на преден план в невероятно кратки срокове“, обясни Саймъндс. „Тази работна група дава възможност за сътрудничество. То ще ни позволи да придобием опит от първа ръка и да допринесем за разбирането и развитието на многото аспекти на водородното задвижване, които Extreme H ще обхване.“
„Правим това, като сме отворени към всички решения и приемаме междуфункционално инженерство“, продължи главният технически директор на F1. „Това трябва да включва устойчиви течни въглеводородни горива, електрификация и водород. С оглед на това, че смекчаването на последиците от изменението на климата е в центъра на вниманието на всички, ние се ангажираме да насърчаваме устойчивостта. Следователно трябва да проучим всички области на декарбонизация на сектора на мобилността.“
Малко преди това Саймъндс бе заявил, че основният проблем при водородната технология е необходимостта от много по-големи радиатори, за да се компенсира голямото количество топлина, произвеждано при производството на водород
„Дали водородът е жизнеспособен източник на енергия за състезателните двигатели?. Мисля, че отговорът е несъмнено „да“. Но дали той е по-добро решение от, да речем, смес от усъвършенствано устойчиво биогориво и електронно гориво? Това вече е по-труден въпрос“, каза тогава Саймъндс.
F1 планира да използва 100 % устойчиво гориво от 2026 г. Световният шампионат също така се надява да премахне въглеродните си емисии до 2030 г. Същевременно промоутърът на 24-те часа на Льо Ман и световния шампионат за издръжливост Automobile Club de l’Ouest (ACO) трябваше да въведе клас прототипи, задвижвани с водород през 2026 г. Това обаче бе отложено с една година. Целта е от 2030 г. цялата висша категория на WEC да се задвижва с водород.
От името на ФИА Томбазис заяви, че работната група е добре дошла възможност да се обединят ресурсите на различните заинтересовани страни.
„Както в момента е цялото портфолио на ФИА в областта на моторните спортове, ние ще извлечем поуки от това сътрудничество в полза на нашия спорт и мобилност“, каза той.
„Техническият отдел на ФИА има опит и ноу-хау в областта на водородните технологии, които ще предоставим на работната група заедно с експертизата в областта на спорта, безопасността и регулирането.“