Зак Браун вярва, че F1 ще става все по-конкурентна в бъдеще. Според CEO-то на Макларън, световният шампионат ще прилича все повече на Индикар. В американските серии често пъти има поне 5-6 пилоти, които могат да печелят състезания, докато в F1 този брой е в пъти по-малък.
В продължение на много години в Индикар се използват шасита, произведени от Далара. Те са идентични за всички отбори. В сериите има и само двама производители на двигатели- Хонда и Шевролет. То означава, че всички отбори използват много сходно оборудване и хардуер
Акцентът върху равнопоставеността в Индикар се разпростира не само върху шаситата и двигателите. Тук се включват и други компоненти като гуми и аеродинамични комплекти. Това равенство в оборудването изравнява силите в сериите и ги прави по-оспорвани. В Индикар са по-важни самите пилотски умения, както и по-добрите стратегии и намирането на точни настройки. По този начин конкуренцията в американския шампионат с едноместни болиди е доста сериозна.
В същото време в F1 се наблюдава известно намаляване на разликата в представянето на отборите. Това се дължи най-вече благодарение на горната граница на разходите и донякъде стабилните технически правила. Тази тенденция доведе до някои вълнуващи квалификационни сесии, в които полето често бе разделено само от десети от секундата.
Разбира се, ситуацията в състезания е коренно различна. Тази година само трима пилоти спечелиха състезания в F1- Макс Верстапен, Серхио Перес и Карлос Сайнц. Нидерландецът записа рекордните 19 успеха, неговият съотборник спечели два старта, а Сайнц триумфа само в Сингапур.
За разлика от F1, победителите през сезон 2023 в Индикар бяха поне два пъти повече. Това са Маркус Ериксон, Кайл Къркууд, Джоузеф Нюгардън, Алекс Палу, Скот Маклоклън, Кристиан Лундгаард и Скот Диксън. Двама от тях (Къркууд и Лундгаард) записаха първите си победи в Индикар. Същевременно в F1 нямаше нови победители в състезания.
Зак Браун коментира нивата на конкуренция в F1 и Индикар. Американецът има отбори и в двата шампионата. Според него, F1 не е чак толкова далеч от постигане на равнопоставеност с Индикар, тъй като настоящите технически правила ще се запазят и през 2024 и 2025 г.
„Ако погледнете таблиците с времената, дори тези отбори, които са девети и десети [в класирането при конструкторите], са заплаха за Q3“, сподели Браун. „За шампионата вероятно ще има същия състав от победители. Въпреки това смятам, че нещата ще се подобрят в бъдеще.“
„F1 ще става все по-конкурентна. Смятам, че тя ще бъде близка до Индикар. Там има много пилоти, които могат да спечелят във всеки един момент и рядко някой има толкова голяма преднина в класирането“, обясни Зак Браун.
„Ако Макс се беше подхлъзнал на бананова кора, шампионатът щеше да изглежда доста по-различно. Вижте колко хора са били на подиума и колко са завършили втори. Догодина очаквам разликите да намалят още“. обясни Зак Браун. „Това ще бъде чудесно за спорта. Освен че няма да има такова ниво на доминация и ще има и седем-осем пилоти, които могат да спечелят във всеки един уикенд. Това ще бъде страхотно за спорта. Смятам, че движим в тази посока.“
Зак Браун изказа мнението си и по темата кога ще бъде елиминирано предимството на Ред Бул. Американец очаква с нетърпение да види какво ще направи Верстапен, след като от Ред Бул отдавна се фокусираха върху колата за 2024 г.
„Сега сме донякъде там, освен ако Макс и Ред Бул не продължат да правят това, което правят“, обясни CEO-то на Макларън.
„Според мен някои отбори вече започнаха да стопяват разликата спрямо върха. Не смятам, че има отбори, които са мега далеч.“
„Разбира се, не знаем кога от Ред Бул са спрели [развитието]. И не мисля, че ще разберем това преди следващата година, особено ако са продължили да работят здраво. Не вярвам, че са натискали толкова здраво, колкото останалите, тъй като не им се е налагало.“
„От Ферари изглеждаха адски силни в някои стартове, Мерцедес също бяха добри. Ние също имахме своите дни, докато Астън Мартин започна супер силно сезона. Затова мисля, така че мисля, че не сме далеч от това „сближаване“ на колоната“, завърши Зак Браун.
All around the world. 🌍 Thanks for your support this year, McLaren fans. 🧡 pic.twitter.com/qZm2LTHyCL
— McLaren (@McLarenF1) December 26, 2023