Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Шафнауер: Останалите производители в F1 нарушиха джентълменското споразумение по отношение на двигателите

Шафнауер: Останалите производители в F1 нарушиха джентълменското споразумение по отношение на двигателите

2659
0
Отмар Шафнауер
Отмар Шафнауер, снимка Спас Генев

Отмар Шафнауер коментира темата относно изоставането на двигателя на Рено. 59-годишният инженер вярва, че останалите производители в F1 са „наруши джентълменското споразумение“. Според него, това не е позволило на французите да намалят дефицита спрямо своите съперници.

По-рано тази година ФИА направи анализ на задвижващите системи на четирите производителя в F1. Оказа се, че моторът на Рено изостава спрямо тези на Мерцедес, Ферари и Хонда. Пасивът на французите е в порядъка на 25-30 к.с. , което не е никак малка разлика

Това изоставане предизвика дискусия по темата за въвеждане на програма за изравняване на двигателите. Тя щеше да позволи на Рено да преодолее тази така наречена „забележителна разлика в представянето“. Френският производител дори поиска разрешение от ФИА, за да може да подобри производителността на своя агрегат.

Темата за изравняването на двигателите бе обсъдена по време на заседанието на Комисията за F1 на Спа. В крайна сметка искането на Рено не получи нужната подкрепа и бе отхвърлено.

F1 реши да замрази развитието на двигателите през 2022 г. Така се позволи на Ред Бул продължи да използва двигатели, доставяни от Хонда. Японският производител официално напусна шампионата в края на 2021 г. Въпреки това Хонда продължава да бъде основен технически партньор на Ред Бул и Алфа Таури до края на следващата година. След това марката ще си партнира с Астън Мартин.

Замразяването на двигателите имаше за цел и намаляване на разходите. Това също така насърчи настоящите производители да насочат вниманието си към новите разпоредби за 2026 г. Тогава към спорта се присъединяват Ауди и Форд.

Макар че получи подкрепа от ФИА, Алпин-Рено се отказа от предложения ход за осигуряване на равнопоставеност на двигателите. Френският производител се съсредоточи изцяло върху новото поколение силови агрегати.

Междувременно Шафнауер изказа мнението си по този въпрос. Румънско-американският специалист вярва, че съперниците на Алпин не са позволили наваксване на изоставането. Той също така настоя, че в Алпин ще бъдат затруднени през оставащите две години от настоящия цикъл правила

„ФИА разполага с всички данни. Мисля, че тя включи тази тема в дневния ред по време на на последното ми заседание на Комисията на F1“, сподели Шафнауер.

„Регламентът за двигателите беше такъв, че трябваше да замразим развитието, за да може Ред Бул да използва двигателя на Хонда, който нямаше да бъде разработван“, продължи бившият директор на Алпин. „Самият аз не бях там. Все пак знам, че имаше джентълменско споразумение. То гласеше, че ако мощността на задвижващите агрегати на всички производители се различава с един процент, от ФИА ще опитат да направят нещо, за да приведат всички в съответствие.“

„Самата ФИА каза: „Вижте, [Рено] е извън прозореца на разликата в задвижването. Трябва да започнем да говорим какво да направим, за да приведем двигателя на Рено отново в съответствие с останалите.“

„Имахме една среща, на която доста упорито спорих от името на Рено. Целта ми беше да накарам останалите производители на двигатели да направят точно това, което обещаха когато се стигна до замразяването на двигателите“, обясни Шафнауер.

„Останалите производители в F1 нарушиха джентълменското споразумение по отношение на двигателите. Понякога такова нещо си заслужава, а друг път – не.“

„Смятам, че това разминаване – защото сега е много трудно да се промени каквото и да било- ще остане вероятно до 2026 г. В крайна сметка остават още две години – 24-та и 25-та, през които Алпин ще изостава“, каза още Шафнауер.

Накрая румънско-американският инженер заяви, че Алпин няма как да бъде в челото на колоната заради изоставането на задвижващата система на Рено

„Всички работихме като един екип, но проблемът с несъответствието на задвижващия агрегат е, че той е замразен.“

„Дори и да искаш да го промениш, имаш ограничения. Не можеш да направиш много. Можеш да правиш промени само заради надеждността. Това обаче не ти дава голяма свобода на действие, за да подобриш мощността на двигателя.“

„А това само по себе си е трудно да се преодолее, особено при такъв недостатък. За сте конкурентноспособни в челото на колата, трябва шасито, пилотите и всичко останало да са много по-добри от всички останали, за да компенсират недостига на задвижващ агрегат. Това обаче на практика е невъзможно“, завърши Отмар Шафнауер.

Шафнауер напусна Алпин след приключването на рейс уикенда в Белгия. В момента той се намира в период на „gardening leave“. Има немалка вероятност той да се върне на работа в F1 когато този „отпуск“ приключи.

 

Вижте тази публикация в Instagram.

 

Публикация, споделена от Otmar Szafnauer (@otmarf1)