Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 „Аферата Хорнер“ наистина е на път да взриви Ред Бул Рейсинг

„Аферата Хорнер“ наистина е на път да взриви Ред Бул Рейсинг

3804
0
Макс Верстапен, Кристиан Хорнер
Макс Верстапен и Кристиан Хорнер; снимка: Ред Бул

Проследил съм съсипването на доста отбори във Формула 1. Чел съм за доста провалили се проекти и компании, но не съм виждал такова самоунищожение като случващото се в Ред Бул. Мисля, че за всички вече е кристално ясно, че изобщо не става дума само и единствено за неприемливи взаимоотношения между Кристиан Хорнер и служителка в компанията. Води се истинска открита война за това кой ще управлява толкова успешния екип и не само него в близко и по-далечно бъдеще.

Докато беше жив Дитрих Матешиц успяваше да балансира интересите на компанията-майка, на тайландските си съдружници с австрийските си сътрудници и британските си експерти. Вездесъщият доктор Хелмут Марко беше дясната му ръка, която здраво удряше през кокалчетата Кристиан Хорнер, когато англичанинът се колебаеше в подкрепата си за правилния пилот, носещ успехи

Хорнер обаче бе оставен да изгради един наистина изключително силен тим, където геният Ейдриан Нюи се чувства комфортно. Корпорацията бе зад гърба им, но без да се намесва в оперативната работа и управлението. Всеки, който си мисли, че това е проста работа, може да попита хора като Паскал Васлон, Боби Рейхъл, Маурицио Аривабене, Стефано Доменикали, Крейг Полок, Норберт Хауг, Марио Тайсен и т.н. защо не са успели като много от тях са имали не по-малко средства.

След смъртта на Матешиц обаче напрежението бързо започна да расте. Появиха се първите искри. Започна се от споровете за участието на Порше и се стигна до наложеното от Марко участие на Ник де Врис миналата година вместо желания от Хорнер Даниел Рикиардо.

Като изпълнителен директор се появи Оливер Минцлаф. Хорнер пък бе изправен в сложната ситуация да търси заместник на Хонда, когато японците обявиха, че си тръгват от Формула 1. След като той вече сключи сделка с Форд, те решиха, че няма да си ходят и подписаха с Астън Мартин. Междувременно Ред Бул инвестира мощно в новото си поделение Ред Бул Пауъртрейнс. Привлече две дузини топ инженери предимно от Мерцедес, за да прави собствен двигател с помощта на гиганта от Детройт.

Според слуховете обаче, идеята на настоящия най-голям бос на цялата компания Ред Бул Чалерм Йоовидя е не само да се правят задвижващи системи за Формула 1, а да отдели цялата Ред Бул Технолъджи Груп като самостоятелна компания, която да произвежда електрифицирани супер автомобили. Намерението било Хорнер не просто да остане големият шеф там, а да е и акционер. Дали точно това не е била причината на Хорнер да бъде предложено да се оттегли още след първоначалния сигнал на служителката, на която небезизвестният Том Рубитън намери и написа името в своя Business F1?

Напълно далеч съм далеч от мисълта, че повод за подобен сигнал не е имало и всичко е измислено. Но то наистина трябва категорично да се докаже

Експерти твърдят, че това е трудно и трябва да се признае от двамата в комуникацията. Възможно е да има и фалшиви профили и т.н. Има и още неясни неща. Например по принцип никой не записва подобен тип кореспонденция, ако няма намерение да я използва. Освен това аферата е продължила от март 2023 до януари 2024 г. и не е едностранна…

Направи впечатление още, че когато Ред Бул потвърди, че започва сериозно разследване, защото приема въпроса сериозно, нае да го води изключително реномиран юрист. Твърди се, че той практически работи за двореца в Лондон. Неговата оценка бе оповестена в сряда преди старта в Бахрейн и оневиняваше напълно Хорнер. Този факт сам по себе си трябваше да успокои нещата. Само ден по-късно на 149 имейла на важни хора в падока бяха изпратени части от въпросната кореспонденция. Почти съм убеден, че това няма как да е дело на въпросната служителка. Независимо от разказа на нейна близка в „Дейли Мейл“ колко била ядосана от едностранното разглеждане на случая от въпросния юрист. Всъщност ако Ред Бул Залцбург искаше да покрие случая изобщо нямаше да го потвърди публично. Всичко щеше да бъде затворено в компанията още от самото начало, но изглежда възможността да бъде ударен Хорнер е била отлична.

След срещите на Хорнер със Стефано Доменикали и Мохамед бин Сулайем обаче нито Либърти, нито ФИА предприеха нещо

Напротив, фотограф чул шефа на ФИА да подтиква Макс Верстапен да покрепи шефа си, което пилотът не направи. И тук идва поредният сюжет: баща му Йос е в противниковия лагер и даде началото на следващия залп по Хорнер. Бившият пилот заяви, че тимът ще се взриви ако той остане. Направи демонстративна среща с Тото Волф, който нямаше нищо против витиевато да чукне стария си враг. Но нещата започнаха да се изясняват.

Благият и незлоблив характер на Йос е световноизвестен благодарение на делата му за домашно насилие, хулиганство и т.н. За тях обаче много медии сега не споменават, когато го цитират. Отношенията му с Хорнер също са известни като се започне от изваждането му от бокса и се стигне до критиката за Гран при на Монако преди две години. Връзките му с нидерландския „Де Телеграаф“, който написа немалка част от нещата покрай скандала, също са известни. Важният въпрос обаче е като извадим Хорнер кой ще поеме тима след него? Ще бъде ли той все така успешен?

На пръв поглед изглежда, че няма да има проблем. Слагаме Джонатан Уитли или някой друг, който е доказан на пистата. Колата на Нюи пак е самолет и Макс пак е шампион поне за още два сезона. Проблемът обаче може да дойде после, защото договорът му е до края на 2028 г., но тогава ще се решава.

Друга теория е тази, че ако бъде отстранен Хорнер, Макс ще може да отиде още догодина в Мерцедес на мястото на Хамилтън, защото според договора му с Ред Бул той може да се тръгне ако структурата на тима се промени! Така всичко изглежда ясно за семейството. Не знам обаче какво мисли по въпроса Нелсън Пике старши, който със сигурност разбира нещата добре.

Отстраняването на Хорнер със сигурност е силно желано от Минцлаф и Марко. За тях се говореше още миналата година, че са в тежък конфликт с британеца, когото обвиняваха в самозабравяне и налагане на тотален контрол

Теорията на друг австриец – Герхард Бергер, че ако Хорнер остане си тръгват Макс и Нюи всъщност може и да си е съвсем вярна. Но също толкова верни могат да се окажат и предположенията, че при създалата се обстановка Нюи може да напусне без изобщо да дочака края на сагата. Ще отиде във Ферари, където го чакат от години и където ще работи с Люис Хамилтън и вероятно доста по-напредналата в развитието си задвижваща система на Ферари…