Изпреварванията в F1 стават все по-трудни. Това твърдят някои директори на отбори, позовавайки се на видяното през първите два старта от новата кампания. Въпреки това те смятат, че новите технически правила работят както трябва.
Последният набор от технически правила в F1 влезе в сила от 2022 г. Целта на тези разпоредби беше свързана с улесняване на следването на автомобилите и увеличаване на изпреварванията.
Първоначално всички вярваха, че новите технически правила са свършили своята задача. Автомобилите на практика се следваха по-близо през сезон 2022 и имаше повече изпреварвания.
През последните 2 години пилотите от F1 често казваха, че новата генерация болиди им позволява да следват по-близо своите съперници. Въпреки това имаше известна загриженост относно въздействието на насоките на развитие, които повечето от екипите предприемаха
През последната година отборите търсят начини за повишаване на производителността на автомобилите. Това неизбежно доведе до увеличаване на генерирането на мръсен въздух, който на свой ред влошава способността на автомобилите да се следват един друг.
Още в края на миналата година някои пилоти от F1 се оплакаха, че новата генерация автомобили става все по-трудни за следване. Това се видя и на писти, където изпреварванията не са толкова лесни.
Тази година автомобилите от F1 продължиха агресивното си развитие. В резулта на това следването става все по-лошо, както твърди Джеймс Ваулс. Шефът на Уилямс обаче смята, че новите правила все пак са променили F1 към по-добро.
„Не смятам, че разпоредбите са се провалили. Това би било напълно несправедливо“, сподели Ваулс. „Борбата в средата на колоната е доста оспорвана. Има повече изпреварвания, които се осъществяват на пистата. Дори според данните, които можем да видим сега, положението още е по-добре в сравнение с поколението автомобили от 202о и 2021 г.“
От друга страна Ваулс приема, че автомобилите отново са станали по-трудни за следване, тъй като отборите са усъвършенствали значително дизайна си през последните два сезона
„Това е несъмнено. Отборите разработват автомобилите си по изключителен начин, който с развитието на притискащата сила ги прави по-трудни за следване. Но все пак смятам, че според всички показатели и всички данни, които можем да видим, сега се приближавате повече, отколкото преди. Всичко това е резултат на нещата, които бяха приложени през последните две години“, добави шефът на Уилямс.
Британският специалист призна, че не очаква някакво голямо одобрение до появата на следващото поколение правила в F1 през 2026 г.
„Дали ще се подобрят нещата догодина? Не, не мисля. Няма причина да мислим, че ще се подобрят през 2025 г.“
„Правилата за 2026 г. все още се ратифицират, докато говорим, така че е трудно да се направи оценка“, заключи Джеймс Ваулс.
Шефът на отбора на Астън Мартин Майк Крак също смята, че качеството на състезанията е по-добро след влизането на новите разпоредби в F1.
„Мисля, че регламентът изобщо не са провал. Той позволи различни дизайни от самото начало. След това очевидно се появи и доминация, която никой от нас не иска, но това е факт“, каза Крак.
„Като цяло мисля, че ни остава още една година от тези правила, след което ще приветстваме новите. Както каза Джеймс, те все още не са фиксирани на 100% и ги очакваме с нетърпение.“
„Но честно казано, смятам, че настоящите правила са добре направени и изработени. Ние имахме страхотни състезания зад един доминиращ отбор“, каза още шефът на Астън Мартин.
Първите два старта от сезон 2024 в F1 не предложиха някаква сериозна промяна в разпределението на силите. Ред Бул отново има сериозно предимство спрямо всички останали. Отборът от Милтън Кийнс спечели с лекота първите два старта в Бахрейн и Саудитска Арабия. Очакванията са Ред Бул да се бори за победата във всички надпревари до края на годината. Въпреки тази доминация, за момента ръководството на F1 и ФИА не планират промяна на правилата преди началото на 2026 г.
🤩 Ollie Bearman
🇲🇽 Sergio Perez
🔮 Oscar PiastriFind out who impressed in Jeddah and who still has work to do 👇#F1 #SaudiArabianGP https://t.co/sxUATI1PY1
— Formula 1 (@F1) March 11, 2024