От неделя насам усмивката на Даница Патрик не слиза от заглавията в американската преса. Със своята сензационна победа в квалификацията за легендарното състезание Дайтона 500, американката се появява на челно място и в сайтове, които по принцип не се занимават с моторни спортове. Така наречената Danica-Mania определено завладя NASCAR и интересът към състезание в Дайтона се увеличи многократно. Ефект, за който мечтае всеки промотър, дори може би и Бърни Екълстоун. Жените пилоти обаче остава рядка картина във Формула 1.
Сузи Волф е тест пилот в екипа на Уилямс, но едва ли шотландката ще получи титулярно място в който и да било отбор. Но е ясно, че с една конкурентоспособна жена интересът към Формула 1 ще се увеличи.
“От повече от десет години повтарям на Бърни Екълстоун, че една от сериозните му слабостие, че не успя да доведе жена пилот във Формула 1”, заяви Ники Лауда пред вестник Bild. “Ако успеем да привлечем жена, която да е сред първите шест в класирането, ще удвоим аудиторията пред телевизорите.”
Съвсем нормално е, че в изминалите десетилетия жените във Формула 1 са рядко срещано явление.
“Просто карат прекалено малко момичета още в картинг спорта”, обяснява консултанта в екипа на Ред Бул, д-р Хелмут Марко. “Ние просто търсим пилоти, които показват качества и добро представяне. Не се целим в определена квота за мъже и жени.”
В малките Формули почти не могат да се намерят представителки на женския пол. През тази година в GP3 ще кара венецуелката Самин Гомес, но дали тя ще успее да се изкачи до Формула 1 все още не е ясно.
Ситуацията в САЩ е различна. Симона де Силвестро се утвърди вече в Индикар, но швейцарката все още не е успяла да постигне запомнящ се успех.
“Трябва да споменем обаче, че технически сериите в САЩ не могат да се доближът до нивото на Формула 1”, обяснява Лауда. “Това разбира се прави нашия спорт труден за пилотите отвъд океана. Последният американец, който се представяше на изключително високо ниво бе Марио Андрети, а това бе по мое време преди повече от 30 години.”
Състезанията и техниката в Америка са специфични. Силните представяния на Патрик бяха на овални писти. Освен споменатата вече първа позиция на Дайтона 500, американката записа и обиколки начело в Инди 500. Тя спечели и състезание от изчезналата Indy Racing League – IRL през 2008 г. на японската писта Мотеги. Визитката й обаче не е достатъчно впечатляваща според Хелмут Марко.
“Трябва да се гледат постиженията на Даница в градските надпревари”, заявява Марко. “Постигнатото на овалите не е достатъчно.”
Така във Формула 1 продължава да липсва жена пилот. В едно прочуто интервю на Бърни Екълстоун в края на 80-те години на ХХ век, британецът заяви, че неговите мечти са в спорта да се появят бърз германец, цветнокож и жена. За момента само една трета от тази мечта не е изпълнена…