Малайзия няма да приема старт от Формула Е догодина. Според информация на местни източници, страната се е отказала от домакинство на старт от световния електрически шампионат заради финансови причини.
Според информация на Free Malaysia Today (FMT), Малайзия трябваше бъде домакин на финала на сезона 2024-във Формула Е. Тогава ще е използват автомобилите Gen3 Evo. Планът е бил надпреварата да се проведе на емблематичната писта Сепанг
Според местни доклади първоначално състезанието е трябвало да се проведе на пистата по улиците на Куала Лумпур. После обаче то е било преместено на SIC. Предполага се, че заради това е нараснало напрежението между Формула Е и местен промоутър, Sports Tech Holdings, като последният е стоял зад промяната на мястото на провеждане на състезанието.
Съобщава се, че Формула Е е искала да организира улично състезание в столицата Куала Лумпур. От Sports Tech Holdings обаче са наложили промяна на мястото на провеждане заради технически предизвикателства. Смята се, че напрежението е било предизвикано от повишаването на таксите за права и търговските промени.
„Новите такси за състезанието надхвърлят финансовите ни възможности. Ние не искахме да натоварваме финансово правителството“, заяви изпълнителният директор на Sports Tech Уан Агил Уан Хасан. „Ако няма икономическа стойност, защо трябва да продължаваме?“
Това е поредният неуспех на Малайзия в борбата за връщане на състезанията с едноместни болиди. Преди това страната приемаше стартове от F1. В края на 2017 г. надпреварата на Сепанг беше извадена поради финансови причини
Местния промоутър не скри разочарованието си от финансите, искани за домакинство на старт от Формула Е. Известно е, че състезанията от електрическия шампионат са станали много по-скъпи през последните години.
„Решението ни да се оттеглим от тази възможност произтича от различията в очакванията относно обхвата на събитието и финансовата рамка“, продължи Уан Агил. „Икономическите условия и мащабът на необходимите инвестиции не съвпаднаха безпроблемно с нашите стратегически приоритети или финансово планиране.“
„Значителните първоначални разходи, съчетани с оценката ни на потенциалната възвръщаемост, ни накараха да заключим, че е необходима преоценка на нашето участие. Това решение отразява ангажимента ни да съобразяваме начинанията си с икономическите реалности на Малайзия и стратегическите ни цели.“
Споразумението за неразкриване на информация между Формула Е и Sports Tech означава, че таксите за правата не могат да бъдат посочени. В крайна сметка сривът настъпи, след като Малайзия даде зелена светлина за провеждането на състезанието миналия месец.
„Разбираме, че това решение може да разочарова общността и феновете на моторните спортове. Извиняваме за всяко очакване, което това може да е предизвикало“, допълни Уан Агил.
Малайзия има предишна история с Формула Е. През първите две кампании електрическият шампионат се състезаваше на улична писта в Путраджая. Първият старт на пистата беше спечелен от Сам Бърд, а втория- от Лукас ди Граси. После събитието беше извадено от календара на Формула Е и не се завърна никога повече.
Malaysia pulls the plug on Formula E#FMTNews #FMTEng pic.twitter.com/IE1GEjcdNE
— Free Malaysia Today (@fmtoday) May 20, 2024