Еуфорията от победата на Карлос Сайнц в Австралия отдавна утихна, а след малко повече от два месеца след успеха си в Мелбърн испанецът остана с две възможни опции да продължи кариерата си във Формула 1 – Заубер/Ауди и Уилямс. Твърди се, че той е изчакал до Монако, за да е абсолютно сигурен, че няма възможност да отиде в Ред Бул. Вариантът да стане пилот на Мерцедес отпадна още по-рано. След изясняването на ситуацията сега Сайнц трябва да вземе решение между двете реални оферти, които има. А то няма да е лесно, особено като се има предвид, че от Уилямс предлагат на испанския пилот заплата, колкото му дават и от Ауди.
Ред Бул предпочете да запази Серхио Перес още две години в отбора вместо да рискува – не само със Сайнц, но и с пилот от собствената си академия плюс Юки Цунода и Даниел Рикиардо. За отхвърлянето на опцията „Сайнц“ се смята, че има две основни причини, пише в анализ на the-race.com.
„Независимо от факта, че Сайнц и [Макс] Верстапен се разбират добре помежду си, от Ред Бул не искат бащите им да се озоват в същата ситуация като в Торо Росо в началото на кариерите на синовете им. Проблемите там възникнаха основно заради тях. Не помага и фактът, че Сайнц е достатъчно бърз, за да направи живота на Верстапен малко прекалено некомфортен – нещо, за което има малка вероятност от Ред Бул да признаят публично. А отказът на Ред Бул идва, след като и Мерцедес вече не е реалистична опция.“
„Залогът на Сайнц не се получи и той трябва да избира между две опции с големи отстъпки по отношение на бъдещето му във Формула 1. Крачка назад в момента изглежда неизбежна“, се казва в анализа
Потенциалът за нов сблъсък между Йос Верстапен и Карлос Сайнц старши изглеждаше застрашителен. Jos the Boss, както е известен до ден-днешен бившият пилот от Формула 1, е прочут с избухливия си характер. Двукратният световен рали шампион, наричан Ел Матадор, пък не е толкова експресивен публично, но има огромно влияние в света на автомобилния спорт. Сблъсъкът на ниво Ред Бул в F1 щеше да е чутовен, особено на фона на все още неудобната обстановка в екипа от Милтън Кийнс. Не е изненадващо, че ръководеният от Кристиан Хорнер отбор реши да си спести излишното напрежение.
Карлос Сайнц пък ще навърши на 1 септември тази година 30 години. Опитът му от почти десетилетие като титулярен пилот във Формула 1 би бил полезен и на Заубер/Ауди, и на Уилямс. Проблемът е, че нито един от двата отбора няма да му даде шанс да се бори за нещо съществено в близко бъдеще. В момента Заубер се трансформира постепенно в заводски екип на Ауди, който ще започне участието си в шампионата от 2026 г. Въпреки репутацията на марката от Инголщад – че печели във всички дисциплини в автомобилния спорт, в които се включва, ще са необходими поне няколко години, за да достигне достатъчно високо ниво.
В Уилямс също текат промени, които няма как да се случат за един-два сезона. Джеймс Ваулс се опитва да превърне изостаналия отбор в съвременен екип, но и това изисква време. За разлика от Валтери Ботас Сайнц иска да печели скоро. Финландецът заяви наскоро, че за него по-важни от конкурентоспособността на болида са сигурността и продължителността на проекта. Тоест готов е да се обвърже с по-слаб отбор за по-дълъг период.
Сайнц изглежда се оказа в позиция да избира „по-малкото зло“ от гледна точка на кариерата си в Гран при
Той обаче има далеч по-високи изисквания и претенции от Нико Хюлкенберг например, който през август ще навърши 37 години и вече избра Ауди.
View this post on Instagram
При големите отбори на хартия остана свободно едно място – в Мерцедес. За там обаче се смята, че Тото Волф ще промотира Андреа Кими Антонели. Така остават свободни 9 кокпита. Твърди се, че Пиер Гасли ще запази мястото си в Алпин. Не се очаква Астън Мартин да освободи Ланс Строл. Така бройката свободни места отива на 7: по едно в Алпин, Заубер и Уилямс и по две в Хаас и Виза РБ.
Най-вероятните кандидати за Алпин са настоящият трети пилот на тима Джак Дуън, Виктор Мартенс от академията на екипа (в момента в F2) и от последните дни – Гуаню Жу
Първите двама са добре познати на отбора. Жу обаче разполага със спонсори, които могат да изиграят роля да продължи да се състезава в Гран при. Това не е единственият фактор в негова полза. Концернът Рено има тесни връзки с китайския конгломерат Geely, който е сред поддържащите Жу компании.
Основно в Германия тук-там се споменава името на Мик Шумахер като евентуален кандидат за Алпин. Целият списък с възможни кандидати за място в тима от Енстън навява спомена, че съвсем не толкова отдавна отборът разполагаше с Фернандо Алонсо и Оскар Пиастри, а си позволи да изтърве и двамата.
Валтери Ботас вече няколко пъти говори с Джеймс Ваулс за позицията в Уилямс. В негова полза е фактът, че двамата се познават добре от годините на финландеца в Мерцедес, където Ваулс бе главен стратег. Освен това Ботас няма да излезе на отбора от Гроув толкова скъпо, колкото Карлос Сайнц. Според непотвърдена информация за сезон 2024 Валтери взима $10 млн. Сайнц е със заплата от $12 млн. Ботас вероятно е склонен да намали възнаграждението си.
Естебан Окон излезе официално на пазара на пилоти преди ден. От Алпин обявиха официално, че ще се разделят с него в края на сезон 2024. Моментът на оповестяване бе такъв, че действието бе възприето от доста фенове като наказание за случилото се в Монако. Всъщност преговорите вървяха от няколко месеца. В Енстън бяха наясно, че Окон си търси друг кокпит във Формула 1 от известно време. Френският пилот е смятан за опция за Заубер, Хаас и Уилямс.
View this post on Instagram
За Хаас се твърди, че почти сигурно ще вземе младия Оливър Беърман
Юки Цунода отново бе пренебрегнат в Ред Бул и може да потърси друг вариант за себе си. Той има подкрепата на Хонда, което би могло да е сериозна помощ, макар и от 2026 г. нататък. Що се отнася до Даниел Рикиардо, то за него се твърди, че в момента лично Хорнер го пази и няма вероятност да бъде заменен от резервния пилот на Ред Бул и Виза РБ Лиам Лоусън. Новозеландецът започва да се оглежда към други шампионати, тъй като в момента няма вариант за влизане в F1.