Гран при на Италия е 16-ти кръг от световния шампионат на Формула 1 за сезон 2024. Надпреварата се провежда на легендарната писта Монца.
It’s race day…
Welcome to the Temple Of Speed. 🇮🇹#F1 #ItalianGP pic.twitter.com/RPCaJKUxXn
— Formula 1 (@F1) September 1, 2024
Ландо Норис е на полпозишън за Гран при на Италия
Отборът на Макларън окупира първа редица на Монца с второто място на Оскар Пиастри във вчерашната квалификация. От екипа обаче настояват, че нямат такъв аванс в скоростта като на пистата Зандвоорт в Нидерландия. Тази сутрин освен това в Макларън трябваше да решат каква стратегия ще използват и дали Норис ще има статут на първи пилот, тоест дали Пиастри ще му помага ако се наложи.
Трети на грида за Гран при на Италия е Джордж Ръсел, до когото на втори ред е Шарл Льоклер. На трета редица са Карлос Сайнц (който днес навършва 30 години) с второто SF-24 и Люис Хамилтън с втория F1 W15. Пилотите на Ферари се надяват да зарадват тифозите у дома с успех.
„Ще натискаме за победа. За предпочитане за рожденика, но ако не стане и двоен успех е приемлив“, засмя се Сайнц.
„За мен е привилегия да празнувам 30-ата си годишнина точно тук, пред всички тифози. Смята се за късметлия, че съм в тази позиция. Ще се насладя на целия ден“, допълни испанският пилот на Скудерията.
charles singing happy birthday to carlos 😭 pic.twitter.com/ga6in8pzWP
— lor (@lercsainzz) September 1, 2024
Седемкратният световен шампион бе бесен на себе си заради грешки в квалификацията за Гран при на Италия, без които смяташе, че е можел да се класира поне на първа редица. Чак на четвърти ред са пилотите на Ред Бул Макс Верстапен и Серхио Перес. Те имаха сериозни проблеми с баланса на своите RB20. Верстапен коментира, че не разбира какво се случва, но не е нормално в Q3 да е с 0,4 сек по-бавен, отколкото в Q2. Перес каза, че той има такива проблеми отдавна и сега те застигат и съотборника му.
Според доставчика на гуми Пирели има варианти на стратегия и с един, и с два питстопа за Гран при на Италия
Стратегията с едно спиране в бокса може да е в две версии:
- старт с медиум (19-25 об.) и смяна с хард до финала;
- старт с хард (27-33 об.) и смяна с медиум до финала.
Във варианта с два питстопа специалистите на италианската компания предвиждат старт с медиум (11-16 об.), след това хард (30-36 об.) и финален стинт с хард до карирания флаг.