Оскар Пиастри спечели състезанието за Голямата награда на Азербайджан. Пилотът на Макларън потегли втори и се движеше на тази позиция малко след единствените спирания в бокса. После Пиастри показа отлично темпо и поведе. До края на надпреварата той успя да запази хладнокръвие и да не допуска да бъде изпреварен от Шарл Льоклер. Веднага след финала той призна, че това е „едно от най-добрите състезания в кариерата му.“
Пиастри потегли втори в днешната Гран при по улиците на Баку. Австралиецът запази второто място след старта и беше близо до Льоклер. В следващите обиколки той започна да изостава, тъй като нямаше толкова добро темпо със средно твърдите гуми на Пирели.
Пилотът на Макларън пръв направи питстоп и се върна на позиция пред Серхио Перес. Веднага след това Льоклер също направи питстоп за твърди гуми. Пиастри обаче имаше много по-добро темпо в началната фаза на този стинт и изпревари своя съперник в 20-тата обиколка.
Пиастри контролираше състезанието в следващите повече от 20 обиколки. 23-годишният пилот не допусна да бъде изпреварен от Ферари-то зад него. В последните турове Льоклер започна да изостава поради влошаване на задните гуми. Това позволи на Пиастри да си отдъхне и да върне малко газта. До края австралиецът запази първото място и при активирането на виртуален автомобил за сигурност
„В началото се опитам да мина напред. Нямах нужното темпо, след като изпаднах от DRS обсега. След спирането усетих, че имам допълнително сцепление и трябваше да го използвам. Ако не бях изпреварил в началото на стинта, може би никога няма да го направя. Направих доста голяма атака, след което се задържах на върха в продължение на 35 обиколки. Това е едно от най-добрите състезания в кариерата ми“, сподели Пиастри.
Благодарение на този успех Макларън поведе в шампионата при конструкторите. Това беше първи случай от поне десетилетие, в който тимът от Уокинг се изкачва на върха.
„Като се има предвид откъде започнахме, когато се присъединих към отбора преди година… бяхме буквално последни. Сега обаче сме начело в шампионата. Това е голяма благодарност към отбора за подобряването на автомобила, но и за подобряването на мен самия“, добави Оскар Пиастри. Съвсем логично, двукратният победител в F1 беше избран за пилот на деня.
Last of the late breakers 👊
Oscar Piastri is your @Salesforce #F1DriverofTheDay in Azerbaijan! 🇦🇿#F1 #AzerbaijanGP pic.twitter.com/QngXTCb4Nt
— Formula 1 (@F1) September 15, 2024
Другият пилот на Макларън Ландо Норис финишира четвърти. Британецът потегли 15-ти след проблемите в квалификацията и наказанията на Пиер Гасли и Люис Хамилтън. Норис заложи на алтернативна стратегия и потегли с твърди гуми. Британецът успя да помогне на Пиастри, задържайки Перес зад себе си
Норис изкара повече от 35 тура с тези твърди гуми, преди да ги смени със средно твърди. След това пилотът на Макларън догони и изпревари Макс Верстапен. В края той мина още две места заради ударът между Карлос Сайнц и Серхио Перес.
След края на надпреварата той отново се оплака от жълтия флаг, заради който отпадна в Q1 вчера.
„Не, не беше честно. Не е нужно да си учен, за да го разбереш. Знам, че днес получих четвърто място. Това не е лошо, но можеше да бъде и по-добре. Мисля, че Оскар показа какво е възможно днес. Беше несправедливо“, заяви Норис.
„През цялата обиколка нямаше жълт флаг. Точно в момента, в който преминах, те пуснаха жълт. Дали съм излязъл от пистата точно преди това? Да. Дали все пак щях лесно да вляза в топ 15? Да“, обясни състезателят на Макларън.
„Има много хора, които си мислеха, че това ще провали обиколката ми. Все пак влязох лесно в първия си опит, дори и с излизането ми от пистата. Загубих само няколко десети и пак лесно щях да вляза. Да, хората могат да говорят каквото си искат. Намирам много от тях за смешни. Това обаче беше извън моя контрол и беше нещо, което беше несправедливо и ми коства доста точки в шампионата и съсипа уикенда ми“, добави Ландо Норис.
Междувременно ФИА започна разследване срещу Макларън. Британският отбор направи предполагаемо в питлейна.
Документът на стюардите потвърждава предполагаемо нарушение на член 34.13 от Спортния правилник на ФИА за F1. Той се свързан с персонала и оборудване на отборите в питлейна по време на състезанието
Член 34.13 гласи: „Персоналът на отбора има право да бъде в питлейна само непосредствено преди да се наложи да работи по автомобила. Той трябва да се оттегли веднага след приключване на работата.“
„Целият персонал на отбора, който извършва каквато и да е работа по автомобила в питлейна, когато автомобилът е на позиция за спиране в бокса по време на различни сесии или по време на спиране в бокса по време на състезанието, трябва да носи каски. Те трябва да отговарят или надвишават изискванията на ECE 22.05 – европейска мотоциклетна пътна каска, DOT – мотоциклетна пътна каска на САЩ или JIS T8133-2015, клас 2 – защитни каски на JPN за ползватели на автомобили. Използването на подходяща защита на очите е задължително.“
Не се очаква това да окаже влияние върху резултата на Макларън през днешния ден. Тимът се отърва само с глоба от 5000 евро.
What a race. What a performance. 🧡#AzerbaijanGP 🇦🇿 pic.twitter.com/AJEWvcCf6Z
— McLaren (@McLarenF1) September 15, 2024
New document: Doc 63 – Infringement – McLaren Formula 1 Team – Pit Lane Infringement
Published on 15-09-2024 17:26 CEThttps://t.co/ZCyI84OIUQ#F1 #Formula1 #FIA #AzerbaijanGP 🇦🇿 pic.twitter.com/YXgpdOeWpu— FIA F1 Documents Bot (@fiadocsbot) September 15, 2024