MotoGP замразява двигателите в началото на 2025 г. Това обявиха от ФИМ. Планът е развитието на агрегатите да бъде спряно през следващите два сезона и да се даде приоритет на новите технически правила, които влизат в сила през 2027 г.
The Grand Prix Commission will impose an engine specification freeze for the 2026 season
All the details below #MotoGP | GPC 👇https://t.co/c94SKHPhDX
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) October 10, 2024
ФИМ обяви замразяване на двигателите на MotoGP за сезоните 2025 и 2026. Както беше намекнато по-рано, световният шампионат MotoGP ще спре разработването на двигатели за следващите два сезона.
Това ще позволи на производителите в MotoGP да се съсредоточат върху подготовката на мотоциклетите за новите технически правила, без да се налага да инвестират повече средства в настоящите двигатели. Съгласно настоящите правила производителите могат да представят напълно нови двигатели преди първата Гран При на всеки сезон. След това те биват „запечатани“ и не могат да бъдат модифицирани до края на кампанията
Замразяването на двигателите вече е договорено единодушно от всички производители в MotoGP. Следователно агрегатът, използван в първия кръг от календара за следващата година, ще бъде идентичен с този, който ще използват през целия сезон. Също така стана ясно, европейските производители в MotoGP ще разполагат по 8 двигателя на сезон.
Правилата за замразяване на двигателите няма да важат за Хонда и Ямаха. Двата производителя ползват някои отстъпи заради по-слабото си представяне. Това включва неограничени тестове, както и развитие на двигателя и аеродинамиката. Статутът на двете японски марки ще се промени само ако има драматично подобрение в резултатите им в последните няколко кръга на този сезон. Но до момента няма изблици за подобно нещо.
Двигателите на всички отбори в MotoGP (с някои изключения) ще подлежат на замразяване преди 2027 г. Тогава влизат в сила новите технически правила. Според тях обемът на двигателите ще бъде намален от 1000 на 850 куб.см. Това ще бъде съпроводено със значително ограничаване на аеродинамичните елементи и други устройства, като например регулирането на височината на мотора. Освен това ще бъдат премахнати устройствата, които се използват при стартиране на състезание.
Този ход е доста логичен, като се има предвид желанието на ръководните органи на MotoGP да ограничат инвестициите на производителите. Всичко това е част от стремежа на ФИМ за насочване на фокуса към следващата техническа рамка
В изявлението на ФИМ се потвърждава, че ще бъдат разрешени промени в двигателите с цел безопасност или надеждност. Това обаче не трябва да бъде свързано с повишаване на производителността.
„Спецификацията на двигателите в клас MotoGP ще бъде замразена до края на 2026 г. Всички производители ще трябва да използват спецификацията си от 2025 г. през следващия сезон. Това се прави с цел да се контролират разходите и да се постигне максимален паритет преди въвеждането на новите правила през 2027 г.“, се казва в изявлението на ФИМ.“
„Могат да бъдат направени определени отстъпки по отношение на корекции за безопасност или надеждност, или доказана липса на компоненти. Това ще се случи само при условие че няма да се получи увеличение на производителността.“
От ФИМ и Дорна се надяват новите технически правила да привлекат нови производители. За момента БМВ проявява интерес да се включи в шампионата от 2027 г. нататък. Но според изказванията на Карлос Еспелета от лятото, всеки нов производител трябва да си партнира с някои от съществуващите независими отбори. Според него няма планове за разширяване на стартовата решетка в MotoGP.
How and in what aspects has #MotoGP evolved over the years? 🆕👉https://t.co/Kba1Sl4omd
Max Biaggi and Lucio Cecchinello sit down with Simon Crafar to delve into it! 🔎#MotoGP pic.twitter.com/xIflToWQn6
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) October 9, 2024