Начало Избрани Пирели отрече някои отбори да използват трикове за охлаждане на гумите

Пирели отрече някои отбори да използват трикове за охлаждане на гумите

314
0
Пирели, гуми за F1
снимка, Спас Генев

Пирели направи проверка на своите гуми след жалбата от страна на Ред Бул. Спортният директор Марио Изола категорично отрече някои отбори да използват трикове за охлаждане на гумите по време на състезания на сухо. Той също така посочи, че няма никакви доказателства, подкрепящи тези твърдения.

Слуховете за трикове при охлаждането на гумите се появиха след края на Гран при на Сингапур. Тогава бе съобщено, че в джантите е била открита влага. Това породи съмнения, че някои отбори може да впръскват вода или специфична течност в гумите си през клапаните. Така те могат да се охлаждат по време на състезанията и да имат по-ниско износване

Тази крайно необичайна констатация беше установена от Ред Бул. Отборът от Милтън Кийнс поиска ФИА да провери гумите на някои съперници, включително Макларън. Същевременно Николас Томбазис проведе разговори с Пирели и направи проверка на някои автомобили след края на спринтовата надпревара.

ФИА не откри никакви трикове, използвани за охлаждане на гумите. В проверката се посочва, че всички инспектирани гуми са били в пълно съответствие с правилата.

Междувременно Марио Изола изрази ангажимента на Пирели да оказва пълно съдействие на ФИА. Италианецът заяви, че не са открити никакви аномалии при проверка на гумите.

„Както казах, ФИА трябва да реши какво да прави и да ни каже дали можем да ги подкрепим. В крайна сметка единственото, което можем да направим, е да ги подкрепим“, сподели Изола.

„Ако има нещо, което можем да направим- да проверим или да им дадем съвет за евентуална ситуация- сме тук, за да ги подкрепим. Не съм наясно с никакъв проблем, но чух тази история. Също така се опитах да разбера защо трябва да се направи такова нещо. За останалото всичко зависи изцяло от ФИА“, добави спортният директор на Пирели за F1.

Теоретично инжектирането на вода в гумите би било много прост процес. Но според Изола това може да доведе до някои неприятни последствия.

„Как да се направи? Това е много лесно“, каза Изола. „Имате клапан и просто вкарвате вода вътре. Но работата на гумите след това е друга история. По принцип става въпрос за термичен ефект. Има пренос на топлина между гумата и джантата, който би трябвало да осигури повече постоянство или по-малко влошаване на състоянието на гумата, дори ако имате по-лош контрол върху налягането. Очевидно ако имате пара в гумата ще губите контрола на налягането, защото имате по-високо налягане“, обясни спортният директор на Пирели.

Впръскването на вода или други вещества с цел промяна на характеристиките на гумите е пряко нарушение на техническа директива на ФИА. Тя абсолютно забранява подобни модификации

Първоначално директивата беше издадена след дискусии относно някои отбори, които бяха подозирани, че използват трикове, за да контролират налягането.

„Директивата се появи преди няколко години, когато имаше дискусия по този въпрос. Имаше дискусия и за специалните газове, тъй като се предполагаше, че някои отбори променят газа в гумата, за да контролират по-добре налягането“, каза Изола.

„Доставяме гумите със сух въздух вътре. Имаме сушилня, свързана с нашата система. Wсички гуми се снабдяват със сух въздух, както е по правилник“, каза Изола. Италианецът добави, че откриването на такива нарушения изисква конкретни доказателства.

„В техническата директива е записано, че всяка модификация на това е забранена. Това е съвсем ясно. Трябва да имаш ясни доказателства, ако попаднеш в такава ситуация“, заключи спортният директор на Пирели за F1.

Междувременно Фредерик Васьор коментира темата за охлаждането на гумите. Французинът не иска да се намесва в спора между Ред Бул и Макларън.

„Не знам откъде идват обвиненията“, каза Васьор. „Няма да навлизам в тази област, защото това е едно от предимствата на отбора ни тази година – да стои далеч от всички полемики.“

„Не разбирам теорията, защото мисля, че всички се опитваме да премахнем влагата, а не да добавяме нещо в гумите“, добави директорът на Ферари.