Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Верстапен триумфира в Катар

Верстапен триумфира в Катар

4094
0
Макс Верстапен, Ландо Норис, Джордж Ръсел
снимка: Ред Бул Контент Пуул

Макс Верстапен (Ред Бул) триумфира в Гран при на Катар, след като поведе на старта и запази лидерството си при три рестарта на състезанието. Втори завърши Шарл Льоклер с Ферари, трети бе Оскар Пиастри (Макларън).

Температурата на пистата бе 23 градуса, а на въздуха – 19 градуса преди началото на предпоследния кръг от световния шампионат на Формула 1 за 2024 г. Всички бяха с гуми медиум с изключение на Нико Хюлкенберг, който сложи хард. Преди загряващата обиколка се случиха няколко неща. Шарл Льоклер попита дали може да смени предпазната си качулка (т.нар. балаклава), тъй като има проблем със системата и не може да пие от бутилката си. Рейс инженерът му Брайън Бози отговори, че няма време и трябва да продължи така. Инцидент с Оскар Пиастри от питлейна бе отбелязан за разследване след състезанието.

На старта Макс Верстапен и Ландо Норис изпревариха Джордж Ръсел. Пилотът на Ред Бул поведе пред съперника си от Макларън, Ръсел отиде трети

Льоклер бе четвърти пред Пиастри, Карлос Сайнц, Серхио Перес, Фернандо Алонсо, Люис Хамилтън, Юки Цунода. В дъното на колоната имаше инцидент между Франко Колапинто, Естебан Окон и Нико Хюлкенберг. Хаас-ът поднесе, бутна Алпин-а и двамата отнесоха Уилямс-а. Колапинто и Окон се оказаха в зона за сигурност, където и останаха. Хюлкенберг опитваше да стигне до бокса със спукана гума.

Имаше удар и между Ланс Строл и Алекс Албон, при който и двамата се завъртяха. Гуаню Жу трябваше да излети навън, за да ги избегне. Излезе кола за сигурност.

В края на четвъртата от общо 57 обиколки колата за сигурност се прибра. Верстапен запази лидерството пред Норис и Ръсел. Пиастри изпревари Льоклер за четвъртата позиция. В колоната стана нов инцидент – Лиам Лоусън се завъртя и бутна Валтери Ботас. Новозеландецът получи 10 секунди за този удар.

Верстапен опитваше да отвори разлика в челото и в седмата обиколка бе на 1,4 сек пред Норис. Строл пък получи 10 секунди за удара в Албон. Изкара наказанието и след това се върна в пита, където отпадна. Разглеждането на инцидента между Окон, Колапинто и Хюлкенберг приключи без по-нататъшни действия.

Норис сбърка в деветата обиколка и мина през бордюр, което позволи на Верстапен да увеличи разликата помежду на малко над 2 секунди

До 11-ия тур авансът на Макс се върна под 2 сек. На Ландо му казаха по радиото в 13-ия тур, че от това, което наблюдават на питуола, състоянието на гумите на Верстапен е подобно на тези на неговия болид. Според Макларън гумите на Ръсел бяха в малко по-лошо състояние. В този момент стюардите решиха да дадат наказание и на Люис Хамилтън – 5 секунди за фалстарт в началото.

В началото на състезанието Льоклер неколкократно получаваше инструкции как да върви преди около 15-ия тур да му кажат, че може да вдигне темпото. В челото разликата между Верстапен и Норис се задържа на 1,6-1,7 сек. Междувременно Шарл поиска от Ферари да проверят данните, тъй като има усещането, че може да е със спукана гума. Пиастри пък изгуби време, изпускайки за момент болида си в преследването на Ръсел за третото място.

Ръсел бе извикан в бокса в 24-ата обиколка. Той сложи хард, но механиците се забавиха много със задна дясна гума

Британският пилот се върна 11-ти на пистата – зад Алонсо. Верстапен каза по радиото, че гумите му започват да се износват. Рейс инженерът му Джанпиеро Ламбиазе отговори, че изглежда държат добре Норис зад него.

Хамилтън попита в един момент от надпреварата дали колата му е счупена. Отговорът бе, че просто няма баланс. Седемкратният световен шампион каза след това, че болидът е започнал по малко да завива, но почти веднага след това едва не го изтърва и го удържа с усилие на пистата. Ръсел също се оплака, че едва завива. Междувременно от Уилямс-а на Албон падна едно от огледалата и на пистата имаше предупредителни жълти знамена.

Верстапен се обади по радиото да проверят дали Норис е намалил на предупредителната сигнализация. През това време Ботас мина върху огледалото и попиля отломки навсякъде. Хамилтън и Сайнц спукаха гуми след преминаване оттам. Рейс контролът не реагира по никакъв друг начин освен с жълти флагове. Пиастри бе в бокса в 35-ата обиколка, когато на Хамилтън и Сайнц се наложи да минат оттам. Рейс контролът пусна сейфти кар и всички веднага реагираха с боксове, включително Верстапен и Норис. След всички спирания редът бе Верстапен, Норис, Льоклер, Пиастри, Перес, Пиер Гасли, Ръсел, Сайнц, Жу, Алонсо. Колата за сигурност преведе колоната през питлейна, а Ръсел ругаеше по радиото защо са избрали твърди гуми.

Сейфти карът се прибра в края на 39-ата обиколка. Надпреварата бе рестартирана, Норис атакува Верстапен, но не можа да го изпревари

Льоклер си върна позицията от Пиастри. Рейс контролът включи виртуален сейфти кар, тъй като Хюлкенберг и Перес бяха отпаднали в зона за сигурност.

Виртуалният сейфти кар приключи в края на 42-ата обиколка. Верстапен избяга напред. Льоклер атакува Норис, но Ландо го удържа. Пиастри бе четвърти, следван от излезлия четвърти Ръсел, Гасли, Сайнц, Алонсо, Жу, Албон.

Норис получи 10 секунди stop/go наказание за това, че по-рано в състезанието не е намалил на жълта сигнализация. Англичанинът влезе в пита веднага в 46-ия тур, макар че дори не бе разбрал за какво е санкцията. Върна се 15-ти в колоната. Така редът вече бе Верстапен, Льоклер, Пиастри, Ръсел, Гасли, Сайнц, Албон, Магнусен и т.н. 11-ти бе Хамилтън, който пък получи санкция преминаване през питлейна заради по-рано превишена скорост в алеята пред боксовете. Хамилтън попита дали да прибере колата и изобщо да приключи със състезанието, но получи отрицателен отговор.

5 обиколки преди финала Норис бе 12-ти в колоната – зад Ботас. В челото Верстапен бе на малко над 5 секунди пред Льоклер. Пиастри бе трети и бе предупреден да внимава за ограниченията на трасето. Норис изпревари Албон и Ботас, влизайки така в топ 10.

Наказанията продължиха да валят дори след карирания флаг. Ръсел получи 5 секунди за нарушение зад сейфти кар. Верстапен спечели безпроблемно и бе поздравен от майка си Софи и сестра си Виктория, след като слезе от колата. Льоклер взе второто място, а Пиастри финишира трети, но той тепърва ще бъде разследван. Ръсел бе четвърти, следван от Гасли, Сайнц, Алонсо, Жу, Магнусен, Норис.