Начало Избрани ФИА: Огледалото на пистата не налагаше излизането на сейфти кар, тъй като...

ФИА: Огледалото на пистата не налагаше излизането на сейфти кар, тъй като бе извън състезателната траектория

4115
0
ФИА F1
снимка: Спас Генев

ФИА направи специално изявление днес, за да обясни някои от решенията на рейс контрола, взети по време на Гран при на Катар. От федерацията избраха три от многото случаи. Един от тях бе относно най-обсъжданото действие – или по-скоро липсата на такова – на рейс контрола на пистата Лосаил. Става дума за ситуацията, при която от Уилямс-а на Алекс Албон падна от едно огледалата. То остана на трасето толкова дълго, че накрая друг болид – Валтери Ботас със Заубер – го настъпи и парчетата от строшеното огледало се попиляха по цялото трасе.

Според ФИА падането на огледалото не налагало излизане на кола за сигурност, защото било извън състезателната траектория

Елементът бе на старт-финалната права и в обясненията няма и дума за това как от федерацията са преценили, че никой няма да мине по-встрани от общата траектория, което в крайна сметка се случи. Няма никакво обяснение също така защо предупредителните двойни жълти знамена бяха показани за кратко и след това сигнализацията бе изключена. Огледалото продължаваше да е на пистата, когато вече нямаше никакви предупреждения за пилотите. То преседя там повече от 9 минути и половина, докато стана инцидент и имаше спукани гуми. Вместо това от ФИА обясниха, че светлините на сейфти кара се повредили и той бил сменен с резервната кола.

„Точно на това място има голяма вероятност някой да мине върху огледалото“, посочи Алекс Вурц, който е президент на асоциацията на Гран при пилотите.

Рейс директор през последните три уикенда от сезон 2024 във Формула 1 е Руи Маркеш. Той бе изтеглен от Формула 2 след уволнението на Нилс Витик. Неговата позиция в F2 трябваше да бъде заета от Жанет Тан. Тя обаче на свой ред бе уволнена броени дни преди началото на състезателния уикенд в Катар. Така Маркеш беше рейс директор и на Формула 1, и на Формула 2.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by FORMULA 1® (@f1)

Обясненията на ФИА

За ситуацията с падналото от Уилямс-а на Алекс Албон огледало:

„Нормална практика е да не се пуска кола за сигурност, когато на пистата извън състезателната траектория има малки отломки. Сериозно разпръснатите отломки след като автомобил удари огледалото и малко след това имаше коли със спукани гуми наложи решението за сейфти кар. Виртуална кола за сигурност не бе решение, тъй като болидите оставаха разпръснати и нямаше достатъчно време маршал да прибере отломката.“

„ФИА непрекъснато ревизира методите и процесите си и ще анализира допълнително този специфичен сценарий. Ситуацията ще бъде обсъдена с отборите, за да се види дали в бъдеще ще е необходим различен подход.“

За неспазването на двойни жълти знамена от Ландо Норис:

„Наказанието бе в съответствие с указанията за санкции, които бяха разпространени до отборите на 19 февруари 2024 г. Неспазване на двойни жълти знамена се счита за сериозно провинение по отношение на безопасността. Затова подобни провинения носят толкова строги санкции.“

 

View this post on Instagram

 

A post shared by FORMULA 1® (@f1)

При второто излизане на колата за сигурност светлините на сейфти кара се повредиха и той бе сменен с резервния автомобил. Обяснението:

„Всички отбори бяха вербално уведомени, че колата за сигурност ще се прибере, така че рестартът бе изпълнен нормално. Причината за повредата на светлините бе установена и те бяха поправени. Въпреки това сейфти карът бе сменен с резервния като предохранителна мярка.“