Начало Избрани Mini Aceman – електрическият наследник

Mini Aceman – електрическият наследник

493
0

Гениалната идея на Сър Алек Исигонис при създаването на оригиналното Mini в края на 50-те години на ХХ век е в максималното използване на пространството в един много малък автомобил. Двигателят е разположен напречно възможно най-напред, дори радиаторът е встрани. Салонът е изненадващо голям. Има място и за багаж. Дизайнът и обзавеждането са минималистични, прекрасно изчистени. Управлението е леко и директно като картинг. Успехът е грандиозен. Десетилетия по-късно Mini е световен производител на премиум компактни автомобили и се радвам, че с последния от тях – новото Mini Aceman – компанията следва много плътно оригиналната концепция на Исигонис. Интерпретира я в една напълно нова дигитална епоха.

Aсеman е с напълно електрическо задвижване, има дължина от много малко (7 см) над 4 метра, пространство за петима, място за багаж и много динамично поведение, обусловено вече от електрическата технология, но не само. Тестваме новия модел в Бавария около Мюнхен и Аугсбург. Прекрасни пътища с много завои между градчетата (където ограничението си е 100 км/ч) и колата разкрива един забележителен характер. Динамично ускорение, сигурно спиране (нищо, че е влажно), добро управление. Гумите с диаметър 654 мм придават на модела по-солидно визуално присъствие, но са избрани, за да повишават динамиката на управлението и комфорта при пътуване.

Aceman е оборудван със система от прецизни амортисьори и предварително напрегнати стабилизатори

Те повишават точността на кормилното управление и стабилността при странично наклоняване. Реакциите на електрическото задвижване при натискане педала на газта са оптимизирани за спортен стил на шофиране. Пъргавото и динамично поведение са с директното кормилно управление с предавателно число от 59,5 мм ход на зъбната рейка при един оборот на волана.

На разположение за теста ни е по-силната версия SE. При нея капацитетът на батерията е 54,2 kWh, а мощността на електродвигателя – 218 к.с. При каране според стандарта WLTP разходът на енергия е между 14,8 и 13,9 kWh на 100 км и биха могли да се направят над 400 км с едно зареждане. Но при моето по-динамично управление данните показват разход от 17,2 kWh/100 км. Пробегът ще е по-малък, но не много по-малък. При изминати 113 км в една от отсечките имаме ток за още 272 км. Това всъщност е доста добра обща дистанция от 385 км.

Вторият вариант е Aceman E с батерия 42,5 kWh и мощност 184 к.с. Неговият пробег би могъл да достигне 310 км. Батериите могат да бъдат зареждат с прав ток при Aceman E със 75 kW, а при Aceman SE с до 95 kW на съответната бърза зарядна станция. От 10 до 80 % процесът отнема по-малко от 30 минути.

При активиране на навигацията и съответните връзки батериите може да бъдат темперирани за ефективно зареждане в зависимост от метеорологичните условия

Това значително съкращава времето за зареждане, особено при ниска външна температура, каквато е в края на есента в Германия. Но ние зареждаме колите в сравнително топлия подземен паркинг на хотела и не се възползваме. По време на пътуването почти непрекъснато обаче си играем с различните режими на движение и огромния набор от приложения. Режимите са цели 8: Gokart-Mode, Vivid Mode, Core Mode, Green Mode, Timeless Mode, Balance Mode, както и Trail Mode. Всеки фокусира дисплея върху съответстваща на атмосферата „Mode App“. Всеки режим има различна светлинна графика. Така например Gokart-Mode се фокусира върху състезателната ДНК на Mini и придава на колата не само по-динамичен характер на движение, но и на обзавеждането и поднасянето но информацията.

Всеки режим се включва с различна музикална интродукция от колоните и се променя цялостната атмосфера в салона. Това става най-вече чрез оригиналните светлинни изображения, които се проектират върху таблото от източници зад централния кръгъл дисплей с диаметър 240 мм.

Кокпитът като цяло използва трите централни дизайнерски елемента от класическите Mini на Алек Исигонис – удобен волан; централен, днес OLED дисплей и преработената, характерна лента с т.нар. toggle превключватели

Пространството е достатъчно голямо, а стъкленият покрив го „отваря“ допълнително. Настъплението на технологиите тук е най-осезаемо, с всевъзможните приложения, връзки, гласови команди и избор на индивидуални решения.

Mini Operating System 9 позволява всички функции да се управляват чрез докосване или с гласови команди. Mini Interaction Unit е базиран на логиката на работа със смартфон. В горната част на дисплея, директно в зрителното поле се изобразяват скоростта и нивото на заряда в батерията. Докосването на показанието за скоростта отваря голям скоростомер на цял екран. В долната част на OLED дисплея елементите от менюто за навигация, медии, телефон и климатизация могат да бъдат избирани директно.

Оформянето на седалките и панелите е направено с търсене на максимално пространство

Не е за пренебрегване фактът, че багажникът е с обем 300 литра. Те могат да станат 1005 при сгънати облегалки на задните седалки в съотношение 60:40, а всичко е опаковано в една модерна форма на градски кросоувър. В нея се откриват отново както класически елементи, така и най-авангардни решения. Предната част на Aceman е оформена да излъчва силно присъствие. Нова осмоъгълна форма развива традиционната шестоъгълна основна тема на решетката. Сега тя „слиза“ до дъното на предната броня и подсказва динамика.

Ъгловатите LED фарове подчертават индивидуалността на Aceman в семейството на Mini. Формата им има пряка връзка с малко по-заострените линии на автомобила и подчертаните почти квадратни арки на калниците, различни от всички останили в гамата. Праговете са в черен мат и допълват дизайна на профила. Типичните вертикални задни светлини с елементи на британското знаме обграждат централната зона на задната част на автомобила. Още при отключването на колата впечатлява логото, което се изобразява на асфалта под огледалата като в най-луксозниа лимузина и което подсказва нивото на иначе наистина все така неголемия автомобил.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by MINI (@mini)