Още по време на уикенда в Монца преди две седмици много хора в падока бяха категорични, че Люис Хамилтън напуска Макларън и ще се присъедини към тима на Мерцедес още през следващите дни.
Качих се на брифинга на Рос Браун, който беше рядко посетен и след думите му, че Люис е великолепен пилот, а с Михаел Шумахер се водят преговори за оставането му в екипа на специална позиция, наистина всичко звучеше доста окончателно.
Люис обаче спечели отлична победа на Монца, а Мерцедес-ите трябваше да спират по два пъти заради хроничните си проблеми с гумите…
В Италия хора от Макларън ми казаха още да не вярвам изобщо, че нещата са решени, защото ще има нови разговори преди Сингапур, а ако трябва и след това.
Дни по-късно стана ясно, че независимо от изказването на Рон Денис, че Люис трябва да се съобрази с факта, че днес е криза и да приеме по-умерени финансови условия, Мартин Уитмарш е предложил на мениджмънта на пилота 9,6 млн. паунда годишна заплата за оставането му.
Офертата, която се твърди обаче, че са отправили от Мерцедес, е 20 млн. паунда на сезон! Това е повече от два пъти над парите от Уокинг.
Освен това тимът от Бракли е много по-склонен да даде по-голяма свобода в използването на марката Люис Хамилтън на Саймън Фулър и агенцията му, отколкото Макларън.
За Фулър със сигурност това пък е много важно, защото той направи гигантски пари от спортисти като Дейвид Бекам и Анди Мъри, които направи звезди като преди това Спайс гърлс или Ани Ленъкс.
За Люис обаче парите със сигурност не са единственият фактор, а са по-скоро поредният измерител на мястото му в спорта – спрямо съперниците Фернандо Алонсо, Себастиан Фетел.
Да, те със сигурност са важни за момче, което произхожда от средната класа и има за приятелка певица-звезда, печелеща милиони, но съм убеден, че са на втори и дори трети план.
Решението му е трудно, защото е повече от очевидно, че в настоящия момент тимът на Макларън е в състояние да произведе най-бързия болид във Формула 1, докато ако изключим онази специална 2009 г. (когато имаше и някои тълкувания на ФИА) тимът от Бракли като БАР и Хонда в продължение на години не се славеше с най-добрата продукция в Гран при.
От друга страна обаче само след една година ще има отново пълна промяна в правилата и мнозина са склонни да мислят, че именно Рос Браун отново ще е човекът, който най-добре ще се ориентира в промените.
Залогът и за Браун е много голям, защото ако привлече Люис, който е млад и много специален със своя произход, той ще може да разчита на по-голяма подкрепа от страна на концерна Мерцедес. Не случайно преди две седмици Рос е имал среща с борда, на която е представил възможните варианти за развитие.
В този аспект е много, много важно да се отбележи, че Бърни Екълстоун също би имал полза, ако Мерцедес бъдат запазени за спорта, а неговата роля при подобни сделки винаги съществува.
От друга страна за Макларън най-близкото бъдеще не изглежда така сигурно.
Те стават клиентски, а не партньорски тим на Мерцедес и за първи път от десетилетия ще плащат десетина милиона долара годишно. Твърди се, че Водафон обмисляли оттегляне и ако нещата не се развият добре за тима през 2013 г., може да се окажат в по-слаба позиция за новия етап в развитието на спорта през 2014 г.
Лично аз се съмнявам в подобна перспектива, защото Макларън е изключителен отбор и съм почти убеден, че няма как да се случи с тях онова, което стана с Уилямс.
Накрая, но не на последно място, решението на Люис е трудно и защото има много сложни лични връзки между него и хора като Рон Денис.
Денис се чувства и демонстрира видимо разочарование от Люис, за когото е направил толкова много. Далеч съм от мисълта, че човек като Рон е действал воден от алтруизъм или нещо подобно. По-скоро много отдавна е разбрал каква перла е пилотът, който има по-тъмна кожа и коса, но и в много голяма степен именно емоцията в отношенията с Хамилтън пък струва много на прочутия тимшеф.
Няма как той да се чувства особено щастлив, че Хамилтън си тръгва и Люис го знае, и няма как да остана равнодушен…