След разгромната победа на Ред Бул в Унгария темата за легалността на предното крило на техните автомобили вече не можеше да бъде засенчена дори от изпреварването на Михаел Шумахер!
Допълнителна тръпка в скандала внесоха подозренията, че и Ферари имат „нередовно“ предно крило, макар то видимо да се „огъва“ по-малко.
Още в Германия снимките на Дарън Хийт ясно показаха, че предните крила на Ред Бул и Ферари стоят по-ниско над асфалта от тези на съперниците.
Проверката на комисарите на ФИА обаче не показа нищо нередно и всичко остана в сянката на зарята около размяната на местата на двете коли на Скудерията.
В Унгария картината се повтори и при превъзходството на „биковете“ напрежението се повиши.
Този път FOM пусна забавени кадри на движението на колите. На тях също се виждаше, че предното крило на Ред Бул стои по-ниско над асфалта, а това на Ферари е в позиция между тези на Ред Бул и Макларън. Техническият делегат на ФИА Чарли Уайтинг отново провери елементите и заяви, че всичко е според регламента, но за Белгия тестът ще бъде засилен!
Проверките, които комисарите направиха стриктно, следваха буквата на правилата. В точка 3.17.1 от техническия регламент е записано, че задният ръб на крилото трябва да стои на точно 86,650 мм (+/-2 мм) над основната равнина [на пода].
А за да видят дали има нередовно огъване при тази плоскост, маршалите приложиха в краищата (на точно 800 мм пред предната и на 790 мм от централната оси) сили с големина 500 N върху елементи с диаметър от 50 мм и измериха дали огъването надолу е над допустимите 10 мм.
Не бе намерено нищо нередно.
За да е по-простичко, ще кажа, че в задните външни краища на крилата поставиха тежести от по 50 кг и не видяха да има огъване над разрешения сантиметър!
Това обаче бе тестът до тук, а в Белгия ще има нов – почти сигурно с 1000 N или около 100 кг и теоретично крилото трябва да не се огъне над 20 мм.
Решението за това тестът да бъде увеличен пък е взето на базата на точка 3.17.8, която гласи, че ФИА си запазва правото да увеличи натоварването в пробите за стабилността на елементи, за които има съмнение, че се движат и с това се нарушава друг пункт от правилата, според който нищо, имащо значение за аеродинамиката на колата, не може да променя позицията си по време на движение.
Уайтинг изпрати писмо до екипите, че ще има завишен тест, но заводите не работят за две седмици и е любопитно какво ще стане, ако крилото този път не покрие теста, който не е описан изрично в правилата. А е още по-любопитно какво ще стане, ако го покрие, защото кадрите пак ще показват, че стои под допустимите 85 мм над асфалта.
Да, съгласен съм, че натоварването в точка 3.17.1 е малко, за да се мери подобно изкривяване. Изключителен специалист като Крейг Скарбъро чудесно разкри в блога си, че при малко над 110 км/ч крилата създават сила от общо 300 кг към пистата. От тях 140 се падат на предното крило, което значи по 70 кг на всяка от двете му половини. С други думи, с 20 кг повече от измерването и то само при малко над 100 км/ч. Ами при 300?
Според теорията при „затварянето“ на въздуха от страниците на крилата се образува тънка струя под колата и ефект на прилепяне, с който се вдига скоростта в обиколка с цяла секунда.
Презумпцията обаче в повечето теории е, че крилото се огъва, а това би могло да се хване и при поставянето на 50 кг, за които хората на ФИА твърдят, че изглежда не оказали никакво влияние и май структурата си била със същата твърдост като при съперниците и затова и май удвояването на натоварването нищо няма да промени.
Затова се вгледах и аз малко по-внимателно в снимките на нашия фотограф Любомир Асенов от Будапеща и някак не ми се видя крилата много да се огънали в ръцете на Фетел и Уебър и още по-малко при Алонсо и Маса.
Да, по-близо са до асфалта, ама май са си прави и всички графики, дето ги пуснаха с извити елементи надолу, може и да не са съвсем верни, защото по-скоро носът като цяло потъва напред.
Това според мен е по-вярната теория, която, разбира се, пак може да бъде нищена от правилата, но вече в друга плоскост и вероятно ще се върнем пак след време към теорията за използвания тип окачване от Ред Бул, за което списанието ни ClubS1 първо писа много подробно в майския си брой!
Ако с използването на някакви вълшебни амортисьори носът потъва, това ще значи, че слиза надолу и предната част на пода. Но това пък е почти невъзможно, при положение, че под него има дървена планка, която може да се износва само в рамките на 1 мм за състезание, а подобно нещо не е било установено нито в Германия, нито в Унгария. Разбира се, може да се предположи и че върхът на предната част на пода се повдига, но това изглежда вече несериозно.
При всички случаи обаче е крайно любопитно, ако изобщо има нещо нередно в предното крило на Ред Бул и Ферари, какво точно е то и прави ли наистина разлика от над секунда в обиколка.