Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Роб Уайт: Гордеем се от постигнатото с двигатели Рено II

Роб Уайт: Гордеем се от постигнатото с двигатели Рено II

67
0

Роб Уайт за работата на двигателите Рено през първата половина от сезон 2010 г. във Формула 1.

– В началото на сезона много се говореше за разхода на гориво и че колкото по-икономичен е един мотор, толкова по-важна ще е ролята му понастоящем. Така ли се оказа?

– Не и в решаваща степен. Консумацията на гориво е важна характеристика – отстъпва единствено на мощността по значение. Теглото на бензина на борда пък е пряко свързано с разхода. През 2010 г. дозареждането по време на надпревара е забранено и това има особено голямо значение по време на състезание, отколкото пред 2009 г. Всички отбори се трудиха върху този аспект от работата на агрегатите си. Но освен наличието на някои грешки в процес на работа, би било преувеличено да се твърди, че разходът на гориво е решаващ за представянето през 2010 г.

– По-рано тази година доста се изговори относно молбите за модификации от страна на няколко доставчици на двигатели. Каква точно е процедурата за подобно искане?

– Правилата, касаещи промени по вече хомологираните спецификации на мотори, са забележително прости. Не са разрешени никакви модификации поради каквито и да са причини с изключение на такива, които са предварително одобрени от ФИА. Това е същността на замразяването на двигателите. Това означава в същото време, че конкретните мотори не са в напълно статично състояние [от гледна точка на развитието]. Агрегатите ни са изключително модерни представители на този клон от автомобилостроенето и работят на лимита на възможностите си. Монтирането и използването им еволюират от година на година, а работният процес става все по-сериозен с увеличаване живота на двигателите и подобрението в представянето на болидите. От тази гледна точка всеки доставчик може да има напълно легитимни причини за искане на модификации – като например да се настрои гъвкавостта или да оправи проблеми по отношение на качеството, или да се справи с промени във веригата на доставките. Молбите приемат формата на разяснение относно причините за исканата промяна плюс точното й описание (включително чертежи на модифицираните части) и очаквания за ефектите от нея. Опитът ни показва, че ФИА внимателно преглежда всяко искане, като преди да одобри което и да е от тях, се консултира с останалите доставчици на двигатели. Системата работи добре за управление на промените така че да не са твърде много като количество и в същото време да отговарят на нуждите ни, тъй като продуктите ни са наистина крайно сложни.