Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Роб Уайт: Гордеем се от постигнатото с двигатели Рено I

Роб Уайт: Гордеем се от постигнатото с двигатели Рено I

99
0

Един автомобил се открои като най-бърз през първата половина на сезон 2010 г. във Формула 1 – RB6 на Ред Бул. Това си пролича и днес, след като Себастиан Фетел и Марк Уебър буквално пометоха конкуренцията си в квалификацията за Гран при на Унгария и отново окупираха първа редица на стартовата решетка. Това бе 11-и спечелен полпозишън в 12 битки за място на грида от биковете.

Изключително важна роля за представянето им обаче има не само шасито, дело на гениалния технически директор на отбора Ейдриан Нюи, но и двигателят, който и тази година е Рено. Отговарящият за доставяните от френската компания агрегати както на Ред Бул, така и на заводския екип на Рено, Роб Уайт направи равносметка на постигнатото до момента от хората във Вири Шатийон и техните продукти.

– Преполовихме сезон 2010 г. във Формула 1. Каква е равносметката дотук за двигателите на Рено?

– Не сме напълно удовлетворени, но въпреки това много се гордеем от постигнатото. Автомобили с двигатели Рено взеха 10 първи позиции в 11 старта, направиха 6 най-бързи обиколки и спечелиха 12 подиума, включително 5 победи. В Монако пък взехме първи троен успех от 1997 г. насам. Това е удовлетворяващо за целия екип във Вири, тъй като всички там работят непрекъснато, за да постигнем добро представяне и издръжливост. При нас има пълно равенство по отношение доставянето на двигатели и това ни отношение се подкрепя напълно от горепосочените резултати. Връзките ни с Енстън, разбира се, са най-близки поради редица исторически причини, но те получават абсолютно същите мотори и подкрепа както и Ред Бул.

– Имаше някои спекулации относно това, че двигателите Рено са по-слаби като мощност спрямо съперниците. Какво е виждането ви по този въпрос?

– Вярвам, че максималната мощност на агрегата Рено в използваемите режими на обороти не е толкова добра, колкото на някои от съперниците. Определени анализи и наблюдения подкрепят това твърдение, но е невъзможно да се посочи точна разлика – това може да стане единствено чрез сравнение на динамометър. Причините за дефицита се коренят в развитие на моторите през последните години и последователните цикли на хомологация. Промените по тях бяха ограничени от спортните правила още от 2007 г. Начинът на използване на агрегатите обаче също претърпя определени промени. На два пъти например бяха намалявани максималните обороти, животът на двигателите бе удвоен, бе инсталирана и след това премахната системата KERS, сега вече няма и зареждане по време на състезанията. Всичко това изискваше пренастройване на моторите и определени модификации. Доставчиците работят в рамките на тези правила, за да развиват продуктите си, състезаващи се в момента. Разбира се, за поведението и представянето на един агрегат, значение има не само максималната мощност, но и други характеристики от работата му. Гъвкавост, издръжливост на топлина, тегло, здравина – всичко има принос, макар автомобилът наистина да е най-чувствителен към конските сили. В Рено сме решени да доставяме възможно най-конкурентоспособни двигатели и сме уверени, че това е възможно при настоящите правила на ФИА. Но не можем да сме доволни, след като мощността ни изостава спрямо тази на съперниците.