Шпионите в Турция докладват – част втора.
Битката за инерционния амортисьор беше загубена 4 дни преди ГН на Турция, когато съдът се съгласи с интерпретацията на ФИА, определяща го като подвижен аеродинамичен елемент. Дори и да се съгласим с всички тези аргументи, от ФИА би трябвало да са наясно с тях още през септември 2005, когато Рено за първи път ги информира за системата.
ФИА твърди, че Рено не са разкрили достатъчно детайлно всички възможни предимства, които биха могли да получат, както се изисква в член 2.4, параграф 5. Но нима това би променило нещо? На всичкото отгоре, ФИА се оказа в много деликатна ситуация след като според отсъждането на съда всяка кола в питлейна е нелегална, тъй като всички имат т.нар. подобни устройства. Единствената причина за съществуването им е да се регулира притискането и това очевидно е аеродинамична функция. Всяка кола може да се движи и без такъв него, следователно те не са нужни на окачването.
Ферари също се оказа обект на дискусии след като пристигнаха на пистата с почти напълно покрити задни гуми. Това бе нова стъпка в развитието на капаците, който те използват от първото състезание тази година. Ферари ги интерпретира като част от спирачните канали и специално за този компонент правилата разрешават да е подвижен въпреки влиянието му върху аеродинамиката.
“В този случай,” обясни Чарли Уайтинг, “няма спор кое е основно и кое второстепенно предназначение.”
Оплакването на Макларън беше малко по-съобразително след като те изтъкнаха, че задните гуми на Ферари всъщност нарушават правилата на закрития парк, според които отборите могат да ги сменят, но с капаците Ферари автоматично сменя и спирачния канал, а това несъмнено е забранено. ФИА обаче не се придържа към логиката на Макларън.
В Уокинг предстоят промени, тъй като Мерцедес възнамерява да придобие по-голямата част от акциите на Макларън през следващите 3 месеца. Немският производител притежава 40 процента от акциите закупени през 1999 и сега новият президент, Дитер Цетше не е доволен от представянето на отбора в момента демонстрирано от петото място на Педро де ла Роса в Истанбул и иска да се сдобие повече контрол върху отбора. Отделно Мерцедес биха желали да подобрят маркетинговата си кампания като използват едно и също име за колите си на пистата и тези по шосетата. С повечето пари идващи от Бърни Екълстоун и намалените разходи в резултат на промените в правилата, Формула 1 се превръща в доста по-ефективно начинание за големите производители. Най-голямото препятствие за подобна сделка в момента е цената, защото според вътрешни източници Рон Денис иска твърде много пари. Затова Мерцедес изчаква, но въпроса е – дали могат да принудят по някакъв начин Рон да свали цената?
Що се отнася до пилотите през следващия сезон шансовете на Люис Хамилтън се увеличават. Де ла Роса официално е потвърден само до Монца. Твърде е възможно след това Макларън да изпробва или Гари Пафет, или Люис, който ще приключи ГП2 сезона на Монца.
В Рено изборът на пилоти вече е направен и до Фисикела и Ковалайнен ще има 2 тест пилоти – Нелсон Пикет младши като инвестиция в бъдещето и Рикардо Зонта заради опита му с гумите на Бриджстоун. Тойота вече освободиха бразилеца, защото той искаше твърде много пари. Междувременно слуховете за бъдещето на Флавио Бриаторе се засилват след като “Хелоу”, едно от жълтите списания в Англия, обяви по-рано тази седмица предстоящото му оттегляне. В същото време вицепрезидента на Рено Ален Дасас потвърди, че Флавио ще остане за още 2 години и това изглежда по-вероятно. Бриаторе наскоро каза на президента на Рено Карлос Госн, че според него Рено ще поеме лидерството от Ферари във Формула 1 след като Жан Тод, Рос Браун и Михаел Шумахер се оттеглят. Ако възнамеряваш да се пенсионираш едва ли ще предприемеш подобна вътрешна кампания. Единственият въпрос е дали Флавио е прав с теорията си за Ферари. Ще видим на Монца.
Уилямс преговаря с немския пилот Тимо Глок, който в последно време направи няколко впечатляващи състезания в ГП2 и той или ще се присъедини към Нараин Картикян, или ще го замени. Още 2 отбора проявиха интерес към Глок, който вече е бил във Ф1 с Джордан през 2004. Едните са БМВ, другите – Хонда, които искат да се застраховат в случай, че Антъни Деивидсън получи титулярно място в Супер Ажури. БМВ имат още една опция в лицето на Себастиан Фетел, който в изминалото състезание пое ролята на петъчен тестър от Робърт Кубица. 19-годишният пилот записа най-добро време в петък с много лека кола, но въпреки това предствянето му бе впечатляващо. Проблемът с Фетел е, че е пилот на Ред Бул и трябва да им бъде върнат през 2009.
БМВ си тръгна от Турция с 0 точки, като петата и осмата позиция на стартовата решетка се дължаха на меки гуми Мишелин. Повечето от останалите отбори каращи с Мишелин последваха препоръката на френския производител и предпочетоха по-твърди смески. Разликата беше 0.5 сек./об., но меките смески имат склонност към грейнинг и точно това се получи в състезанието. Кубица с неговия твърде агресивен стил имаше силен старт, но след това изостана заради силния грейнинг. Хайдфелд, който има по-плавен стил на каране, не успя да покаже дали и при него щеше да се наблюдава същия проблем след като беше сред жертвите на старта.
Ралф Шумахер също беше замесен в сблъсиците, изгуби предно крило на старта и не можа да посочи кой всъщност го е ударил. След ранен питстоп и смяна на стратегията, той кара добре с меките гуми на Бриджстоун и финишира седми. Трули, който избра по-твърдата смеска, беше със секунда на обиколка по-бавен.
И последно, представянето на Хонда потвърди, че подобрената им форма от Унгария не е била случайност след като Бътън финишира 4ти, само на 7 секунди от Алонсо и Шумахер. Ново предно крило пристигнало директно от тунела и променено предно окачване водят отбора от Бракли в правилната посока.