Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 GPMA и предложенията на Еклестън

GPMA и предложенията на Еклестън

35
0

Снимки: GEPA Images

В задължително оборудваните с климатици зали за почивка на екипите от Формула 1 в Бахрейн витаеше един конкретен въпрос. Не, не ставаше дума чий двигател е най-мощният или кой ще се адаптира най-успешно към новия формат на квалификациите.

Въпросът бе дали най-сетне ще настъпи мир в F1, след като Бърни Еклестън по последни сведения бе предложил на отборите и производителите две места в борда на Formula One Administration (FOA) и немалка част от приходите на Формула 1 след 2007 г.

FOA, разбира се, е под управлението на SLEC – инвестиционния концерн, 25% от който понастоящем държи семейният холдинг на Еклестън – Бамбино Тръст. Останалите акции бяха собственост на трите банки, наследили ги от забравения вече Лео Кирх.

Така или иначе тази организация едва ли е последната при взимане на решения относно спорта.

Но ако се абстрахираме от парите и обобщим доста грубо ситуацията, офертата за местата в борда е все едно верига супермаркети да предложи на основните си доставчици място в складовия отдел (а не в управата) за уталожване на разправии помежду им.

Дали две места са достатъчни при гласуванията вътре в SLEC? Едва ли. Могат ли да се чувстват “доставчиците” обидени от ниското ниво? Вероятно. Биха ли се затруднили толкова конкурентни компании да изберат само един представител, който да обединява всички? Напълно. И накрая, дали изключените от офертата биха се разсърдили от игнорирането? Абсолютно сигурно.

При това положение “доставчиците” – отборите от Формула 1 на автомобилни компании – ще приемат ли? На базата на настоящата информация е малко вероятно – въпреки приказките, че едва ли не още в Бахрейн GPMA ще подпише новия Конкорд.

Защо въобще им трябва да приемат? В момента има две фракции – тимовете с Бърни и тези против него.

Шест екипа подписаха продължението на Конкорда – Ферари, Ред Бул, Мидланд, Торо Росо, Уилямс и… вече Супер Агури.

Има ли смисъл в такъв случай Еклестън да им дава място в борда на FOA?

Подписите на членовете на GPMA (Grand Prix Manufacturers Association) обаче Бърни още няма. Те му убягват от четири години и би трябвало да са целта на англичанина – особено след като президентът на ФИА Макс Мозли вече използва май всички познати му трикове, за да ги накара да подкрепят SLEC.

Очевидно е, че според информациите предложението на Еклестън привидно лишава от избирателни права Ферари и петте независими отбора, които вече са с него. Но би било твърде наивно да се вярва, че Лука ди Монтедземоло, вярващ в това, че “Ферари е Формула 1”, не би настоявал компанията му да получи място във FOA просто заради това, че е Ферари. Той не би допуснал един Рон Денис или Ник Фрай да седи до Бърни на заседания на борд, в който хората от Маранело не са включени…

Сър Франк Уилямс, състезател до мозъка на костите си, също едва ли би преглътнал един Флавио Бриаторе да има по-голямо влияние в спорта от него – единствения останал основател на отбор.

А Дитрих Матешиц би ли приел да му подрежат крилата, при положение че има цели два отбора?

При тези обстоятелства дали Еклестън би предложил на членовете на GPMA тези две места, игнорирайки лоялните си съюзници, особено като се имат предвид господата Ди Монтедземоло, Уилямс и Матешиц? Подобна стратегия дотолкова граничи с откровена опасност, че направо се превръща в немислима.

Ако предположим, че Еклестън е …

FOA (Formula One Administration) е една от няколкото компании под контрола на Бърни Еклестън. Заедно с нея такава е още FOM (Formula One Management). Съществува още една фирма, занимаваща се конкретно с пътуванията – Formula One World Travel.

С най-висок статут от гореизброените е FOA, която е едно стъпало под Formula One Holding, а всички те съответно се управляват от SLEC.

По сравнително стари данни (последните известни са от лятото на 2004 г.) бордът на FOA се състои от трима души.

При последната сделка обаче, при която CVC Partners купи 75% от търговските права на Формула 1, се предполага, че тази компания и Бърни са се договорили за правото да …