Снимки и графики: Sauber Petronas
Хипермодерният аеродинамичен тунел на Заубер бе първата стъпка на швейцарския тим към сериозно подобряване на представянето му в Гран при. Екипът продължава да търси нови начини за оптимизиране конструирането на болидите си и скоро представи суперкомпютър, наречен АЛБЪРТ. Той е не само един от най-мощните във Формула 1, но и в автомобилната индустрия въобще.
Компютърът е дело на швейцарската компания DALCO и има общо 530 процесора AMD Opteron, разположени в High-Density Cooling Enclosures
(специално конструирани контейнери с повишено охлаждане).
Софтуерът е предоставен от Fluent.
Технологията CFD (Computational Fluid Dynamics) анализира аеродинамични компоненти и ефективността им е неизменно допълнение към аеротунела.
– Аеродинамиката става все по-важна. От нея вече зависи около три четвърти от представянето на автомобилите в днешната F1. От това и значението на CFD се увеличава – обяснява Петер Заубер.
В Заубер работят със суперкомпютри от години. Задачите обаче стават все по-сложни и комплексни, което увеличава изискванията спрямо възможностите на програмите. Затова и АЛБЪРТ е приблизително 30 пъти по-мощен от предшественика си! Това позволява значително намаляване на времето за изчисления, както и усложняване на задачите, покривани от компютъра. Тези възможности са подплатени от впечатляващи технически данни. Суперкомпютърът може да прави максимум 2.3 Tflop/секунда и разполага също така с 1 ТВ RAM и 11 ТВ харддиск. Това означава, че АЛБЪРТ може да направи 2 332 000 000 000 операции в секунда (за да се постигне подобно нещо, цялото население на Цюрих трябва да умножава на всеки четири секунди в продължение на цяла година), а пространството за съхранение на данни е съответно 1 085 440 мегабайта + 10 880 гигабайта.
Решението за това какви процесори да се използват е на DALCO. Моделът, избран от тях – AMD Opteron – позволява работа по отделни задачи в един и същ проект. Всички те са разположени в уникална конфигурация в специалните контейнери на American Power Conversion (APC), състояща се от общо 10 групи. Отделните контейнери са с ширина един метър, дълбоки са 1,20 м и високи 2,30 м – цялата конструкция е дълга 10 метра и тежи 18 тона. АЛБЪРТ е оборудван също така с устройства за непрекъснато захранване с електричество, тъй като прекъсването му може да доведе до загуба на сериозно количество информация.
Софтуерът за CFD изчисленията е дело на