Жак Вилньов се завърна в голямата игра през изминалия месец и то с гръм и трясък.
На 18 август, първо без много шум, между другото, канадецът посети завода на Петер Заубер в Хинвил. Пътувал за къщата си във Вийарс, Швейцария и се отбил да види новия аеротунел. Единствено фактът, че бе престоял там над 3 часа, подсказваше много по-сериозни отношения между двамата от обичайния контакт във Формула 1 на един пилот, който очевидно търси път обратно. По-късно стана ясно, че всъщност тогава са договаряни конкретни условия около евентуалното завръщане на канадеца в Гран при, откъдето си тръгна преди една година с огромно огорчение от раздялата с БАР.
Посветени във кухнята на Заубер колеги разкриха, че тогава Жак практически е одобрил договор, какъвто навремето подписа Нелсън Пикет с Бенетон, след като бе спечелил 3 титли, но се бе сринал с тима на Лотус.
Контрактът е с минимална база от не повече от 1 млн. долара и премии за всяка спечелена точка. Преговорите между мениджъра на Жак Крейг Полок и Петер Заубер продължили още два дни след това в Цюрих.
В същото време в Рено конфликтът между Ярно Трули и Флавио Бриаторе набираше скорост. В Белгия италианецът водеше, но изведнъж намали темпото и се оплака от колата, която не стояла добре на трасето. Инженерите изследваха телеметрията пункт по пункт и не намериха нищо. Въпреки това за Монца в началото на септември за Ярно бе построено напълно ново шаси. И там обаче италианецът бе неузнаваемо слаб и логично дойде новината, че е освободен от тима с незабавен ефект. Бе обявен и дългоочакваният му контракт с Тойота. Ярно получи и разрешение да участва в тестовете на японския екип на Силвърстоун преди китайската Гран при.
Голямата сензация обаче дойде от Рено, които съобщиха, че в същата сесия за тях ще кара, не кой да е, а Жак Вилньов!!!
А в първия ден на тестовете дойде и още по-важна новина. Заубер разпространи комюнике, че е подписан двугодишен договор с канадеца за 2005 и 2006 г. Шампионът във Формула 3000 Витантонио Лиуци щеше да участва в тестовете след Китай на Херес, но без шанс за титулярно място и прие да стане тест пилот във Ферари.
Ден по-късно Рено съобщиха, че гласуват доверие на Жак да се бори за честта на тима и в последните три състезания от сезона. Бриаторе благодари на Петер Заубер за разбирането.
Така Вилньов се превърна отново в център на вниманието на цялата F1. Бърни Еклестън очевидно бе доволен, защото не спираше да твърди че на Гран при й трябвали личности като канадеца. Бърни го прегърна в Шанхай, където Жак пристигна след доста перипетии заради сложната процедура по изваждането на китайска виза и наложилата му се на паспорта, която трябваше да стане за часове.
Михаел Шумахер коментира, че се радва да види стария си конкурент и му пожела успех в дългия път отново практически от нулата.
Нашите френски приятели ни изпратиха това интервю с пилота часове след завръщането му отново в кокпита, отново между най-добрите.
– Жак, след почти дванайсет месеца извън състезанията лесно ли свиквате отново с колата, със скоростта?
–
Нека да кажем, че е лесно, нали се държа на пистата. Сериозно, автоматиката и принципното управление са същите, но има и доста нови неща. Трябва да се научат, да се свикне. Имам шанс, че работя с много опитен екип, които прави живота ми по-лек, отколкото би могъл да бъде.
– Как протече първият ви ден и как се развиха нещата след това?
–
В началото направих пакет от обиколки, без да работя по колата. Не може веднага да се пипа по автомобила, да се търси бързина. Всичко бе настроено консервативно. Целта не само на първия ден, но изобщо в началото бе да се уточни позицията ми в кокпита, движението на ръцете, да установим връзката с тима, да се запозная с хората. Все пак е по-леко, защото съм работил с Рено в Уилямс през 1996 – 1997 г. и познавам поне част от екипа по моторите.
– След толкова дълго отсъствие, проблеми с физиката?
–
Мисля, че ще става все по-лесно и че усилените ми тренировки през последните два месеца дават резултат. Но колите са прогресирали изключително много за една година, някъде от порядъка на 3 сек, това е наистина много. Върху карането те не се усещат осезаемо при завоите, спирането, ускорението. Двигателите са по-силни, гумите държат повече. Усещането не е много различно в управлението, но се отразява на физиката. Всичко става с 3 секунди по-бързо за една обиколка.
– Вторият ден по-комфортен ли бе?
–
Продължих работата предимно по настройките на позицията ми. Уточнихме още по-добре седалката. Но още не се чувствах комфортно в колата, всъщност още не съм 100% сигурен в позицията си, но още втория ден направих 66 тура.
– Когато преди една година си отидохте, една от основните причини за това бе по-добрият успех на съотборника ви, амбициран ли сте за реванш?
–
Предпочитам да се съревновавам с някого като Фернандо, който е доказал, че е много бърз, който има много добра репутация, който е много агресивен. Завръщането във Формула 1 след дванайсет месеца обаче в коли, които са спечелили 2 или 3 сек не е никак лесно и не мисля, че някой наистина очаква веднага да съм по-бърз от него. Имам доста повече опит и се надявам и това да стане, но не веднага.
– Кога наистина се свързаха с вас от Рено?
–
Всичко бе много сложно и стана много бързо. Всъщност точният отговор е, че всичко стана много бързо в един разговор с Флавио.
– Какво е целта сега?
–
Повече от ясно е – да победим БАР за второто място в шампионата.
– Битката точно с тях допълнителен дразнител ли е?
–
В някаква степен… След начина, по който се развиха нещата миналата година.
– Вие сте изключително популярен във френскоговорещия свят, но с ангажимента ви не бе даден шанс на французина Франк Монтани да се пробва в реална надпревара. Не ви притеснява тази ситуация?
–
Няма пилот, който да не се стреми към позицията, която заемам в момента. Това е всичко, което мога да кажа по въпроса. Това не променя нищо за него, нито пък тимът – отношението си към него. Не мисля, че това трябва да го натъжава. Той има своята позиция. Работи чудесно и съм сигурен, че неговият шанс ще дойде. Нека бъде малко търпелив, така е с всички.
– Вече имате договор със Заубер, но изглежда ви предстоят две нелеки години, това ли бе единственият вариант?
–
Когато нещата не вървят добре, няма много кандидати за дадено място и обратно, когато нещата потръгнат, се намират много. Точно както беше в БАР.
– Но защо не изчакахте, да се изясни ситуацията на Дженсън Бътън с БАР и възможността да се върнете там, където работихте дълго?
–
Защото отдавна разговарям с Петер Заубер и високо оценявам човека и усилията, които той полага за изграждането на една нова структура. Това е екип, в който няма игри и политика, където винаги всичко е ясно. Това освен всичко друго бе единственият екип, който наистина се отнесе към мен с респект и преговаряхме сериозно. Усетих пълната подкрепа и желание на Петер Заубер и хора да ме видят в кокпита. Нямаше да бъде коректно от моя страна да отлагам нещата дълго време.
– Има и други екипи, в които няма политика…
–
Всичко зависи от това какво разбирате под политика. Има агресивна политика – тогава когато казвате на глас всичко, което искате. Има и друг тип политика, когато правиш нещата не така явно, но на важните съвещания, зад кулисите. Това е по-опасната позиция. Не знам дали Заубер има подобен подход или не наистина, но поне за толкова години не съм го усетил и това е, което ме зарежда позитивно.
– Заубер със сигурност не е между топ 3 във Формула 1, където вие …