Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Малкълм Уилсън и Йост Капито: “Титлата при марките е по-ценна за нас”

Малкълм Уилсън и Йост Капито: “Титлата при марките е по-ценна за нас”

51
0

От: Йордан Севов
Снимки: Ford

В съботната вечер на рали Кипър имах удоволствието да вечерям с шефовете на заводския отбор на Форд Малкълм Уилсън и Йост Капито. Уилсън изпълнява ролята на главен мениджър на М-спорт (заводския отбор на Форд), а Капито отговаря за отдела по изследване и развитие.
Разговорът определено бе приятелски и бях впечатлен, че двамата казват много повече от шефовете на екипи във Формула 1. Отговарят откровено на всички зададени въпроси, като за някои определено молят да не бъдат цитирани.
Първият въпрос към Уилсън разбира се бе свързан с развитието на течащото рали. Шефът на М-спорт бе доволен от развитието на състезанието до момента, като се надяваше, че Марко Мартин ще има възможност да атакува по-сериозно съперниците си през последния ден и ще се бори за победа. “Все пак не трябва да се рискува всичко”, отговаря на втория въпрос Уилсън още преди той да е зададен. “В световния рали шампионат не може да се бориш за победа в абсолютно всяко състезание. Някъде рискуваш, някъде караш на сигурно, като разбира се целта е една: да си на върха в класиранията в края на годината. От финансова гледна точка, нещата в последно време се влошиха. Стагнацията в глобалната икономика се усети и в рали спорта. Хубаво е да се печели, но рисковете трябва да бъдат внимателно преценени. Да се види реално, къде може да се спечели и къде не си заслужава да се рискува напразно. Ние даваме на пилотите си първокачествена екипировка и не искаме да получаваме разрушени коли в замяна. Много от младите не осъзнават това, което се прави за тях. Ние обаче сме много доволни от двамата наши пилоти. За нас обаче титлата при конструкторите е по-важна от тази при пилотите. Да вземем за пример миналата година, това което стана в Ситроен.”
“Щяхме да постъпим по същия начин”, допълва Йост Капито. “Не е лесно за един пилот да кара така, че да види финала. Да не направи всичко възможно за да спечели, пък макар и с риск да отпадне. Но от Ситроен реагираха по най-правилния за тях. Ние щяхме да реагираме по подобен начин. Сигурен съм, че за Себастиян (Льоб) ситуацията е била крайно неприятна. Но интересите на тима са над тези на пилота. Ние сме тези, които правим големи инвестиции. От друга страна Льоб е млад пилот и със сигурност му предстои да спечели титлата при пилотите. Не искам да ме разбирате погрешно, като се има предвид и че Марко все още не е подписал договора си с нас за следващата година. Нашето мнение за нашите пилоти е положително, но това не ни пречи да наблюдаваме и останалите.”
“Скоро не е имало пилот като Себастиян”, започва Уилсън. “Амплитудата в неговото представяне е невероятно рязка. Принципно пилотите в рали шампионата израстват постепенно. При Льоб този процес бе много по-бърз още във втората си година при големите той имаше шанс да се бори за титлата. Благодарение на него и на Сайнц Ситроен през миналата година спечелиха при марките. Няма как подобно развитие на кариерата му да не прави впечатление на всички, дори на противниците му. Още повече, че той се занимава с рали спорт от скоро.”

За да останем на тема пилоти, следващият ми въпрос е как отбора избира пилотите си. “Наблюдаваме голям кръг от пилоти”, започва Уилсън. “Да вземем за пример Яне Туухино. Той кара за нас на рали Швеция на мястото на Франсоа (Дювал). Яне е много добър пилот, но все още няма достатъчно опит. Бяхме много доволни от представянето му в Швеция. Ще му дадем шанс да кара и във Финландия за нас. Това разбира се не означава, че се отказваме от Дювал. Просто за отбора ще бъде от полза да изпробва нови възможности от една страна и от друга Туухино познава по-добре условията в скандинавските ралита, което от своя страна е предпоставка да донесе повече точки за отбора. Антони Вармболд също е добър пилот, който имаме възможност да наблюдаваме от близо. Преценката за един пилот не се гради от едно рали трябва известно време, за да бъде оценен. В по-долните класове също има пилоти, които наблюдаваме и подкрепяме. Имаме връзка с Яри Мати Латвала, но все още е рано да се говори дали той ще намери място при нас. Всичко е въпрос на време, бъдещето ще покаже.”
Относно целите за тази година и двамата шефове отговарят еднозначно. “Ще се борим за титлите и при пилотите и при марките. Да бъдеш победител в рали шампионата е нещо, желано от всеки отбор и пилот.”

Връщаме се на въпросите свързани по-скоро с тима. “Екипът ни се състой от 135-150 човека, като на всяко рали присъстват около 35-40 човека от тях”, разказва Малкълм Уилсън. С интерес научавам и мнението на двамата относно …