Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Гран при на Испания – истинският тест за новите правила и системи...

Гран при на Испания – истинският тест за новите правила и системи в F1

50
0
Гран при на Испания,Каталуния

Изпреварванията на пистата Каталуния са пословично трудни (изключваме Монако, тъй като там всичко е тотално различно от която и да е друга писта в календара на Формула 1). 16 от 20-те старта на трасето до Барселона са спечелени от полпозишън. Броят на задминаванията е едноцифрен: нормалните изпреварвания за позиция възлизат средно на 2,3 на състезание. Точно заради това Гран при на Испания ще е истинският тест за новите правила във Формула 1 през 2011 г. От екипа на Мерцедес правят преглед на ситуацията досега след четири интересни надпревари от световния шампионат.

– Основното препятствие за извършване на изпреварвания на Каталуния е фактът, че 880-метровата главна права е предшествана от бързия 16-и завой. Дори след появата на шикана в зоната на 14-15 завой все още е трудно да се остане близо до преследван съперник точно в тази крива. При сравнително малки разлики в скоростта на автомобилите изпреварването става още по-трудно. Заради провеждането на тестове пък настройките и гумите са максимално оптимизирани, което означава, че има по-малки вариации в представянето и стратегиите от обичайно.

Нивото на аеропритискане се следи от онборд сензори, а колкото повече приближаваш съперник пред себе си, толкова повече пада то. Загубата е за целия автомобил, но е по-ясно изразена в предната част – от там идва и тенденцията за дестабилизиране и недозавиване. Намаляването на аеропритискането започва при разлика между колите от 3,5 сек. При 1 секунда вторият болид губи приблизително 7% от цялото си аеродинамично прилепяне. При 0,5 сек загубата отива на 12%.

– Броят на изпреварванията се изчислява в Мерцедес посредством комбинация от видео, времева информация и GPS технология. Методологията включва няколко категории задминавания – между съперници от различни отбори, смяна на позиции при спиранията в бокса и т.н. Тези между съотборници например попадат в отделна графа, защото един пилот може да реши да пусне съекипника си. Изпреварването на състезател от последните три тима също е в друга графа, тъй като има съвсем различна стойност за стратегията. Няма стандартно определение за истинско, реално изпреварване, така че може да се стигне до различни заключения според използвания метод. Важно е да има постоянство в подхода, за да се постигне цялостна точност.

– В Барселона през 2008 г. са направени 11 изпреварвания, през 2009-а – 3, през 2010-а – 10. Статистиката за 2008 г. обаче включва задминавания, направени заради повреда на кола или грешки, докато в тази за 2010-а са включени изпреварванията на най-бързите автомобили спрямо пилотите на най-малките три тима. Броят на нормалните задминавания при това положение е следният: 2008 – 2, 2009 – 3, 2010 – 2.

– Броят изпреварвания не само нарасна значително в сравнение с 2010 г., но и се увеличава с всяка изминала надпревара: от общо 30 в Мелбърн (всички видове задминавания) до 112 в Турция. Размяната на позиции между коли на различни отбори скочи повече от два пъти между Мелбърн и Сепанг. В Турция например те бяха 31, а в Австралия – 12 и на Сепанг – 29. Изпреварванията, направени с помощта на DRS, се увеличиха значително – от 5 в Мелбърн на 40 в Турция. В проценти това означава, че DRS е участвал в 17% от маневрите в Австралия и в 36% в Истанбул.

– Общият брой изпреварвания досега е както следва: Австралия 30, Малайзия 70, Китай 90, Турция 112. Нормалните задминавания и тези с помощта на DRS са: Австралия 17, Малайзия 48, Китай 53, Турция 71. И макар да няма гаранции как ще се развие състезанието в Барселона, то предположението е, че този път ще има сериозна дейност по пистата по време на надпреварата.