Гран при на Китай е пети кръг от световния шампионат на Формула 1. Надпреварата се провежда на пистата Шанхай Интернешънъл Съркюит. F1 отсъства в продължение на пет години от Китай заради пандемията от COVID-19. При завръщането на първенството там уикендът се оказа първия, който се провежда по променения спринтов формат. Първоначалните реакции бяха, че това не е особено разумно с оглед на няколкогодишното отсъствие от пистата. Впоследствие обаче доста пилоти, включително Макс Верстапен, който отправи критики за насрочването на точно този формат за Шанхай, отбелязаха, че промяната в правилата е помогнала.
Става дума за това, че след спринта отборите и състезателите могат да правят промени в настройките на болидите. До миналия сезон квалификацията за Гран при старта бе в петък и след това колите влизаха в режим на закрит парк. Това означава, че нищо по тях не можеше да се пипа или се стигаше до наказание. В събота сутринта имаше тренировка, която всички смятаха за безсмислена, след като не мога да променят нищо. От този сезон в петък се провежда квалификацията за спринта, в събота сутринта – самият спринт, а в събота следобед – квалификацията за Гран при старта. По този начин екипите получиха възможност да правят промени. Верстапен например отбеляза, че вчерашният спринт е дал идеи на Ред Бул и след някои изменения в реглажите болидът му е вървял дори по-добре в сесията за разпределение местата на грида.
Верстапен спечели първата позиция на стартовата решетка за Гран при на Китай
До него на първа редица ще е съотборникът му Серхио Перес. Фернандо Алонсо (Астън Мартин) се класира на втори ред заедно с Ландо Норис. Оскар Пиастри с втория Макларън и Шарл Льоклер са съответно пети и шести. Карлос Сайнц запази седмото си място, след като стюардите на Гран при на Китай отхвърлиха протеста на Астън Мартин. Отборът от Силвърстоун претендираше, че испанският пилот на Скудерията бе неправомерно пуснат обратно в квалификацията след катастрофата си в Q2. До Сайнц ще е Джордж Ръсел (Мерцедес). Топ 10 допълниха Нико Хюлкенберг (Хаас) и Валтери Ботас (Заубер).
View this post on Instagram
Според доставчика на гуми Пирели възможните стратегии за Гран при на Китай са различни варианти на две спирания в бокса
В три от случаите може да се стартира с медиум. Възможностите са:
- медиум (14-20 об.) – хард (35-41 об.) – медиум до финала;
- медиум (14-20 об.) – хард (33-39 об.) – хард до финала;
- медиум (15-21 об.) – хард (39-45 об.) – софт до финала.
Четвъртият вариант е старт със софт (9-15 об.) и два стинта с хард до карирания флаг.
От Пирели промениха минималното налягане в предните гуми за състезанието от 26 на 27 psi.