Начало Formula E News 25 години от смъртта на Аертон Сена

25 години от смъртта на Аертон Сена

736
0
Аертон Сена
Аертон Сена, снимка АТР

Днес се навършват 25 години от смъртта на Аертон Сена. Легендарният бразилец катастрофира фатално на пистата Имола по време на Гран при на Сан Марино, водейки колоната със своя Уилямс. И накара света да плаче. Ден преди това от този свят си отиде и австриецът Роланд Ратценбергер, превръщайки уикенда на Имола в най-чернят в историята на спорта.

Времето минава бързо и много неща в спорта се случиха оттогава, но споменът за Сена винаги остава. Както и изключителната му скорост, невероятното желание за победа, несломимият му дух. Те са били вдъхновение за мнозина състезатели и за фенове, карайки ги да гледат надпреварите и да търсят онова вълнение, което той предизвикваше с битките си по пистите.

Аертон Сена, снимка АТР

Аертон Сена да Силва е роден на 21 март 1960 г. в Сао Пауло. Първите си стъпки в моторните спортове прави с картинг още на 4 години.

Когато навършва 13 започва да се състезава професионално и след това печели шампионата на Южна Америка през 1977 г. Той участва и в няколко европейски картинг състезания и прави силно впечатление на специалистите.

И през 1981 г. Аертон пристига във Великобритания, вземайки участие в шампионата на Формула Форд. След като печели титлата на следващия сезон, преминава в британската Формула 3 за 1983 г. След оспорвана битка с Мартин Барндъл, Аертон е шампион, което му отваря пътя към Формула 1. През същата година той прави забележителен тест за Уилямс. Но в крайна сметка подписа с Толеман.

Аертон Сена и Франк Уилямс, снимка Уилямс

Сена прави дебюта си в Гран при 4 дни след 24-ия си рожден ден – на 25 март 1984 г. в Гран при на Бразилия с Толеман. Проблем с турбото обаче води до ранното му отпадане. В следващите 2 състезания обаче той не само завършва, но е 6-и и печели първите си 2 точки (тогава за шесто място се дава 1 точка).

На 3 юни Сена показва пълния си потенциал в Гран при на Монако. Вали проливен дъжд и пилотите едва удържат колите на мокрото трасе. Камерите обаче започват да показват все по-често пилота с жълтата каска и №19, който постепенно си пробива път напред. И прави и най-бързата обиколка. Заради лошите условия обаче състезанието е спряно и Сена остава 2-и, само на няколко секунди зад Ален Прост с Макларън.

Аертон е разочарован, защото е по-бърз от Прост и смята, че е можел да спечели. До края на сезона той още 2 пъти е на подиума.

Аертон Сена
снимка Хонда

За следващия сезон е привлечен в тима на Лотус. Още във втория старт за 1985 г. в Португалия той печели първата си победа във Ф1. Това става след старт от полпозишън при изключително тежки условия на наводнената писта. До края на сезона печели още веднъж в Белгия, но многото технически проблеми не му позволяват да се бори за титлата.

За 1986 и 1987 г. отново взема по 2 победи, но няма шанс да се бори с по-бързите коли на Уилямс. За 1988 г. обаче той е привлечен от Рон Денис в Макларън. Там той става съотборник с Прост и двамата правят един от най-великите дуели в спорта, донасяйки и най-големите успехи за Макларън. В първия сезон Сена е шампион, а на следващия Прост.

Аертон Сена
Аертон Сена, снимка Хонда

За 1990 г. французинът преминава във Ферари, но дуелът им продължава с пълна сила. Сена печели битката и титлата през 1990 г., а на следващата взема 3-ата си корона след борба с Найджъл Менсъл и неговия Уилямс. За 1992 и 1993 г. Аертон остава в Макларън, но губи титлата първо от Менсъл, а после и от Прост, като двамата обаче разполагат със значително по-бърз автомобил – този на Уилямс.

В края на 1993 г. пред Сена се чуди – дали да остане в Макларън или да приеме офертата на Франк Уилямс. В крайна сметка приема предизвикателството и подписва 2-годишен договор с Уилямс. Аертон иска да спечели още титли и победи, но съдбата му е отредила друго…

Какво доведе до инцидента на Сена така и не стана ясно, като има няколко теории.

Кои са те ще си припомним от обяснението на Иван Тенчев в епизод 381 на рубриката Попитай Тенчев.

Аертон Сена
снимка АТР

Ако сте намерили правописна грешка, моля уведомете ни като маркирате текста и натиснете Ctrl+Enter