Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Алисън: Рено R31 е дързък, но провалил се експеримент

Алисън: Рено R31 е дързък, но провалил се експеримент

44
0
Джеймс Алисън

Техническият директор на Рено Джеймс Алисън обръща поглед към сезона, който приключва този уикенд в Бразилия. Болидът на Рено R31 се оказа разочарование в немалка степен, но отборът вече е съсредоточен върху следващия сезон.

– Какво е обобщението за Гран при на Абу Даби?

– Труден уикенд за нас, но като се има предвид характерът на пистата, това бе очаквано. Изявиха се най-лошите черти на R31.

– Интерлагос е съвсем различно трасе – какви са най-големите технически предизвикателства?

– Изкачването на хълма към първи завой е доста дълго и там има възможност за изпреварване, така че е важно максималната скорост на автомобила да не е прекалено ниска. Завоите в средната част обаче са сравнително дълги и бавни, а за това се изисква по-високо ниво на аеропритискане. Трябва да се намери правилният компромис между тях. Пистата е и доста неравна, а това прави механичните настройки особено важни. На Интерлагос често вали, при това без предупреждение и в моменти, когато като че ли няма такава опасност, а това винаги държи екипа нащрек.

– Какво бе влиянието на гумите Пирели, DRS и връщането на KERS през 2011 г.?

– Това е сериозен въпрос! Комбинацията от трите елемента доведе до интересни надпревари през 2011 г. Но да караме поред. Гумите на Пирели се оказаха интересно предизвикателство. В няколко състезания износването им бе такова, че действието се развиваше френетично бързо. Малките разлики между екипите по отношение използването им доведе до сериозни разлики на пистата. С напредването на годината нещата улегнаха, но все още имаше интересни стратегически предизвикателства, получаващи се обикновено заради сериозната разлика в представянето на основния и допълнителния тип гуми. Според мен DRS имаше положителен ефект за спектакъла тази година. ФИА обикновено вещо избираха зоните за използване на системата и съответно изпреварванията бяха подпомогнати, но далеч не и превърнати в лесни. В началото на сезона голяма част от задминаванията бяха резултат от износването на гумите, но с течение на времето DRS-ът ставаше все по-важен за предотвратяването на процесуалните надпревари. С KERS няма ясно отличимо предимство в битка на автомобил със системата и такъв без нея. Ако има проблем обаче, това се забелязва веднага. Моментално падат постиженията в обиколка и болидите стават крайно уязвими. Това се видя в началото, когато Ред Бул имаха някои грижи с KERS-а си и на моменти бяха изложени на опасност.

– Каква е преценката за R31 през този сезон?

– Според мен дързък, но като цяло провалил се експеримент. Ние бяхме единственият отбор, избрал изпускателна система с изтеглени напред тръби. Имахме сериозни надежди, подкрепени от силни резултати в аеродинамичния тунел. Още от първия тест обаче бе ясно, че аеропритискането не е толкова високо, колкото очаквахме. Последвалият сезон бе много труден за всички в Енстън. Конфигурацията (която щеше да е почти невъзможна за копиране, ако бе проработила) се оказа твърде трудна за развитие и имаше сериозни пропуски в бавните завои, а това ни мъчи през абсолютно цялата състезателна година. През 2012 г. започваме на чисто.

– Каква е програмата за подготовка за следващия сезон?

– По това време на годината вече тече страшно много работа. В момента сме заети, но интензивността постепенно ще се покачва с наближаването на януари. Винаги има повече работа в сравнение с времето на разположение, но всеки сезон някак си се справяме навреме за тестовете. Промяната, изискваща всички да са преминали крашизпитанията на ФИА преди предсезонните тренировки, увеличава още повече напрежението.